• SnipSnapSnut

Beskriv er magkatarr/halsbränna snälla!!!

Jag mår hemskt, är gravid i v12. Dels fruktansvärt illa och spyr men det värsta är ändå det jag tror är magkatarr. Jag har jätteont (det liksom river/bränner) i bröstet och upp i halsen. Jag har inte jätteofta sådana där uppstötningar som kommer upp ända till munnen som jag trodde man hade vid halsbränna. Utan det känns som något sitter och gnaver/bränner precis nere i halsen där det blir som ett hål (där benen går ihop). Dock rapar jag tomrapar konstant. Men det värsta är att det gör så ont. Jag trodde bara man hade ont i mellangärdet av detta men jag har ont upp i bröstet och halsen. Det gör även ont när jag hostar eller liksom tar i. Kan det vara för jag spytt?

Jag har även varit lite konstig i halsen. Det känns som jag sprungit jättesnabbt i kyla...så ont som man brukar få om man tar ut sig helt då, så ont har jag ibland fast jag inte rör mig. Hjärtat hoppar också över ibland, men det e väl för jag oroar mig och har så ont av detta. Är rädd att det e nåt med lungorna/hjärtat och inte "bara" magkatarr. Snälla beskriv hur ni känner och om ni har magkatarr eller halsbränna....

• Svar på tråden Beskriv er magkatarr/halsbränna snälla!!!
  • Pinkmoe

Hej!

har haft magkatarr i många år nu och ja.. de spänner väl mest i magen, känns som en ballong som blåses up innanför mellangärdet och som bara spänner upp mer och mer.. går över precis när man äter för att sedan komma tillbaks och vara värre.. enda som hjälpt mej genom åren är att sova i fosterställning tills det gått över. Fruktansvärd smärta och tror ingen förstår som inte känt det själv :(

• ärtan o jag

Låter som halsbränna tycker jag. Magkatarr brukar kännas längre ner strax under bröstkorgen.
    MAn kan få jävulsk halsbränna av att spy, prova novalycol el nåt, d e alla fall inget farligt vågar jag nästan lova dig.

• SnipSnapSnut

Just det jag äter losec mups....ibland tom 2 ggr om dagen....och jag knaprar rennie...det hjälper kanske lite för jag vet inte hur det skulle vara utan men ändå gör det såhär himlaont!! Så man kan få så ont i bröstet av halsbränna? Trodde halsbränna var att man fick sura uppstötningar. Det har jag inte så mycket, mest när jag ska sova. Annnars rapar jag bara tomrapar...

• santanas

Den halsbrännan du beskriver låter exakt som min! Grav. halsbrännan är en "egen sort" som gör så dj...a ont! Det beror på att hormonerna luckrar upp magmunnen så att den inte stängs ordentligt och då passerar stark magsaft upp i matstrupen. Den river och fräter.
    Du har fått din halsbränna väldigt tidigt i graviditeten men om du har tur så ger den med sig x antal veckor och sen kanske bara kommer mot slutet igen.
    Jag använde bikarbonat (det vanliga "bakpulvret") mot min halsbränna för det neutraliserar syran. Sen mot slutet när jag mer eller mindre kräktes av det sura skvalpet så använde jag Gaviscon som lägger sig som ett lock nere i magmunnen och täpper till.
    Lycka till för det är inte roligt det du går igenom men det är tyvärr också normalt och ganska vanligt.

• santanas

Kan säga att halsbränna kan göra så ont att läkarna ibland kan misstänka hjärtinfarkt, speciellt om det är en äldre kvinna som har det.

• SnipSnapSnut

....ja....för det gör ont i hjärtat känns det som

Men alltså halsbränna är inte detsamma som sura uppstötningar som kommer upp i munnen då???

• santanas

Jo halsbränna får du därför att du får sura uppstöt, vissa passerar bara genom magmunnen och värker/svider där och vissa ( äckliga) går ända upp i munnen.

