Ymer
Vad tycker ni om namnet Ymer, jätteknasigt, fint eller fult?
Vad tycker ni om namnet Ymer, jätteknasigt, fint eller fult?
Tycker det är fint!
konstigt - inget jag gillar......
Fint!
Jätte-knasigt, haha.
Vet inte om jag tycker det är fint eller inte, men berättelsen om jätten Ymer är så obehaglig så förknuppar jag mest namnet med det..
Ymer är fint.
Fast jag vet inte om det funkar sa bra utanför norden dock. Men om det inte spelar nagon roll fôr er sa är det ju bara att köra
Vi har valt Ymer till vår pojke, men jag tycker sagan om Jätten Ymer är lite fin också.
Han skapades av rimfrosten från Nefelheim och gnistorna från Muspelheim.
Visst, han blev dräpt av Oden, Vile och Ve, men av blodet och kvarlevorna skapades jorden och himlen och alla stjärnor.
Heter inte gräddfil Ymer på danska...?
dansk fil!
sv.wikipedia.org/wiki/Ymer_(mj%C3%B6lkprodukt)
Nåväl, för mig som bor i södra Sverige så är Ymer ett lite galet namn av den orsaken....
Ja, tänker också på en dansk mejeriprodukt när jag hör Ymer.
Tycker egntligen att det är fint. men förknippar det med isbrytaren Ymer. Så jag skulle nog inte valt det till mitt barn av den anledningen.
Annars gillar jag namn som Loke, Frej mm.
Med tanke på att det finns en isbrytare som heter Ymer så finns det även en liiiten liiten djurgårdsbåt, med plats för typ tre personer som heter Lill-Ymer haha
Det var där vi kläckte namnidén från början faktiskt för det såg så himla gulligt ut. Sen är vi inte så stora så nån jätte kommer vårt barn aldrig bli.
Så vår bebis har haft LillYmer som arbetsnamn i magen hela tiden =)