• tobiq

Studera till psykolog?

Hejsan!
    Tänkte fråga om någon här funderat på att utbilda sig till psykolog? Har tänkt att plugga efter mammaledigheten och psykologutbildningen vore ju drömmen... Tänk att få plugga och arbeta med något man tycker är så vansinnigt intressant! Jag ÄLSKADE psykologikurserna jag läste på gymnasiet.
    Kikade in på Göteborgs universitets hemsida och förkunskaperna är ju inte stora, grundläggande behörighet+Sam A och Matte B, samt ett års arbetslivserfarenhet och det har jag ju. Däremot fruktar jag verkligen för att mina betyg aldrig kommer räcka till, har VG i snitt och alltså inga toppbetyg alls. Har för mig att jag hört att det är iika höga intagningspoäng som läkarlinjen...

Sen undrar jag om utbildningen längd, 5 år. En bekant sa att det lagts ett nytt förslag om att man bara har rätt till studielån i 4 år. Hur fasen ska det då gå ihop? Jag som hade tänkt läsa en termin på komvux innan...

Tacksam för svar!

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Studera till psykolog?
  • snöblask

Intagningspoängen till psykologlinjen brukar ligga på 20.0 eller möjligtvis 19.8 alltså i princip som läkare.

Det där med studielån i max 4år låter konstigt. Tror inte att det stämmer då många utbildningar är längre än så.

• SweetNilam

Det har lagts ett förslag till regeringen (el. liknande) på att ändra studiestödets längd. Vet inte om/när det gått igenom. Vet inte hur komvux studier skulle påverkas, men för program som är längre än 4 år på högskola/uni så får man lov att säka dispans, vilket tydligen kommer vara "ganska" lätt att få. Försökte hitta mer på csn.se, men hittade inget nu. SÄkert kan du googla eller ngt.

Intagningspoängen är höga, som skrivet ovan

• tobiq

Tack för era svar!
    Aj då, med såna intagningspoäng så kan jag kyssa den utbildningen farväl:(

Lyckligare än någonsin!
  • Eima

Ja tyvärr krävs höga betyg. En chans är ju högskoleprov men då krävs det nog ofta 1,6-1,7. Iallafall på umeå universitet, kan ju vara annorlunda på andra ställen!

Kan säkert ha kommit nåt sånt förslag som ovanstående säger. Men det säger ju sej självt, skulle ingen få låna för mer än 4 år skulle det bli färre som skulle kunna läsa såna utbildningar. Och det skulle ju bara gynna dom som har pengar, hur skulle det se ut?! :S 

Ge inte upp, testa högskoleprov om det är vad du verkligen vill. Det kan gå

• Maddsutt

om du har arbetat i fem år, så räknas de åren som 0,5 poäng på högskoleprovet.. lycka till!

• Tecken
    Maddsutt skrev 2009-04-22 18:58:19 följande:
    om du har arbetat i fem år, så räknas de åren som 0,5 poäng på högskoleprovet.. lycka till!
    Nej, urvalsgruppen HA togs bort inför HT2008.
  • BettanB

Ja, det brukar krävas rätt höga betyg för att komma in, men HP är ju ett bra sätt. Det var så jag kom in på programmet.
    Absolut den roligaste och intressantaste utbildningen som finns iaf. .-)

Nosce Te Ipsum
  • tobiq

Tack för era svar! Högskoleprovet är helt klart värt att testa, även om jag misstänker att mitt usla sinne för matematik kommer att dra ned mitt poäng rejält. Har för närvarande inte ens högskolekompetens då jag har IG i flera mattekurser, har i övrigt bra betyg.

Lyckligare än någonsin!
  • Astarte

www.hpguiden.se/ är riktigt bra! Det kostar en slant, men det var värt det för mig då tipsen man får och orden man pluggar är ovärdeliga.
    Du kan inboxa mig för mer info!

• SweetNilam
    Eima skrev 2009-04-22 18:39:12 följande:
    Kan säkert ha kommit nåt sånt förslag som ovanstående säger. Men det säger ju sej självt, skulle ingen få låna för mer än 4 år skulle det bli färre som skulle kunna läsa såna utbildningar. Och det skulle ju bara gynna dom som har pengar, hur skulle det se ut?! :S
    tråd om det på fl: www.familjeliv.se/Forum-5-70/m41918082.html

DN:www.dn.se/nyheter/sverige/fyra-ar-kan-bli-ny-grans-for-studiestod-1.807931
Svar på tråden Studera till psykolog?