• Anonym (Undrande)

Gå ner i vikt, hjälp med överflödig hud?

Om man går ner rejält i vikt och p.g.a. det får mycket överflödig hud på te.x magen, kan man får hjälp genom landstinget för en sån operation eller måste man betala den själv?

Brösten skulle nog också behöva korrigeras men det är jag ganska säker på att man måste bekosta själv, eller?

Någon som vet?

• Svar på tråden Gå ner i vikt, hjälp med överflödig hud?
  • Anonym (L)

Här i Skåne är det BMI på 25 (i undantagsfall 27) som gäller + att man har medicinska problem med hänget, dvs svamp, eksem el dyl. Sen har jag för mig att de mäter med linjal och då ska det vara minst 3 cm?? Brösten kan man få via landstinget om man behöver ta bort, alltså har väldigt tunga bröst, endast lyft /förstoring får man betala själv!

Men dessa regler är alltså i Skåne, det är lite olika i olika landsting....

• Anonym (Undrande)

Vilken tillfällighet, jag bor i Skåne

Jag har gått ner ca 40kg och har ungefär 15 kg kvar. Märker att huden inte riktigt hänger med och är orolig för hur det kommer bli när jag gått ner resterande kilon.

Jag har en "hängmage" och när den "töms på fett" så kommer det bli skönt men samtidigt kommer jag aldrig få känna mig snygg om skinnet fortfarande är kvar.

Brösten lär jag inte få hjälp med för de har krympt under viktnedgången men risken är ju att det kvar bara blir två fula skinnpåsar.

• Anonym (L)

I skåne är det plastikkirurgiska kliniken på UMAS som gör denna typen av operationer och dit kan du be om remiss när du är nere i normalvikt. (Det är alltså inte lönt att ens be om remiss innan man har ett normalt BMI för då blir remissen tillbakaskickad). Akademikliniken i Malmö är den privata plastikkir som har avtal med landstinget så där ska man också kunna bli beviljad operation via landstinget, samma kriterier gäller där med normalt BMI osv.... Lycka till!! Själv måste jag ta bort minst 10 kg till för att komma ner till BMI 27 och ha en chans att få det betalt för jag har helt enkelt inte råd att betala själv

• Anonym

Jag har en vän som fick brösten fixad av landstinget efter amning då hon menade att hon mådde så psykiskt dåligt över att dem blivit "förstörda" Tyvärr var det egentligen ingen problem för henne utan snarare ett lyxproblem som jag valt att kalla det. Tycker det är tragiskt att skattebetalare ska betala sånt här. Visst om det handlar om någon med verkliga problem men det här var nåt helt annat. Mwen hon lyckades, kul för henne.
    Överflödig hud på magen kan man också få hjälp med. Själv kan jag inte ha jeans eftersom huden fastnar/klämms vilket gör jätte ont. Men nu är jag ingen jeans brud så

• Anonym (Undrande)

Tack för era svar!

Mitt bmi ligger på 27.1 (räknade precis ut det)
    Jag hade dock inte velat operera nu utan vill isåfall göra det när jag är klar men jag har absolut inte råd att bekosta det själv!

Svar på tråden Gå ner i vikt, hjälp med överflödig hud?