• Marie Curie

Snabba vardagsrecept med få ingredienser?

Tycker det är så svårt att komma på mat till vardagarna. Blir nästan alltid någon nödlösning som köttfärssås, falukorv eller köttbullar. Idag har jag verkligen ingen inspiration alls, samt ovanstående rätter har vi nyss haft så det går inte.

Har en tvååring hemma och är i vecka 36 så trött är jag också puh.

Så snälla om någon har något bra vardagsrecept på lut, dela med er. Allt allt är välkommet.

• Svar på tråden Snabba vardagsrecept med få ingredienser?
  • Nyfiken gul

Den här soppan gjorde jag alldeles nyss:

1 klyfta vitkål
    3 gula lökar
    3 morötter
    4 normalstora potatisar
    400g köttfärs
    2 buljongtärningar valfri sort
    vatten
    vitpepparkorn
    1 msk chilisås
    2 msk grönsaksfond

Skala morötter, lök och potatis, klyfta/skär i bitar och ha ner i kastrull. Skär vitkålen i mindre bitar.
    Ner med buljongtärningar och fyll på med 1-1½ liter vatten. Låt koka upp.
    När det kokar, sänk värmen och häll i ca 10 vitpepparkorn, chilisås och fond. Smaka av med salt och svartpeppar.

Låt sjuda i ca 20 minuter.

Bita ner köttfärsen i soppan och låt sjuda ytterligare 10 minuter.

Servera rykande varm med gott bröd.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Queen70

Uncles Bens såser på burk är suveräna när man har bråttom. Bara att steka lite kött eller kyckling å sen hälla över burken å servera med ris.

• Queen70

Eller fräsa lök, räkor och frysta ärter, majs paprikablandning med lite curry. Sen ¨på med matlagningsgrädde och sedan ha i en halv burk cantadou vitlöksost. Serveras med ris.

• Lorinska

Sätt på pastavatten
    stek bacon, skär diverse ing. tex tomat, paprika champinjoner och släng i. På med en skvätt grädde, lite redning, kryddor tex chili, peppar SERVERA
    Denna rätt tar 20 min från framplockning till servering.
    snabb enkel otroligt god och lätt att variera

• aket

sallad med couscous och stekt halloumi till och bröd!! GOTT

• Marie Curie

Nyfiken gul: Den soppan lät god, kanske ska jag prova den idag.

Queen70: Har testat nästan alla deras såser redan haha, håller med om att de är snabba och bra!
    Det andra receptet lät också gott.

• ACA

Ett enkelt vardagsrecept där allt sköter sig självt i ugnen är att göra kycklingklubbor (krydda efter smak - vanlig grillkrydda kanske). På samma plåt går det bra att göra potatisklyftor, samt "grillade" morötter och röd lök. Skönt att inte behöva använda spisen!

• aket

Fräs coctailtomater i olja, pressa vitlök i och lite salt. Lägg i lätt kokad broccoli och häll över smaksatt creme fraische, t.ex. tomat/paprika. Koka upp och häll över pasta.

Jättegott och det enda man behöver är tomater, broccoli, creme fraische och pasta (kryddor, olja och vitlök finns ju oftast hemma). Går dessutom väldigt snabbt att göra!

Svar på tråden Snabba vardagsrecept med få ingredienser?