• Indigofera

Min 3åring har fått fnatt...Kissar SÅ ofta/mycket!

Är lite intresserad om någon har upplevt liknande situation.
    Min snart treåriga flicka har varit helt blöjfi ca 4 månader nu.

Idag reagerade förskolan på att hon har sprungit på toaletten så många ggr. De bedömde det till fler (!!) än 10ggr på förmiddagen (kl 9-12).
    Mönstret fortsatte när vi kom hem. Hon gick på pottan 6 ggr mellan kl 14-17 (!)
    Hon har inte ont eller feber är pigg och som vanligt.
    Hon kissar riktigt mycket varje gång! Urinen ser i princip ut som vatten. Hon är inte törstig och ber om dricka.

Sjukvårdsupplysningen sa att vi skulle åka in i kväll. Mina man åkte med henne nu.

Mina första tankar är: UVI, diabetes eller förhoppningsvis "bara" en fix idé.

Någon som varit med om liknade?

• Svar på tråden Min 3åring har fått fnatt...Kissar SÅ ofta/mycket!
  • JA77

Det där är tydliga symptom på diabetes. Bra att ni åkte in. Berätta sedan hur det gick.

• Indigofera
    JA77 skrev 2009-04-21 20:19:27 följande:
    Det där är tydliga symptom på diabetes. Bra att ni åkte in. Berätta sedan hur det gick.
    Ja fast det är väl det det inte är? Eller så är det jag som inte har riktig koll.
    Vid diabetes blir man väl trött/orkeslös och törstig ?Samt att matlusten minskar?
    Hon är jättepigg och "otörstig" och äter som en hel karl
  • Sundström

Ååå snälla berätta hur det gått sedan. Låter inte roligt om det skulle vara diabetes.

Visst skulle det vara en fixidé men det låter konstigt med såå många gånger. Hade en flicka som gick ofta och kisade på förskolan, 6 ggr fm och lika många på em. Det visade sig att hon hade urininfektion.

Hoppas allt går bra för er.

• Indigofera
    Sundström skrev 2009-04-21 20:24:11 följande:
    Ååå snälla berätta hur det gått sedan. Låter inte roligt om det skulle vara diabetes. Visst skulle det vara en fixidé men det låter konstigt med såå många gånger. Hade en flicka som gick ofta och kisade på förskolan, 6 ggr fm och lika många på em. Det visade sig att hon hade urininfektion. Hoppas allt går bra för er.
    Ja, sjukvårdsupplysningen pratade om någon "lömsk" variant på UVI, där man är tillsynes helt opåverkad. Det enda kriteriet är att man kissar ofta. Alltså ingen feber eller ont.

Uscha nu får dom ta och komma hem snart...
  • JA77
    Indigofera skrev 2009-04-21 20:22:16 följande:
    Ja fast det är väl det det inte är? Eller så är det jag som inte har riktig koll.Vid diabetes blir man väl trött/orkeslös och törstig ?Samt att matlusten minskar?Hon är jättepigg och "otörstig" och äter som en hel karl
    Jag tänker inte spekulera i det, men riklig diures och stark törst är tecken på diabetes - det behöver dock inte vara det.
  • Mandi74

Fast klart kiss och mycket kiss tyder inte på uvi, kanske dricker hon mycket utan att ni ser det. Kan hon ta dricka själv? Min son springer och dricker vatten inne på toaletten i en tandbortsmugg hela tiden.

Vid diabetes blir man oftast mer törstig och dricker mycket.

Det blir nog bra, skönt att få henne kollad i alla fall så ni kan känna er lugna sen.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Sundström
    Indigofera skrev 2009-04-21 20:29:10 följande:
    Ja, sjukvårdsupplysningen pratade om någon "lömsk" variant på UVI, där man är tillsynes helt opåverkad. Det enda kriteriet är att man kissar ofta. Alltså ingen feber eller ont.Uscha nu får dom ta och komma hem snart...
    Råder dig att hitta på något. Om de åkt till akuten kan det ta en stund.
    Ta ett dusch. Ät något gått. Andas lugnt. Det kommer gå bra.
  • Indigofera
    Mandi74 skrev 2009-04-21 20:34:14 följande:
    Fast klart kiss och mycket kiss tyder inte på uvi, kanske dricker hon mycket utan att ni ser det. Kan hon ta dricka själv? Min son springer och dricker vatten inne på toaletten i en tandbortsmugg hela tiden. Vid diabetes blir man oftast mer törstig och dricker mycket. Det blir nog bra, skönt att få henne kollad i alla fall så ni kan känna er lugna sen.
    Nja hon är nog ingen smygdrickare, tror jag inte iaf. Men hon dricker ju välling på morgonen och det är ju gansa mycket vätska så att säga. Men märkligt att hon skulle helt plötsligt börja kissa så mycket av den nu.

