• Vasen
    Äldre 21 Apr 13:55
    21136 visningar
    13 svar
    13
    21136

    Glitterfylld petflaska?

    Har på väg hem från förskolan sett i en annan förskolas fönster att de har tillverkat färgglada, glitter och pärlfyllda petflaskor som de hängt i snören i fönstrena. Sonen är väldigt imponerad och längtansfylld och jag tänkte att vi skulle pröva och göra några stycken. Men jag vet inte hur, och hittar inget recept någonstans heller.

    Det verkar som om flaskorna är fyllda med något ganska trögflytande för glittret och pärlorna liksom simmar omkring i hela flaskan, det ligger inte bara på botten som det väl skulle göra om det bara var vatten? Tapetklister färgsatt med karamellfärg funderar jag på om det kan vara, kanske vanligt potatismjölklister+karamellfärg? Det kan väl inte vara gelatin? Eller sockerlag kanske? Men sockerlag blir väl inte så stabilt?

  • Svar på tråden Glitterfylld petflaska?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 21 Apr 13:57
    #1

    det är inte gele dom har använt då?

    Jag tänkte på typ gele som finns på Panduro för just att sätta tex snittblommor i en glasvas eller för olika typer av pyssel...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Vasen
    Äldre 21 Apr 14:15
    #2

    Aha, det kan det säkert vara. Ska ta en sväng förbi Panduro på eftermiddagen .

  • Äldre 22 Apr 10:09
    #3

    jag har för mig att det är vanlig matolja man använder. testa i en liten flaska innan bara. lycka till

  • Vasen
    Äldre 22 Apr 12:13
    #4

    Jag har nu provat både gele och matolja, men sonen kommer nog att bli besviken på mig . Det var i det närmaste omöjligt att färga matoljan, och glittret sjunker till botten. Gelen blev ju stabil men ganska ogenomskinlig när det stelnat.
    Kan det vara så att man ska tillsätta något? Jag tror ju att det mycket väl kan vara matolja som använts. Det är ett kommunalt dagisfönster och säkert 20 flaskor som hänger och glittrar i fönstret, lite väl dyrt med specialgele misstänker jag .

  • Nyfike­n gul
    Äldre 22 Apr 16:21
    #5

    du kan inte tassa in lite försiktigt och fråga då hur dom gjort?


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • FH Mamma
    Äldre 23 Apr 14:57
    #6

    detta kanske funkar?
    måste det vara trögflytande?
    www.tl-klubben.se/artiklar/-article38521-1728.html

  • Vasen
    Äldre 23 Apr 17:32
    #7

    Ja, trögflytande måste det nog vara, glittret ska liksom flyta runt i hela flaskan, inte ligga på botten. Men det var en kul länk .

  • FH Mamma
    Äldre 23 Apr 17:52
    #8

    blanda gelatin och olja eller glycerin borde funka

    pektin
    Lättlösligt i kokande vatten. Pulvret blandas i kokande vatten som får stormkoka 1-2 minuter. Vid avsvalningen bildas ett gelé på 20 sek - 4 minuter beroende på koncentration. Kokningen imiterar mognadsprocessen i frukten; kokar man för länge hamnar man i det övermogna stadiet där geléringsförmågan minskar eller uteblir; istället för gelé får man en sirapslik massa

  • Mirka
    Äldre 24 Apr 23:01
    #9

    Jag har hört att man ska slänga i nån droppe diskmedel i destillerat vatten/kokat och avsvalnat vatten. Testa och se!

  • Kallok­anin
    Äldre 24 Apr 23:04
    #10

    Glycerin is the shit! Jag är inte säker på att sidan är kvar, men på äntligen hemma (TV4:as hemsida) gjorde de hemmagjorda snöglober för länge sen. Ska se om jag kan hitta den eller liknande beskrivning.

  • Kallok­anin
    Äldre 24 Apr 23:09
    #11

    Med vatten och glycerin: pysselgruppen.blogspot.com/2007/11/snglob.html
    Med bara babyolja: www.busungar.com/pyssel/default.asp
    Vatten, diskmedel och glycerin:
    www.lattjolajban.se/bloggen/blogg48707/artikel1868465.aspx

    Glycerin och glycerol är f.ö. samma sak om du skulle snubbla över olika benämning.

  • Äldre 26 Apr 16:48
    #12

    hittade en rolig sida det kanske är detta du letar efter??

    metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp

  • Äldre 28 Aug 19:33
    #13

    Prova med Glycerin!?????????????

Svar på tråden Glitterfylld petflaska?