• Sagaliten

Begagnad soffa

Sitter här och funderar på om det finns någon "norm" i att beräkna värdeminskning på möbler. I mitt fall nu då soffor.

Hur kan man beräkna värdet på en soffa som är 2 år gammal.
    Har en soffgrupp bestående av en 3 sits, en 2½ sits och en 1½ sits som vi betalade 20.000 för för två år sen. Vad skulle vara skälligt att sälja den för nu?

• Svar på tråden Begagnad soffa
  • Kristin24

beror ju på hur fräsh den är och hur fjädringen funkar osv.

Go och glad Kexchoklad
  • Niwa78

se om du hittar ngt liknande på blocket eller andra köp o sälj marknader på nätet och sätt ett pris som vrkar rimligt.
    eller så sätter du ett pris som du vill ha ut för soffan och hoppas att ngn nappar annars är det bara att sänka tills ngn hör av sig
    lycka till

• Sagaliten

De är superfräscha fortfarande så på den fronten är det inga problem.

Hittar inget jag tycker är likvärigt på blocket. Har redan kollat där :(

• zmulizjanzon

Andrahandsvärdet är nog inte speciellt högt tror jag tyvärr. Tycker jag ser folk som försöker sälja sina begagnade möbler och de verkar inte få så mycket för dom. Men som sagt det beror väl på vad man säljer. Lycka till!

• Kristin24

är jätte svårt, för när folk letar begagnat så är de ute efter billiga alternativ.
    ni gav 20.000 så kanske folk är villiga att ge mellan 10-15.000  men det där är jätte svårt.

Go och glad Kexchoklad
  • Nyfiken gul

en praxis som gäller andrahandsvärdet är att man sätter MAX halva nypriset oavsett vilken pryl det gäller.

Och ett bra sätt att utgå ifrån är ju att fråga sig själv vad man själv skulle vilja ge för saken.

Titta på blocket - verkar priserna vettiga? En shysst soffa i en annons - skulle du köpa den för det priset? Om du svarar ja - då vet du ungefär hur du ska tänka...

Jag häckar mycket på blocket och har köpt dom flesta möbler därifrån och jag kan säga att höga priser går fetbort för mig som ska köpa. Om priset inte skiljer särskilt ifrån nypris så givetvis väljer jag ju hellre att köpa helt nytt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Sagaliten

Skulle ju funnits som med datorer där man har malla på värdeminskningar liksom :p

Svar på tråden Begagnad soffa