• Hannaklara

Myrkryp i benen/restless legs?

Är det ngn mer än jag som får anfall av restless legs under graviditeten? Det är helt fruktansvärt jobbigt ibland, oftast på eftermiddagarna.

Tips på vad som mildrar det?

• Svar på tråden Myrkryp i benen/restless legs?
  • asplundskan
    Hannaklara skrev 2009-04-21 16:15:11 följande:
    Är det ngn mer än jag som får anfall av restless legs under graviditeten? Det är helt fruktansvärt jobbigt ibland, oftast på eftermiddagarna. Tips på vad som mildrar det?
    Jag lider av det. Något som kan hjälpa för endel är att man kyler iskallt vatten över benen i ca 5-10 min (men vem orkar det?:P) Och även sitta på benen i 10 min. Men det som hjälpt mig bäst är att ha det lite småkallt i sovrummet när jag skall sova.
  • Jaxon

Har myrkryp i princip varje kväll.. jättejobbigt. Det går över efter en stund om man har masserat. Det är bara i ena benet, jättekonstigt.. =)

ღ ღ BF 090927 ღ ღ
  • cissi77

Jag fick tipset att dricka Tonic det innehåller Kinin och hjälper mot "restless leggs".

• Jaxon
    cissi77 skrev 2009-04-21 19:16:57 följande:
    Jag fick tipset att dricka Tonic det innehåller Kinin och hjälper mot "restless leggs".
    Ahaa.. va bra tips, de ska jag prova....Tack.
    ღ ღ BF 090927 ღ ღ
  • Shorona

Jag har det i benen och sen får jag myrkrypningar i vänster arm. Blir tokig!

Det är vi som är familjen G(-illerström)!
  • FlaxMamma

jag brukar be min kille att kittla mig i knävecken det brukar hjälpa, eller klämma fingrarna i bildörren då tänker man på annat, skojar..

• miamaria777

Jag har det också, mest på kvällen när jag ska sova - urjobbigt! Det enda som hjälper för mig är att sprattla och sparka med benen, men det uppskattas inte av sambon som försöker sova bedvid :) Har hört att stödsstrumpor ska hjälpa men har inte provat..

• ZZzzz

Hadde aldri trott restless legs kunde va så farligt, men det är ju jättejobbigt!! Sitter bara å sparkar å rycker med benen, usj, nåt at bli galen av :P Jag skal prova magnetsular i skorna, min mamma menar det hjälper.

• Pyris

Fick tipset av min bm att köpa magnesium och äta testa äta bananer.

• IdanPidan

Jag har haft RL redan innan jag blev gravid men det har klart förvärrats. Nånstans läste jag om att det berodde på järnbrist! Så mycket blod ska ätas =)
    Nej men jag fick tipset om att lägga in en handduk i frysen och lägga om benen så de blev nerkylda. Funkar jättebra! Testa!

• Bumblebina

Är i v36 och JA jag har sedan ett par veckor RL! Fy för den lede... Kommer som ett brev på posten framemot kvällen... Hb är ok så det är inte bekymret... Bm sa att det kunde bero på brist på selen, men mina multivitamintabletter innehåller selen, så jag tror inte det är problemet heller... Använder stödstrumpor även i normala fall, och det har då ingen effekt på mig... *suck* Är väl bara att stå ut antar jag...

• ebbakarin

har också RL och har haft det till och från i många år. nu när jag är gravid har det blivit värre. har försökt med alla möjliga knep, men inte hittat ngt som helt hjälper. stödstrumpor har inte hjälpt mig alls tyvärr... iskallt vatten, hård massage och stretch är det som funkar någerlunda, men bara för stunden. funkar också att slå på benet :) ! kanske inte är helt normalt dock.... ska prova att frysa handdukar. låter som en riktigt bra idé!

• Nufsan

Här är en till med myrkryp. Jag blir galen snart.

Idag tog jag på mig stödstrumpor för det skulle vara bra, men tjiiii. Nu är det värre än nånsin

Kyla ner mina ben kan jag inte göra för då får jag värk i lederna av kylan :-/

♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Hannaklara

Tack för alla svar och inlägg, jag ska testa samtliga tips och idéer även de som ni säger inte funkar blir snart galen och har 20 veckor kvar.
    För mig har det hjälpt lite att göra tåhävningar men nu börjar vadmusklerna bli löjligt stora så jag måste sluta med det

• 4 grabbar

i svåra fall får man parkinsonmedicin, det får jag, nackdelen är att man inte får amma

• pernillaericsson

RL ja.. massor såfort man lägger sig ner, skit irriterande, haft det seda v 20+ nu i v 27.. blir bara värre, men hade det i andra gravven med,, så ingen surprise..

• essemia

Jag började oxå känna av det här men tycker att det blivit bättre sedan jag började med järntillskott, samt att jag stretchar vaderna och framsida lår. Värt att testa?!

• Nyponros

Jag hade det oxå i början av min graviditet men jag fick tipset av min gynekolog/läkare att äta zinktabletter och det hjälper. Mitt järnvärde var bra så det var inte det...
    Jag äter dem fortfarande för jag vågar absolut inte att sluta. Hon undersökte jätte mycket vad det fanns för tabletter som man kunde ta som gravid och hon sa om inte zinken fungerade så skulle jag prova kodein.

Hoppas att du får något tips som hjälper!

• pernillaericsson

fy, det ger sig inte bli bara värre,. kan knappt ligga ner.har inte börjat med järntabletter ännu nog dags dock!

• Lither

Hej,

Här är en till! Sjukt jobbigt är det, har i båda benen, men betydligt mer i det ena.
    Jag hade detta redan innan graviditeten men ganska lindrigt, nu är det mycket värre.
    För mig hjälper massage om man trycker hårt, men ännu bättre är att stretcha.
    Jag får alltid besvär på kvällen i soffan framför teven runt 21. Det kommer verkligen som en klocka.
    Jag brukar då stretcha framförallt vader, LÄNGE, medans jag kollar tv. Jag kan sitta och stretcha i ungefär en halvtimme per ben. Superskönt och det blir lite bättre.
    Stödstrumpor hjälper inte mig något särskilt, utom på flyg där det istället är oumbärligt.
    Testa sova ganska högt med benen, gärna på sidan med en kudde emellan, det känns ganska skönt, i alla fall för mig

Svar på tråden Myrkryp i benen/restless legs?