• sommarblomma1

Böjveckseksem / atopiska eksem

Min dotter 8 månader har haft böjveckseksem nu de senaste tre månaderna och vi har ej fått det diagnostiserat men jag känner igen det då jag själv har haft det i hela mitt liv.

Vad har ni för positiva resultat att dela med er av?

Vi smörjer morgon och kväll med miniderm, badar henne var tredje dag med kallpressad olivolja i badet och smörjer in direkt innan hon blir torr.

Jag tycker det går både upp och ner. Det hinner aldrig bli riktigt bra innan det blossar upp igen etc.

Vill undvika kortisonpreparat i det längsta.

Har provat propyderm eller vad den heter men tyckte bara deet blev värre av den.

~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Svar på tråden Böjveckseksem / atopiska eksem
  • sommarblomma1

Svarar mig själv...

Köpte Locobase repair i går på apoteket. Thildas eksem var väldigt röda, torra och irriterade och jag smorde in salvan vid läggdags och nu i morse så är eksemen riktigt fina! Wow vilken effekt säger jag! Återkommer med mer testreultat och har ni mer att tipsa om så tipsa på!

• Smamman

Jag har ett kanontips: Biwelen by XLNT.
    Den är mild och mkt effektiv!

Min systers böjveckseksem försvinner helt med den.
    Finns att köpa på Bodystore.com från o med imorgon har jag nosat reda på!
    (de slutade med den ett tag, men nu har de tagit in den igen, jipppiii!)

Min ettåriga son har torra fläckar på ryggen och kli-igt under hakan.
    Har även rött i knävecken, kanske böjveckseksem, jag vet inte?

Har ännu en tjejkompis som har två eksembarn, där denna salva gjort underverk! Hon har inte fått något liknande resultat med någon annan salva.

Lycka till!

• sommarblomma1

ok tack! Alla tips välkomnas!

Till en början tyckte jag att locobasen gjorde stor skillnad men sedan blev det bara värre. Igår när Thilda badade så gick vi tillbaka till miniderm och nu är eksemen bättre igen.

Kan man smörja för mycket med locobase?

• E snart 4

Hej. Jag undrar har ni tagit reda på om det beror på någon allergi?
    Min son hade bara böjveckseksem och det berodde på allergi mot röda frukter/grönsaker och citrus. För att svara på frågan om man kan smörja för mycket så är det nej. Ska helst smörja ofta med repairen. Ett annat tips är att inte använda olivolja eftersom den kan vara allergiframkallande, använd hellre rapsolja som är mildare eller en vanlig oparfymerad barnolja.
    Jag har en dotter som är multiallergisk med massor av eksem därav min erfarenhet.
    Hoppas det blir bättre för er.

• sommarblomma1

nej vi har inte tagit reda på om det är någon allergi då jag själv har förutsatt att det är vanliga böjveckseksem som jag själv har. Jag har själv ingen allergi. Däremot har jag testat att utesluta vissa saker i kosten för att se om det blir bättre men det har inte varit ngn skillnad. Har då testat citrus/cistronsyra, röda bär, tomater att utesluta helt i en vecka. Mjölkprodukter har vi inte alls börjat med.

ok jag tänkte att eftersom krämen verkar i 24 h att det kan bli för mycket. Vi har smörjt morgon och kväll.

Tack för tipset om rapsolja. Skall testa det.

• lilyanna

Vår son har atopiskt eksem och vi smörjer in honom med A-derma (Exomega) varje kväll.
    Hans ben ser superfina ut numera och då har vi använt den dagligen i ca 2 veckor.
    Krämen finns på apoteket, man får fråga i kassan efter den...visst kostar den lite, men den är väldigt dryg och så har den verkligen hjälpt oss iaf!

• Dalkulla74

lilyanna: Hej, vi har med A-derma, den lilla tuben som är reparerande. Vi har smörjt Martin i ansiktet med den i ca 2-3 veckor morgon och kväll och så mjuk och fin har han inte varit i ansiktet sen han var 2månader gammal (han är nu 4 år) tror jag . Innan var det Miniderm + kortison i klass 2 eller 3 som han fick där och nu har vi kanske behövt ha på kortison max 2-3ggr sedan vi började med A-derma.

Nu när vi ser att den fungerar och är bra hade vi tänkt köpa lotion eller fuktgörande krämen med till resten av kroppen som också har massor av eksem och sönderrivna kratrar. Vilken använder ni?

Jag ska ta och ringa Martins doktor nu någon dag och höra ifall man kan få dessa salvor på recept för det är ju som sagt lite dyrt men helt klart värt det om han kan slippa undan sina hemska eksem ! Martins eksem grundar sig i atopiska eksem samt födoämnesallergi för ägg samt mjölk. Han får helt mjölk- och äggfri kost samt att vi låter bli att ge honom röda saker och soja.

• lilyanna

Dalkulla74;

Vi använder faktiskt bara den krämen då damen på apoteket sa att vi kan använda den på hela kroppen.

Tipset som jag har fått när det kommer till torr hud är ju att använda kräm och inte salva eller lotion, just för att krämer är fetare och bättre till torr hud sägs det.
    Men just själva A-derman ska du ju kunna använda på hela kroppen om han nu har eksem på fler ställen än ansiktet.

Oliver 070327, lillebror BF 090814
  • Dalkulla74

lilyanna: Så ni använder den lilla tuben på 40ml (ser ut som dekorationsgel till tårtor) till hela kroppen? Visserligen är den rätt dryg men att ha den till hela kroppen så skulle det gå åt en tub om dagen minst. Lotion har jag med alltid "aktat" mig för då jag hört att det är kräm utspädd med alkohol och därmed ju uttorkande effekt samtigt. Krämen är 28% fet och lotionen 21%. Jag tror vi ska ta och köpa en sån kräm och se hur den är .

• miss stella

Har själv hela livet haft problem med atopiska exem, inte bara i böjvecken utan även i handflattor och fötter. Min dotter har nu likadant
    För utom de krämer som nämnts här ovan har jag fått lite olika behandlingstips.

-När man smörjer efter bad så kan det vara effektivt att endast torka av det mesta vatten men låta barnet vara fuktigt när man smörjer in det mjukgörande. Man skall då riktigt överdriva med mängden så att de är jätteklettiga och sen virra in dem i handuk så huden får en "inpackning".

-Själv har jag fått gå och sola i speciella solarier för att komma till bukt med min problem. Har fått veta att sol är mycket bra för exemen (såklart i rimmlig mängd). Kan därför vara bra att lufta kroppen lite i solen nu när sommaren börjar närma sig.

Får oftast tusen olika tips och förhållningsregler av mina läkare men kommer inte på fler just nu att dela med mig av.

Svar på tråden Böjveckseksem / atopiska eksem