Recept på god brunsås, tack!
Ja, hur gör ni er godaste brunsås?
Ja, hur gör ni er godaste brunsås?
Tar steksky från köttet som tillagats, spär ev med lite vatten beroende på mängd och styrka. Reder av med en toppredning. Kryddar med salt och peppar samt ev något mer beroende på vad som saknas och vad det är för kött - vad som passar.
Just brunsås är ju helt omöjligt att svara på hur man gör eftersom det beror helt på vad man tillagat...
Vi är en stor familj så jag brukar göra på...
5 dl grädde
1/4 köttbuljongstärning
en skvätt soja
Möjligtvis en skvätt kalvfond om man har det.... *mums*
salt och vitpeppar, ev lite svartpeppar.
sen reder jag av med toppredning gjord på vetemjöl och vatten.
Jag gör precis som Sencha.
Steker köttet och slår på vatten så jag får en sky. Gör sen en redning av mjöl och vatten som jag vispar ner och låter koka under några minuter. Salta och peppra och om du vill ha gräddsås så späder du med lite grädde av valfri fetthalt.
Du kan även pressa i vitlök, persilja mm.
Denns sås kan varieras hur som helst och det bästa är att den blir så smakrik eftersom du får med stek- och köttsmaken i såsen...
Jätteenkelt och gott.
ta en liten kastrull. Häll lite vatten i stekpannan, vispa upp till steksky, och häll i kastrullen. Häll på lite av potatisvattnet, gör en redning ch häll på. Vispa under tiden så det inte blir klumpar. I med lite soya, paprika pulver så såsen får fin färg. I med lite öl eller must eller cola eller lite lingonsylt - eller något annat spännande!
Mana08 : Ungefär så brukar vi också göra. Det lät gott med kalvfond i! Ska prova.
Det blir ju inte så värst mkt steksky när man bara steker köttbullar.
Brukar göra ungefär såhär
2msk smör
2msk vetemjöl
4 dl vätska, mjölk och potatisspad tex
1,5 tsk konc kalvfond eller 1/2 grönsaksbuljontärning
soja
salt och peppar