• Vårflickan84

lönehöjning...när?

Brukar det inte vara någon lönehöjning varje år denna månad?
    Jag har varit ute i arbetslivet i två år nu... så fick en lönehöjning förra våren. den sammanföll med att min provanställning blev fast.
    Jag har ingen aning om hur det går till...och chefen har inte sagt något. ska man bara gå fram och fråga om lönehöjning?? haha....

Jobbar inom tjänstemannasektorn, om det är något väsentligt.

ha det fint!

• Svar på tråden lönehöjning...när?
  • Kristin24

det är lågkonjuktur så det blir  kanske ingen löneförhöjning i år..om det inte står ngt speciellt i avtalet förståss

Go och glad Kexchoklad
  • annki72

Jag jobbar inom vården och fick besked om min löneförhöjning idag

• cacao

jag jobbar som konditor i butik och fick lönehöjning som vanligt från 1:a april

• Alle

Har du inte haft något lönesamtal?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • tina04

Ja, det brukar det. Jag fick löneförhöjning 1 april. Jag jobbar inom vården. Min karl brukar få löneförhöjning nästan samtidigt och han jobbar med bilar.

• Vårflickan84

oh okej!
    då är det alltså så varje år?
    nej, jag har inte haft lönesamtal... men är det vi anställda som ska fråga om det eller talar chefen om detta?

• vinkelslip

På alla fasta anställningar jag haft har det funnits kollektivavtal med regler om årlig löneförhandling/höjning. Vanligtvis brukar förhandlingarna pågå under tidig vår och nya lönen gälla från 1 april. Kan självklart variera, men jag tror detta är rätt vanligt.

• Alle

Finns det kollektivavtal förhandlar facket åt alla, organiserade som oorganiserade. Finns det inget kollektivavtal är det upp till var och en att initera en löneförhandling.
    Den nya lönen kommer när fack och arbetsgivare är överens, men räknas oftast från den 1 april.
    På min arbetsplats är det inte ovanligt att man får sin nya lön först efter sommaren...

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Mälaröbo

Det beror helt på vilken branch du är i och vilka avtal ni har.
    Hos oss har vi en ny löneperiod from oktober som inte är klar förrän nu. Alla ska först ha utvecklingssamtal, sen förhandlas lönerna centralt, regionalt och lokalt och sen får vi rektroaktivt på lönen.
    Så...det är inte så att de flesta har ny lön from 1 april, det kan lika gärna vara den 1 oktober eller någon annan månad. Allt beroende på avtalet!

• Vårflickan84

aha okej, måste kolla upp lite sånt med kollektivavtal och så då...
    vet iaf att varje kalenderår börjar 1 april. och det var lönehöjningar förra året denna tid.

tack för era svar!

• Mälaröbo
    Vårflickan84 skrev 2009-04-21 15:57:24 följande:
    aha okej, måste kolla upp lite sånt med kollektivavtal och så då...vet iaf att varje kalenderår börjar 1 april. och det var lönehöjningar förra året denna tid. tack för era svar!
    Men det senaste avtalet kanske var för 1,5 år och inte bara ett? På så sätt kan löneökningarna flyttas från år till år.
  • Vårflickan84
    Mälaröbo skrev 2009-04-21 16:01:43 följande:
    Men det senaste avtalet kanske var för 1,5 år och inte bara ett? På så sätt kan löneökningarna flyttas från år till år.
    jaha okej, det visste jag inte. måste som sagt kolla upp det noggrannare...
    mitt kollektivavtal är iaf Almega teknik och design. känner ni till det?
Svar på tråden lönehöjning...när?