3 år och hål i tänderna
Vi var med vår 3-åring på tandläkarkontroll och det visade sig att hon hade hål i en tand. Inte någon liten antydan till hål utan två rejäla hål i samma tand, en kindtand.
Jag och min man blev lite chockade båda två. Vi tycker att vi skött hennes tänder bra, borstat morgon och kväll, hon äter inte sötsaker i veckorna - kanske glass eller fika på helgerna. Plötsligt blev man världens sämsta förälder som inte klarar av att ta hand om sitt barns tänder!
Enligt tandhygienisten blir det nog aktuellt att laga under narkos. Någon som varit med om det? Hur fungerar det och hur gick det?
Är det någon som vet hur vanligt det är med hål i tänderna på så små barn? Hur kan det bli så här när man ändå sköter tänderna?
Hon nattammades ganska länge, tills hon var drygt två år. Jag har läst att bröstmjölk (trots att den är söt) inte skadar tänderna. Men??
Hon tycker om russin och det är ju inte bra för tänderna, men det är inget hon äter varje dag och som sagt så har vi ju borstat...
Vi har så svårt att begripa hur det blivit såhär!
Ni som har småbarn som fått hål i tänderna, vad har ni och vad har ni haft för funderingar kring detta? Och har ni ändrat rutiner och vanor efteråt på något sätt?