• orgkemisten

Måste sticka hål på bröstet - kan nån hjälpa mig?!

Har superproblem med en "white spot" på min ena bröstvårta. Den täpper till utförseln av mjölk från vissa mjölkgångar och jag får mjölkstockning gång på gång. Har fått rådet (av amningsrådgivningen) att äta lecitin för att undvika "klumpar" i mjölken, men jag blir inte av med pricken. Måste ofta sticka hål på pricken med steriliserad nål för att få ut mjölken och det känns som om infektionsrisken är för stor för att jag ska vilja hålla på så här. Det går inte att skrapa bort pricken - den sitter lite för djupt och det gör SÅÅÅ ont!

Någon annan som har (haft) detta problem? Hjälp mig i så fall! Jag vill ju amma, men det är superjobbigt att återkommande ha detta problem. Min dotter är 2.5 mån, jag heltidsammar och jag tror att hon har bra grepp...

• Svar på tråden Måste sticka hål på bröstet - kan nån hjälpa mig?!
  • Grannen

För mig hjälpte det att pumpa tomt i bröstet och sedan fortsätta pumpa samtidigt som jag masserade knölen. Tillslut så kom proppen och massor av mjölk.

• orgkemisten

Oj, vad skönt för dig! Alltså, jag har provat pumpa massor, låtit dottern suga tills hon blivit väldigt irriterad på att det inte kommer så mycket :), och klämma och pumpa samtidigt. Får inte loss den. Har haft det så här i flera veckor nu. Nån som vet om man kan få den borttagen? Den sitter som sagt lite för djupt för att jag ska komma åt den utifrån... Ska prova pumpa igen som du sa också, Snorksork.

• lokisse

värme brukar kunna hjälpa för att fa det mjukt ställ dig i en varm duch eller ännu häldre en varm balja innan du pumpar

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • maribel

Är "expert" på white spots då jag nyligen hade detta problem med min son. White spoten försökte jag sticka hål på själv massor av gånger men det hjälpte inte och var uppe på amningsmottagningen 3ggr och de grävde ut den med en kanyl men två gånger fick de inte ut den och enda gången den kom ut kom den tillbaka snabbt. Jag hade jättebesvär 2 månader och var på väg att tvingas sluta amma. Fast jag inte ville det men så fick jag ett tips av någon att lägga en kompress på med olivolja 10 min innan varje amning. Oljan gör att pricken kommer fram och sedan kan barnet lättare suga bort stoppet. Jag testade detta några ggr, vet ej om det hjälpte men ammade extra mycket på det bröstet och alltid först på det och efter några dagar försvann den och har aldrig kommit tillbaka.

• CloudBerry the 1st

Ät kalk och kalcium.

• orgkemisten

Ok, ska testa olivoljekompress, maribel. Testade pumpa bort den igår kväll, men det blir ömt av att suga när bröstet är tomt... Dottern börjar bli hungrig - olivolja på gång nu... Wish me luck! :)

• CloudBerry the 1st

CloudBerry the 1st skrev 2009-04-21 20:58:47 följande:

Ät kalk och kalcium.
    Mitt tips var inget skämt, klumparna kommer försvinna om du äter kalcium-tabletter.

Äter du inte så mycket spannmål så går det fortare.
  • orgkemisten

CloudBerry - Hur funkar det med kalcium? Det blir ju klumpar pga av kristaller och annat... Har du tagit många extra kalciumtabletter, eller? Hur doserade du? Äter yoghurt, ost och kalciumberikad sojamjölk - ofta och varje dag! Äter i och för sig en hel del spannmål också, varför skulle det påverka?

• CloudBerry the 1st

Mjölk bildar kasein om den är lite försurad. Så försök att stressa mindre

Det som förvärrar ditt problem är mjölkprodukterna, ägg och kött, vitt mjöl socker och kaffe.

Ät mycket citron för det motverkar surheten.

• orgkemisten

Fler tips? Har stopp igen - blir snart galen eller ger upp amningen...

• CloudBerry the 1st

Har du testat att äta det jag tipsat om? Föda som gör mjölken mer basisk?

• orgkemisten

Cloudberry - kan du inte skriva mer utförligt och tipsa om nån länk till kroppens pH (om du har nån). Vill veta mer, förstår inte hur kalcium (alkaliskt) och citron (surt) kan ha samma effekt! Vilket ska jag testa först, eller ska jag blanda? Bör jag äta mer frukt och bär eller kalcium? Vill som sagt gärna veta mer om detta!

• Beautyflie

Antar att du kanske provat allt, men för mig hjälpte det att lägga sonen med hakan på den sida där stoppet var, samt en massa pillande på den där j***a pricken...

• orgkemisten

Beautiflie - ja, det känns som jag snart provat allt... Pillande gör att det släpper nån dag eller timme, sen är det tillbaka. Hon ligger med hakan mot stoppet, har även provan annan ställning... Hmmm...

• Jennypenny82

Du ska äta lecithin! Finns på hälsokostaffärer, det ska ta bort och förebygga white spots sa min barnmorska när jag hade mjölkstockning (det visade sig dock att min mjölkstockning ej berodde på white spots, så det funkade inte på mig)

• Jennypenny82

Ooops, var lite snabb såg jag... du hade visst provat lecitin redan... Hoppas att det löser sig i alla fall!

Svar på tråden Måste sticka hål på bröstet - kan nån hjälpa mig?!