• siggy

kan vuxna smittas av svinkoppor?

hej! tror att min dotter har drabbats av svinkoppor, har läst lite på nätet, de på vc visste inte vad det var. någon som vet om dessa smittar vuxna? o hur länge det varar?

• Svar på tråden kan vuxna smittas av svinkoppor?
  • Duckan74

Absolut. Jag har haft det två gånger i högre ålder.

• siggy
    Duckan74 skrev 2009-04-21 13:55:10 följande:
    Absolut. Jag har haft det två gånger i högre ålder.
    har det varit jättemycket för dig er? för hon har inte så jättemycket prickar.
  • Duckan74

Ena gången hade jag mellan läppen och näsan och en gång hade jag på halsen och på kinden strax nedanför ögat. Såg inte sådär jättefräscht ut. Var inte prickar dock utan mer som en stor fläck.

• Fiffi83
    siggy skrev 2009-04-21 13:54:12 följande:
    hej! tror att min dotter har drabbats av svinkoppor, har läst lite på nätet, de på vc visste inte vad det var. någon som vet om dessa smittar vuxna? o hur länge det varar?
    Jag hade det när jag va typ 15. hade rivit på en finne.. som blev ett sår som sedan blev svinkoppor.. hade bara tre i ansiktet. fick en salva på apoteket. receptbelagt tror ja.
    Ja de smittar.. men de e inte jättesmittsamt.
    Noga handhygien fick vi råd. sen inte använda samma handduk. de va borta på bara ngr dagar..
  • theresejohansson

absolut!
    svinkoppor är inget att leka med..jag menar,
    man ska vara försiktig och inte röra dem.

Mina barn hade en period då dem ständigt hade svinkoppor.

Det du ska/bör göra är:

*beroende på var barnet har svinkoppor,
    t.ex på ben. Sätt barnet i såpbad så att skorpan luckras upp.
    Ta bort skorpan och smörj med microzid salva. (receptfritt)

Då mina barn hade svinkoppor fick dem INTE vara på dagis eftersom det smittar fort.
    Microzidsalvan är uttorkande och bakteriedödande.
    Det är bara att så gott som det går ta bort skorpan och smörja som sagt.
    Såpa / såpbad är att rekommendera innan eller ett neutralt bad =)

• redneck girl

microzid har aldrig hjälpt oss,tyvärr.drog bara ut på det hela.pencillin sen var vi kvitt dom.och ja det går även på vuxna.

• siggy

jag har henne hemma från förskolan, hon är ändå rätt pigg o frisk i övrigt men har ett område med prickar runt halsen o 3 på armen o benet.

• Kajsan
    theresejohansson skrev 2009-04-21 13:58:09 följande:
    absolut! svinkoppor är inget att leka med..jag menar, man ska vara försiktig och inte röra dem. Mina barn hade en period då dem ständigt hade svinkoppor. Det du ska/bör göra är: *beroende på var barnet har svinkoppor, t.ex på ben. Sätt barnet i såpbad så att skorpan luckras upp. Ta bort skorpan och smörj med microzid salva. (receptfritt) Då mina barn hade svinkoppor fick dem INTE vara på dagis eftersom det smittar fort. Microzidsalvan är uttorkande och bakteriedödande. Det är bara att så gott som det går ta bort skorpan och smörja som sagt. Såpa / såpbad är att rekommendera innan eller ett neutralt bad =)
    Fast nä, det beror helt på vilken typ av koppor det är !
    Vi fick veta att vi absolut inte skulle peta bort nån skorpa eller använda microcidsalva.
    Det är bara när det är streptockocker du ska göra det.
    Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!
Svar på tråden kan vuxna smittas av svinkoppor?