• Novia

Ymer

Vad tycker ni om namnet Ymer, jätteknasigt, fint eller fult?

• Svar på tråden Ymer
  • Novia
    Dixie skrev 2009-04-21 20:37:54 följande:
    konstigt - inget jag gillar......
    Kan man få en motivering också?
  • thelifesaviour

Jätte-knasigt, haha.
    Vet inte om jag tycker det är fint eller inte, men berättelsen om jätten Ymer är så obehaglig så förknuppar jag mest namnet med det..

i'm bound to get lucky baby or i'm bound to die tryin' / bob dylan
  • Dixie
    Novia skrev 2009-04-21 20:38:31 följande:
    Kan man få en motivering också?
    nja, det var bara en känsla jag fick - men för mig känns det som någon som vill hitta ett ovanligt namn till sitt barn och sätter ihop några bokstäver..... ;)
  • Novia
    Dixie skrev 2009-04-21 20:43:36 följande:
    nja, det var bara en känsla jag fick - men för mig känns det som någon som vill hitta ett ovanligt namn till sitt barn och sätter ihop några bokstäver..... ;)
    Oki!

Det är ju inget påhittat namn, utan taget från nordisk mytologi.
  • siamusen

Ymer är fint.

Fast jag vet inte om det funkar sa bra utanför norden dock. Men om det inte spelar nagon roll fôr er sa är det ju bara att köra

• LillYmer

Vi har valt Ymer till vår pojke, men jag tycker sagan om Jätten Ymer är lite fin också.

Han skapades av rimfrosten från Nefelheim och gnistorna från Muspelheim.

Visst, han blev dräpt av Oden, Vile och Ve, men av blodet och kvarlevorna skapades jorden och himlen och alla stjärnor.

• thelifesaviour
    LillYmer skrev 2009-04-22 10:35:09 följande:
    Vi har valt Ymer till vår pojke, men jag tycker sagan om Jätten Ymer är lite fin också. Han skapades av rimfrosten från Nefelheim och gnistorna från Muspelheim. Visst, han blev dräpt av Oden, Vile och Ve, men av blodet och kvarlevorna skapades jorden och himlen och alla stjärnor.
    Alltså, i grunden är det ju fint. Men jag tänker bara på Ymers likmaskar som blev dvärgar och tänder och käkar som blev stenar och klippblock. Bilderna är så obehagliga. :)
    i'm bound to get lucky baby or i'm bound to die tryin' / bob dylan
  • Dinturiel

Ja, tänker också på en dansk mejeriprodukt när jag hör Ymer.

• eio

Tycker egntligen att det är fint. men förknippar det med isbrytaren Ymer. Så jag skulle nog inte valt det till mitt barn av den anledningen.
    Annars gillar jag namn som Loke, Frej mm.

• LillYmer

Med tanke på att det finns en isbrytare som heter Ymer så finns det även en liiiten liiten djurgårdsbåt, med plats för typ tre personer som heter Lill-Ymer haha

Det var där vi kläckte namnidén från början faktiskt för det såg så himla gulligt ut. Sen är vi inte så stora så nån jätte kommer vårt barn aldrig bli.

Så vår bebis har haft LillYmer som arbetsnamn i magen hela tiden =)

Svar på tråden Ymer