• Anonym (såååå ledsen)

Min sambo är inte fadern till mitt barn

Jag har länge funderat på vem som är pappan till mitt barn. Önskar så att det är min sambo som är pappan, som jag varit tillsammans med i några år. Men jag var otrogen med mitt ex, men kom sedan på att jag verkligen vill leva med min sambo, för jag älskar honom. Och blev gravid. Trodde att det var sambon som var pappan, eftersom det stämde in på när vi hade haft sex. En månad innan, och under mensen, månaden då jag blev gravid, hade jag sex med mitt ex. Jag förstår inte hur jag kunnat bli gravid med mitt ex, när jag inte hade sex med honom då jag blev gravid, enligt ultraljudet. Men det måste vara mitt ex som är pappan, för jag har kort på honom och har jämfört barnets utseénde med hans, och de är lika! Och några från sambons släkt har sagt är hans son inte alls är lik honom, och inte speciellt lik mig heller.
    Jag har länge funderat på hur jag ska göra. Jag vill inte såra min sambo och säga att det inte är han som är pappan. Men jag kan ju heller inte låta honom tro att han är det. Vill ju att mitt barn ska få veta vem hans riktiga pappa är.
    Jag ångrar aldrig att jag fick min underbara son, han är det bästa som hänt mig. Men att det skulle bli så här, det hade jag aldrig trott. Jag kan ju inte ljuga mig igenom livet. Men jag är så rädd för konsekvenserna, allt som händer då jag berättar. Han kanske lämnar mig. Han är världens finaste människa, skulle aldrig göra mig något ont med mening. Och så har jag gjort såhär emot honom. Jag mår så dåligt. Och om nu mitt ex är pappan, kommer han då att kräva delad vårnad? Jag är så rädd för det. Jag vill ju inte vara ifrån min son.
    Och jag vill inte skiljas från min sambo. Vi har ju planerat en framtid tillsammans.
    Men trots allt som kommer att hända då jag berättar för de båda, så har jag bestämt mig för att göra det. För min sons skull. Jag vill ju att han ska veta vem hans riktiga pappa är. Och jag orkar inte längre gå runt och låtsas.
    Men hur ska jag säga det?
    Någon som är i samma hemska situation?

• Svar på tråden Min sambo är inte fadern till mitt barn
  • Anonym

Men du kan ju inte veta att så är fallet bara för att du jämfört kort.

• Anonym

men, alla barn är ju inte lika. du säger ju själv att din sambos släktingar säger att sonen varken är lik dig el sambon.
    barn är lika sig själva. men tycker absolut du ska prata med honom och få göra ett test så vet ni en gång för alla vad som är rätt.

hur gammal är barnet? har ni skrivit under faderskapsintyg?

• Anonym

men du kan ju inte helt 100 veta innan du gjort ett test. sjukt nog så var min son som bebis lik mitt ex men honom hade jag inte träffat på 1 år då jag blev gravid så där finns det ingen risk. Men mina kompisar sa lite diskret att han var väldigt lik honom.

• Anonym (M)

det bästa vore nog om ni gör ett faderskapstest, innan dess kan du inte veta säkert!! Lycka till

• Anonym (såååå ledsen)

Han är 6 månader. Min sambo skrev under faderskapsintyg innan barnet föddes.
    Kan tillägga att barnet har en grop i hakan, och de har vi inte i någon av våra familjer. Mitt ex har en grop. Och ögonen är hans. Min son har inget från min sambo. Men mina öron.

• Anonym

Ja det bästa vorafaktiskt att berätta sanningen. Tror det kommer komma fram på omvägar förr eller senare. Vill dun häldre att din sambo ska veta på annat håll än från dig. tänk om något händer sonen och han behöver blod. Då kollar dom ju första föräldrarna om dom är lämpliga givare och då kan det mycket väl komma fram att din sambo omöjligt kan vara pappan.

• Anonym

Det finns sajter på nätet där du kan skicka in prov för att se om de är släkt eller inte.
    Man beställer hem prover, tror det är som en tops ungefär, så kan du topsa sambons tandborste och barnets mun. På detta vis får du reda på svaret utan att behöva berätta hur landet ligger till för sambon.

• Anonym (M)

Våra barn har periodvis inte varit speciellt lik någon av oss. Sonen var väldigt lik min kusin under en period och min farmor tyckte att han var jättelik min systers sambo under lång tid (jag och min systers sambo har aldrig någonsin haft något förhållande) och undrade om det verkligen inte var han som var pappan istället. så att de inte är lika föräldrarna är inte så ovanligt, det kan variera jättemycket är de är så små. Dottern har inte varit lik mig någonting och det är ju med största säkerhet jag som är mamman

• Alemonia

Oavsett vad så glöm inte att påpeka ordentligt för din sambo att det är han som är pappa till barnet (oavsett om de är släkt eller inte). Din sambo är ju både i sitt och i barnets hjärta pappan och se till att han förstår att du vill att det så ska förbli.

Jag är glad att jag inte är i din sits och jag hoppas det löser sig till det bästa för er. Du kan ju börja med att prata med din sambo om detta att sonen inte liknar honom och se om han har tänkt på saken. Se dock till att göra faderskapstest så du vet med säkerhet även om det tyvärr verkar vara så att den andra är pappan.

Svar på tråden Min sambo är inte fadern till mitt barn