• Singoalla

Värk i tummen! Någon med råd?

Jag har fått så vansinnigt ont i tummen, kan snart inte använda den. Någon med råd om vad man kan göra och vad det kan komma ifrån, jag är en liten 11 månaders som jag är hemma med, kan det vara något man gör med henne som skapar värken?

• Svar på tråden Värk i tummen! Någon med råd?
  • Max mamma

kanske du har en inflammation?
    har du ont över leden eller i hela tummen?

• mittenavapril

Sitter värken i senan upp mot tummen? Om du knyter handen (viker in tummen) och viklar handen framåt och nedåt, gör det ont då?

• Singoalla

Det gör ont nära mjukdelen så att säga.

Det göt ondare när jag vinklar in tummen, men inte när jag viker handen.

• Noctis

Ett råd:
    Kontakta läkaren för en uteslutning av Karpaltunnelsyndrom (www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp).
    Det kan man, om man ha otur, råka ut för när man är gravid eller går hemma med barn och lyfter dom mycket.

Det finns mycket bra hjälpmedel och annan hjälp.

Lycka till

• mittenavapril
    Noctis skrev 2009-04-24 12:14:24 följande:
    Ett råd:Kontakta läkaren för en uteslutning av Karpaltunnelsyndrom (www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp kan man, om man ha otur, råka ut för när man är gravid eller går hemma med barn och lyfter dom mycket.Det finns mycket bra hjälpmedel och annan hjälp.Lycka till
    Nej inte karpaltunneln, fel fel...... Karpaltunneln är ont i nerver uppe på handleden.
    Quervain är nog det du har. Jag har själv det. Det är förenklat beskrivet att det är "skavsår" på en/två senor som går i en "skida" från tummen ner över knölen på handleden. Det det som kännetecknar detta Q är att det smärtar när man trycker framför denna knöl (mot tummen) och att det gör för jävla ont när du viker in tummen om vinklar den neråt.
    Åtgärd: gå till läkaren, få remiss till arbetsterapeften för utprovande av handledsskydd. Skall vara ett som har en pastskena (styv) som håller fast tummen i ett rakt fram-läge. Kontisonspruta är ett alternativ... är du märker att inget av detta hjälper eftersom du är småbarnsförälder och inte kan vila (som är det enda hjälpande alternativet) så är det operation som gäller. De går in i ett 1 cm snitt vid knölen och tar bort "inflammationen". Jag har gjort det i december och är fortfarande inte helt bra. Vissa får göra om op en andra gång.
    Denna inflammation är vanlig hos nyblivna mammor. et beror på hormoner.
  • Love fotboll

Fick riktigt ont i tummen efter en spark på den!!!!  Kan den vara bruten?
    Tacksam för svar :)

Svar på tråden Värk i tummen! Någon med råd?