Ja, det ska bli jätteskönt att få henne kollad. Hon var jätteglad som skulle få träffa farbror doktorn
  • Indigofera
    Sundström skrev 2009-04-21 20:36:24 följande:
    Råder dig att hitta på något. Om de åkt till akuten kan det ta en stund. Ta ett dusch. Ät något gått. Andas lugnt. Det kommer gå bra.
    Tack tack!
  • pigglet

En av våra döttrar hade så en period! Vi tog oss inte utanför dörren, för hon behövde kissa HELA TIDEN. Vi var på vårdcentralen och de kollade socker och uvi, men allt var ok. Efter kanske en vecka slutade hon, tack och lov...

Har även haft en flicka på dagis som gjort så en period, jag kommer inte ihåg hur gammal hon var. 3-5 år.

• Mandi74
    Indigofera skrev 2009-04-21 20:39:09 följande:
    Nja hon är nog ingen smygdrickare, tror jag inte iaf. Men hon dricker ju välling på morgonen och det är ju gansa mycket vätska så att säga. Men märkligt att hon skulle helt plötsligt börja kissa så mycket av den nu.Ja, det ska bli jätteskönt att få henne kollad. Hon var jätteglad som skulle få träffa farbror doktorn
    Haha.. roliga ungar. Vi får hoppas att hon får nått fint med sig hem sen då, så hon ff kommer att fortsätta gilla doktorn.

Det löser sig nog ska du se, njurarana kan det ju inte vara något fel på i alla fall. Kisset kommer ju ut och det är ju något positivt.
  • Ppetra
    Indigofera skrev 2009-04-21 20:22:16 följande:
    Ja fast det är väl det det inte är? Eller så är det jag som inte har riktig koll. Vid diabetes blir man väl trött/orkeslös och törstig ?Samt att matlusten minskar? Hon är jättepigg och "otörstig" och äter som en hel karl
    Det beror på hur tidigt man identifierar att barnet har diabetes.
    Men ta det lugnt, det kan finnas massor av naturliga förklaringar till din dotters kissningar.
  • Indigofera
    pigglet skrev 2009-04-21 20:40:22 följande:
    En av våra döttrar hade så en period! Vi tog oss inte utanför dörren, för hon behövde kissa HELA TIDEN. Vi var på vårdcentralen och de kollade socker och uvi, men allt var ok. Efter kanske en vecka slutade hon, tack och lov...Har även haft en flicka på dagis som gjort så en period, jag kommer inte ihåg hur gammal hon var. 3-5 år.
    Ja, men Åh! det var lite det svaret jag "var ute efter". När jag googlade lite på ämnet så fick jag upp någon mer träff på samma fenomen. Att det är en "fix ide" som klingar av och går över av sig självt. Hoppas det är så för oss också!

Jaja nu ska jag sätta mig och vänta på att dom ska komma hem.
  • Indigofera
    Ppetra skrev 2009-04-21 20:44:58 följande:
    Det beror på hur tidigt man identifierar att barnet har diabetes.Men ta det lugnt, det kan finnas massor av naturliga förklaringar till din dotters kissningar.
    Den tanken hade jag faktiskt också! Att man kanske "tar" en diabetes jättetidigt nu.
    Men jag hoppas såklart att det bara är någon fix idé. Fast man hinner tänka 1000 tankar. Speciellt en utpräglad hypokondriker som jag...
  • HN79

jenja, via blodprover som visar sockervärdet i blodet. Man kan kolla både just nu och hur det legat under en längre period. Och så gör man glukosbelastning där man på fastande mage dricker en sockerlösning och sedan kollar vad som hänt med sockervärdet i blodet.

• Indigofera

Nu ringde mannen! Dom är påväg hem....med en penicilinkur

Hon hade en förhöjning av vita blodkroppar. Det var början till en UVI trodde dom ELLER att en förkylning skulle kunna "sätta sig på urinblåsan" och ge dessa symptom.
    På 1,5 timma på akuten hann hon kissa tre ggr...

Vi skulle kunna vänta oss en förbättring redan i morgon kväll.

• Mandi74
    Indigofera skrev 2009-04-21 21:29:09 följande:
    Nu ringde mannen! Dom är påväg hem....med en penicilinkurHon hade en förhöjning av vita blodkroppar. Det var början till en UVI trodde dom ELLER att en förkylning skulle kunna "sätta sig på urinblåsan" och ge dessa symptom. På 1,5 timma på akuten hann hon kissa tre ggr...Vi skulle kunna vänta oss en förbättring redan i morgon kväll.
    Skönt att det var så "enkelt".
Svar på tråden Min 3åring har fått fnatt...Kissar SÅ ofta/mycket!