• Stina24

Har era barn gjort det här testet?

Raven´s matriser
    Vad kan ett sånt test visa? Kan man få fram någon diagnos av att barnet får göra det testet? Ifall era barn har gjort det här testet så kan ni skriva vad testet har visat och vilka diganoser era barn har. Just nu utreds min son för ADHD , autism och Lindrig utvecklingsstörning.
  • Svar på tråden Har era barn gjort det här testet?
  • Etolie

Nu låter jag helt knäpp, min dotter har nog gjort det. Men jag kommer inte ihåg vad det är...

Vad är det för test, väck min hjärna, så kanske jag kan hjälpa dig sen

• Stina24

hittade på google att det är något slags begåvningstest som mäter generell begåvning, förmåga att finna nya vägar  för att lösa en uppgift

• Etolie

Nu har jag uppdaterat mig lite..
    Hitar inte pappret just nu på dotterns utredning.
    Ravens, är ett material som man bl.a testar arbetsminnet med tror jag. Min dotter har ännu inte fått färdig diagnos men det lutar troligen åt ADD, hon hade väldigt svårt för de testerna. Allt som man ska göra mönster, fullfölja en bildserie os.v har varit jättejobbigt för henne.
    Kan inte tro att man kan ställa en diagnos enbart baserat på just det testet , utan det är väl en liten del i en större utredning?

• Catti41

Jag lägger mig i här eftersom jag är psykolog och arbetat med att adminstrera såna här test.

Ravens matriser är ett icke-verbalt test som mäter generell begåvning och används i olika utredningssammanhang.
    Det är nog väldigt ovanligt att ställa någon form av diagnos efter att bara ha gjort Ravens utan det ingår som ett test av flera olika. Men det som är bra med Ravens är att det går relativt fort att göra och ger en fingervisning om vilka svårigheter och styrkor som barnet har och vad man kan gå vidare med att utreda.

Det är också ett ganska välforskat test och man har bra på fötterna om man anser att det ger valida och stabila resultat.

• Catti41

Just det. Eftersom det är ett ickeverbalt test så funkar det bra på personer som inte har så god uttrycksförmåga, inte har svensk bakgrund, inte har gått i svensk skola och på alla andra förstås.

• Stina24

sonen har gjort andra tester också , det här testet var som ett extra test utöver dom andra testerna som han redan har gjort. Han gjorde ju det här idag och tyckte att det var jättejobbigt och svårt och ville bara därifrån, både jag och psykologen fick komma med lite grejer för att försöka få honom att slutföra testerna, tillslut blev han färdig med testerna iallafall som tur var.

• Etolie

Min dotter har gjort det, hittade pappret nu på morgonen..

Resultatet säger : 25 - 50 percentilen , inom normalzonen..

Normalzonen fattar jag men det andra säger mig inget.. Var i april i fjol hon gjorde testet så jag kommer inte ihåg vad de sa om det.

• Stina24
    Etolie skrev 2009-04-22 12:05:04 följande:
    Min dotter har gjort det, hittade pappret nu på morgonen.. Resultatet säger : 25 - 50 percentilen , inom normalzonen.. Normalzonen fattar jag men det andra säger mig inget.. Var i april i fjol hon gjorde testet så jag kommer inte ihåg vad de sa om det.
    tack för ditt svar iallafall, skulle gissa på att min son kommer ligga väldigt lågt på det. hos logopeden låg han mellan 10 - 25 percentil, hon förklarade att 50 är medel varav 5 är det lägsta man kan ha och 90 eller 99 eller något sådant var det högsta man kunde ha. 10 av 100 personer = 10 percentil iallafall förklarade hon det så. tydligen mäter dom det här testet på samma sätt som dom gör hos logopeden.
Svar på tråden Har era barn gjort det här testet?