• Anonym

Reboxetin (edronax)

Någon som äter denna medicin. Erfarenheter?

• Svar på tråden Reboxetin (edronax)
  • Anonym

Hej jag äter edronax, jag har bara positiva erfarenheter av denna medicinen. Ingen vikt ökning eller sånt skit, snarare motsatt. Jag har dessutom flera bekanta som äter samma och de är också väldigt nöjda med den och har inte haft några biverkningar alls

• Anonym

Jag äter Citolapram och läste att den är en bra tillsatts medicin. Men jag läste att den kan ge svåra sömnstörningar. Har du fått problem med sömnen?.

• Anonym

Vad äter du edronax för depression, ångest, socialfobi...'

Jag lider av depression med ångest.

• Anonym (jag också)

Jag har ätit citalopram i kombination med Edronax. Det tog bort mer av ångesten när dom la till Edronax och jag mådde bättre ganska snart. Precis första veckorna mådde jag otroligt illa, men det gick över och jag hade inga biverkningar alls sedan.
    Nu när jag blev gravid fick jag inte äta Edronaxen med omedelbar verkan, ingen utsättning alls, men det gick jättebra att ta bort den helt så plötsligt.
    Jag har inte haft några sömnproblem alls, bara väldigt livliga drömmar som jag kommer ihåg. Det har inte orsakat några problem.

• Anonym (jag också)

Glömde ju skriva att jag åt det för en utmattningsdepression med ganska stora inslag av ångest.

• Anonym

Fortsätter du att Citalopram under graviviteten eller slutade du med den samtidigt.

Jag lider mest av depression som jag tycker Citalopramen inte har någon god effekt på. Hjälpte Edronaxen bara mot ångesten eller hjälpte den även mot depressionen.

• Anonym (jag också)
    Anonym skrev 2009-04-21 14:04:53 följande:
    Fortsätter du att Citalopram under graviviteten eller slutade du med den samtidigt.Jag lider mest av depression som jag tycker Citalopramen inte har någon god effekt på. Hjälpte Edronaxen bara mot ångesten eller hjälpte den även mot depressionen.
    Edronaxen hjälpte mot depressionen också, men mest ångesten. Kanske blev depressionen bättre för att ångesten blev mindre? Jag äter citalopram fortfarande men ska börja trappa ut den också. Är bara i vecka 10 och de vill helst att jag ska ha trappat ut till sista trimestern börjar, så det finns gott om tid än.
  • Anonym

Vilken dos av Citalopram och edronax har du ätit?

• Anonym (jag också)
    Anonym skrev 2009-04-21 14:17:13 följande:
    Vilken dos av Citalopram och edronax har du ätit?
    Citalopram 20mg, Edronax 8mg
  • Anonym

Många frågor hoppas att du inte blir less.

Jag har ökat till 30mg men känner mig sämre än på 20mg. Har du provat att höjja eller satte läkaren in edronax direkt?.

• Anonym (piller)

har fått utskrivet citalopram, men vill ej ta dem, ser att edronax har mycket mindre biverkningar..undrar om jag får det istället?

• Anonym

De flesta av biverkningarna får du de första 1-2 veckan och klingar av efter 3-4 veckor. De biverkningar jag har nu är muntorrhet samt trötthet. Citalopram är ett SSRI preparat. Edronax är ett NRI preparat.

• Anonym (piller)

ja men hur vet läkaren vad det är för brist man har, om de är noradrenalin eller serotonin? eller chansar de bara så man får prova sig fram?

• Anonym

De vet dom inte men Citalopram är ett första handsval. Du kan lika väl ha brist på noradrenalin. Äter själv Citalopram men de fungerar inte på mig så jag undrar som du om det är noradrenalin brist jag har. Du borde väl kunna starta med att testa Edronax. Du kan nog styra läkaren till ditt val. Tycker inte de är speciell kunniga gällande dessa mediciner. Jag har tänkt att ta kontakt med en apotekare på apoteket och fråga hur medicinerna fungerar. De är väldigt välutbildade gällande mediciner. Du kan ju fråga din apotekare.

• Anonym

De vet dom inte men Citalopram är ett första handsval. Du kan lika väl ha brist på noradrenalin. Äter själv Citalopram men de fungerar inte på mig så jag undrar som du om det är noradrenalin brist jag har. Du borde väl kunna starta med att testa Edronax. Du kan nog styra läkaren till ditt val. Tycker inte de är speciell kunniga gällande dessa mediciner. Jag har tänkt att ta kontakt med en apotekare på apoteket och fråga hur medicinerna fungerar. De är väldigt välutbildade gällande mediciner. Du kan ju fråga din apotekare.

• Anonym (jag också)
    Anonym skrev 2009-04-21 14:26:39 följande:
    Många frågor hoppas att du inte blir less.Jag har ökat till 30mg men känner mig sämre än på 20mg. Har du provat att höjja eller satte läkaren in edronax direkt?.
    Dosen höjdes från 10 till 20 ungefär ett halvår innan Edronaxen sattes in också. Doshöjningen hade ingen direkt effekt.
    Doshöjningar kan liksom insättande av SSRI göra att man känner sig sämre först, men det ska vända efter några veckor.
  • Anonym

(jag också)

Känner du dig återställd och skulle kunna börja jobba eller skulle fortsätta att äta dessa om du inte skulle ha blivit gravid.

• Anonym (jag också)
    Anonym skrev 2009-04-22 16:04:18 följande:
    (jag också)Känner du dig återställd och skulle kunna börja jobba eller skulle fortsätta att äta dessa om du inte skulle ha blivit gravid.
    Jag har jobbat 100% ett bra tag nu, sen 2006. Medicinen har inte satts ut ändå, har inte mått riktigt bra förrän i höstas då jag gjorde några väldigt stora förändringar i mitt liv och vips föll allt på plats. Så därför har jag ätit medicinerna längre än jag kanske borde gjort. Jag var ju egentligen inte deppad efter 2005, bara olycklig, men det var ju inte så lätt att veta då...
Svar på tråden Reboxetin (edronax)