• Anonym (mamma)

Att ALDRIG ha barnvakt

Jag och min sambo har två barn, 2 1/2 och 3 1/2 år. Vi har aldrig haft barnvakt åt dem, helt enkelt för att vi inte har nån som kan (eller vill) vara det. Deras farmor pratade vitt och brett om allt hon skulle göra med sina barnbarn, ändå tills vi frågade om hon kunde vara barnvakt första gången. Efter mycket velande så skulle hon ställa upp, och sen tog det 2 timmar så ringde hon och frågade när vi skulle komma.
    Efter det har hon inte velat. "hon har SÅÅÅ mycket att göra".
    Jag har syskon, som ofta säger att de vill vara barnvakt, men när man frågar så är det alltid något annat bestämt. Alltid!
    Vi passar ofta de andras barn, men har ingen som kan passa våra.
    Jag och min sambo har inte gjort något ensamma sedan barnen föddes, och inte ens till andra barnets födelse fick vi barnvakt.
    Jag åkte till BB och sambon var hemma. Som "tur var" så var det precis var vi räknat med så jag blev inte så förvånad, även om vi hade hoppats att någon skulle kunna ta sonen, men inte då.
    Nu börjar det iaf kännas som att vi skulle behöva några timmar för oss själva. Hur gör man då?
    Känns konstigt att annonsera efter en barnvakt som aldrig har träffat barnen innan.
    Så, nu har jag klagat av mig lite.

• Svar på tråden Att ALDRIG ha barnvakt
  • iolanthe

Vilka otacksamma släktingar ni verkar ha, jag tycker ni ska sluta passa andras barn då ni inte får nåt tillbaka. Och jag ser absolut inget fel i att annonsera efter en barnvakt, ni behöver ju inte lämna barnen med barnvakten första gången dom träffas, utan umgås allihopa och låt barnen lär känna barnvakten först.

• Anonym

Har ni ingen tonårstjej i grannområdet då? Som kunde först komma en tid och träffa barnen, och sen när de känner varandra lämna dem en stund tillsammans?

• Anonym (mamma)
    iolanthe skrev 2009-04-21 20:07:21 följande:
    Vilka otacksamma släktingar ni verkar ha, jag tycker ni ska sluta passa andras barn då ni inte får nåt tillbaka. Och jag ser absolut inget fel i att annonsera efter en barnvakt, ni behöver ju inte lämna barnen med barnvakten första gången dom träffas, utan umgås allihopa och låt barnen lär känna barnvakten först.
    Jo, det känns trist att aldrig få någon hjälp tillbaka, men samtidigt så älskar jag ju mina syskonbarn och VILL träffa dem, så att sluta hjälpa mina syskon är ingen lösning :-/
  • snuttP

Kom o lämna dom här.. =)

Fy vad arg jag blir på dina släktingar. Nog tusan ska man ställa om om man får hjälp själv..
    Jag har mycket att lämna tillbaka. Mina syrror har passat mina barn väldigt mycket. Dom kommer och knycker dom då o då. Nu har mina syrror barn själv.. så här ska passas i tid o otid om man säger så.. =)

• Anonym (mamma)
    snuttP skrev 2009-04-21 20:10:30 följande:
    Kom o lämna dom här.. =)Fy vad arg jag blir på dina släktingar. Nog tusan ska man ställa om om man får hjälp själv..Jag har mycket att lämna tillbaka. Mina syrror har passat mina barn väldigt mycket. Dom kommer och knycker dom då o då. Nu har mina syrror barn själv.. så här ska passas i tid o otid om man säger så.. =)
    Jo, jag tyckte väl också det i början, att man ska ställa upp åt bägge hållen liksom. Men man kan ju inte tvinga nån, och jag önskar ju att någon skulle VILJA passa dem ibland.
  • Anonym

Vart bor ni någonstans. På pigga barn center i bromma kan man lämna blöjfria barn en gång i månaden på en fredags kväll och få några timmar själv. gå in på deras hemsida.

Ni kanske kan lämna dem på dagis en dag och sjukskriva er och få egen tid på dagen när de är på dagis.

har barnen dagis kompisar som de kanske kan vara hos någon kväll o så tar ni kompisarna en annan kväll.

Det bästa är förståss om ni kan anlita någon så ni får egen tid.

• JA77
    Anonym skrev 2009-04-22 09:30:47 följande:
    Vart bor ni någonstans. På pigga barn center i bromma kan man lämna blöjfria barn en gång i månaden på en fredags kväll och få några timmar själv. gå in på deras hemsida. Ni kanske kan lämna dem på dagis en dag och sjukskriva er och få egen tid på dagen när de är på dagis. har barnen dagis kompisar som de kanske kan vara hos någon kväll o så tar ni kompisarna en annan kväll. Det bästa är förståss om ni kan anlita någon så ni får egen tid.
    Knappast smart att rekommendera sjukskrivning bara för att få egentid! Man baxnar vad folk tar sig åt.

Barnpassning ska komma med fri vilja, inte tvingas på. Tonårstjejer vill ofta, kanske känner ni någon bland grannarna?
  • Anonym
    JA77 skrev 2009-04-22 10:54:32 följande:
    Knappast smart att rekommendera sjukskrivning bara för att få egentid! Man baxnar vad folk tar sig åt. Barnpassning ska komma med fri vilja, inte tvingas på. Tonårstjejer vill ofta, kanske känner ni någon bland grannarna?
    Om man aldrig har barnvakt och har barn som är i tre års åldern så behöver man få egen tid o att någon enstaka gång sjukskriva sig (och få en karensdag som ens arbetsgivare ej betalar lön för) är inte så hemskt. Det kanske är värre för denna familj att föräldrarna aldrig får egen tid än att de sjukskriver sig en dag.
  • Anonym (jag med)

Har precis startat en liknande tråd...

Förstår dig TS det är inte lätt, känns så hemskt att ingen vill passa ens barn!

Vi har allvarligt bestämt oss för att utnyttja dagis när lillen börjar - åtminstone en gång! Ta en semester dag o låta barnen vara på dagis. Gå på bio själva eller bara ligga o mysa... Vet att det är HELT FEL men då vet jag att mina barn har det BRA. Och de får givetvis vara lediga alla andra gånger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym

Anonym (jag med) skrev 2009-04-22 20:45:01 följande:

Har precis startat en liknande tråd...Förstår dig TS det är inte lätt, känns så hemskt att ingen vill passa ens barn!Vi har allvarligt bestämt oss för att utnyttja dagis när lillen börjar - åtminstone en gång! Ta en semester dag o låta barnen vara på dagis. Gå på bio själva eller bara ligga o mysa... Vet att det är HELT FEL men då vet jag att mina barn har det BRA. Och de får givetvis vara lediga alla andra gånger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ni gör helt rätt.
Svar på tråden Att ALDRIG ha barnvakt