• Ailie

Pepsodent tandkräm till 2 åring

Har alltid borstat tänderna på sonen med Bamse tandkrämerna men köpte nu pepsodent 2-6 år och där står det att man ska vara med vid tandborstningen för att undvika nedsväljning av tandkräm. Och det klarar inte min son, jag får bråttas med honom plus att han sväljer ner allt... Han spottar i handfatet efter tandborstningen men då har han redan svalt, gör det mest på kul liksom.

Är Bamse bättre då eller? Ska jag slänga pepsodenten? är det farligt att svälja allt?

♥ Axel å bebis ♥
  • Svar på tråden Pepsodent tandkräm till 2 åring
  • ewamarie

Att dom skriver att man skall se till så att barnen inte sväljer beror ju på att det inte är bra att få i sig en massa flour.
    Men att se till så att barnen inte sväljer någon tandkräm är ju omöjligt. Vår drygt tvåochetthalvåring sväljer tandkrämen både vid morgon och kvällsborstningen. Man får helt enkelt ta det varligt med mängden tandkräm. Det rekommenderas att mängden tandkräm skall vara stor som barnets lillfingernagel.

Vi har tidigare oxå bara använt bamsetandkräm till vår dotter men den var ju så kletig och kladdig. Hela tuben blev alldeles äcklig tillslut. Har precis köpt pepsodent 2-6 och den verkar gå hem. Köpte iof bamsetandkräm till lilltjejen häromdagen och det är ny kosistens och ny smak. Den är inte blå och kletig längre utan vit och mer som "vanlig" tandkräm.

• April Mamma

Man har ju så lite tandkräm på,så det är nog ingen fara....

• Sundström

Pratade med våran tandläkare om vilken tandkräm som vi skulle använda till våra barn och han sa att vi kunde använda vilken som hellst. Bara tänk på att inte lägga på för mycket, typ en ärtas storlek.

Jag frågade varför de skriver att man ska anv. en barntandkräm och att man ska vara försiktig. Han sa att det beror på att man inte ska bli förgiftad av flour men det krävs ganska mycket för att man ska bli det.

Låt tandborstningen vara rolig. Låt barn borsta sina tänder och sedan kan föräldern borsta klart och visa hur man ska göra. ha en spegel som barnet kan se sig själv i. Blir lite roligare. Bråka inte om tandbortsningen, men visst släpp självklart inte för mycket heller.

Använd vilken tandkräm som helst som är köpt i Sverige. Det var det sista rådet vi fick och det har fungerat super.

Lycka till!!

• Ailie

Ok, vad skönt .. ja, jag är snål med tandkräm just pga av att han inte vill spotta ut det. Men då fortsätter jag använda denna tandkräm och övergår kanske sen till Bamses med mintsmak istället :)
    Han vill gärna borsta tänderna om han gör det på mig, vi gör på varandra.. hehe.

♥ Axel å bebis ♥
  • Sundström

Det låter roligt. Fortsätt på det sättet. Då kan det bara bli bättre.
    Räkna med några bakslag ibland. Om tandborstningen bli lite slarvig någon gång så är det inte farligt. Det är inte tandborstningen som skapar hål utan sockret de äter.

Svar på tråden Pepsodent tandkräm till 2 åring