• Neko

Vad gör man av fransyska?

Vi har fått en köttbit av mina föräldrar och jag vet inte vad vi ska göra av den, har aldrig tillagat den här typen av kött tidigare och är i överlag ganska skeptisk mot nötkött eftersom det ofta känns segt (föredrar fisk, kyckling och ibland fläskkött). Någon som vet något gott och bra recept som inte blir segt? =)

• Svar på tråden Vad gör man av fransyska?
  • josan

det är nog vanligast att göra en stek av fransyska. vill du inte göra det kan du ju alltid göra grytbitar och göra en mustig köttgryta. låt den stå och puttra länge så blir det garanterat inte segt.

• Ann Nelly

Tycker precis som ovan, gör köttgryta om du är osäker. När man gör stek i ugnen så spelar det väldigt stor roll vilken kvalité det är på köttet (så det inte blir segt).
    Men i en köttgryta är det inte lika viktigt.
    Se bara till att koka köttet läääänge. Ca 1,5 timme kan det gå åt men det är bara att smaka köttet regelbundet efter första timmen (snabbare än så går det sällan).
    Det är SÅ gott när köttet nästan smälter i munnen.

• SuzR

köttgryta med rött vin, tomatpure, fänkålsfrön, en morot, en chorizo korv, sötpotatis mot slutet, 3 lökar som sen kokas bort...det skulle jag göra om jag vore du och sen låta den koka i typ 1,5 h eller nåt. och sen göra en grym aioli till och lite bröd. ååhhh jag vill också ha en fransyska...
    (detta recept funkar med högrev oxå)

• k girl

På fransyska brukar jag göra stek, eller också tärnar jag köttet och gör en köttgryta - oftast boeuf bourgogne, en underbar köttgryta på rött vin!

• PerG

Ah! Nu fick jag en idé till min önskelista! Har saknat järngryta länge nu! ;)

tisteln skrev 2009-04-29 20:16:32 följande:
    Porterstek - helt underbart gott (stora järngrytan)
Svar på tråden Vad gör man av fransyska?