• SnipSnapSnut

Jaha det visste jag inte. Har du själv haft detta? Låter så då du e så påläst Tack så jättemycket!!!!! Men hade du ont i bröstet om du tex hostade? Usch jag är livrädd att det kan va nåt farligt.

• Lupiner

Jag har samma besvär som dig dock inte att det gör spciellt ont men känns väldigt konstigt och att det känns som hjärtat hoppar ibland. Var hos läkare som sa det var reflux, dvs att magmunnen inte sluter tätt. Halsbränna är en av alla symtom på reflux. Reflex är vanligt under grav i olika former och kan komma av både själva livmodern och att den tar plats och trycker uppåt  men även av själva grav. hormonerna, därav att det kan komma tidigt i grav. När jag tycker hjärtat hoppas är det egentligen inte så utan luft/syra från magsäcken som ger denna känsla. Läkaren förklarade även att man kan hosta, ont i halsen och heshet som också kommer från refluxen liksom smärta som det känns kan komma från hjärtat. Jag fick rådet att äta Losec Mups resten av grav (37+4 idag) och det har verkligen hjälpt,känner knappt något längre men det tog ett tag med Losec innan fullt effekt uppnåddes.

• entjej

Lupiner...hur länge tog det innan du kände effekt av losec? Jag har beskrivit vilket helvete jag har det i länken grodan skickat. Pga mina stora problem är det kanske försent för mig i grav sa läkaren jag träffade förra veckan. Har haft så här i elva veckor och är nu i vecka 26. Det har blivit värre för varje vecka. Magsyra kommer upp i munnen. Har nu tagit dubbel dos i fyra dagar men ännu inte bättre...

• SnipSnapSnut
    entjej skrev 2009-04-22 17:49:12 följande:
    Lupiner...hur länge tog det innan du kände effekt av losec? Jag har beskrivit vilket helvete jag har det i länken grodan skickat. Pga mina stora problem är det kanske försent för mig i grav sa läkaren jag träffade förra veckan. Har haft så här i elva veckor och är nu i vecka 26. Det har blivit värre för varje vecka. Magsyra kommer upp i munnen. Har nu tagit dubbel dos i fyra dagar men ännu inte bättre...
    Har du också ont i bröstet och halsen?
  • Grodan12
    entjej skrev 2009-04-22 17:49:12 följande:
    Tänkt på dig.
    Hoppats att det blivit bättre.
    Kram
  • Lupiner

Entjej: Började känna effektredan efter ett par dagar men full effekt efter ca 3 veckor. Nu har det gått 4 veckor sen läkarbesöket och det är riktigt bra! Ångrar att jag inte började tidigare eftersom jag, när jag tänker efter, började få besvär innan jag gjort grav.testet, alltså ett av de första symtomen. Sen la det sig och började komma tillbaka bortåt vecka 12 tror jag. Sen gick det i perioder fram till vecka 30 då det tog fart på allvar.

Snipsnapsnut: Jag har haft ont i halsen, dock inte i bröstet men det jag kände, som fick mig att tro att det var hjärtat var att det liksom hoppade till i halsen (mkt svårt att förklara). Jag har känt denna känsla förr i samband med magsjuka och sånt. det var jättesvårt förklara för läkaren men hon var hur säkert som helst på diagnosen och jag kände mig lugn med en gång. Sen har jag också såklart haft både halsbränna, sura uppstötningar, sveda precis där revbenen går ihop och slutar, rapningar, hickningar av luft men detta har varit mer hanterligt än det äckliga känslan i halsen.

Sen har jag även slutat att dricka kaffe helt och hållet och dricker mkt sällan te.
    Hoppas ddet blir bättre för er också.

• längtan09

Vet inte om någon redan nämnt detta men gaviscon och link kan hjälpa. Jag använder mig av Link men anser att dem har samma verkan, anledningen till att jag äter Link är för att det smakar godare.

• Grodan12

Link funkade mkt bättre för mig än Gaviscon. Så det kan löna sig att testa olika.

• Bispan

Det gör såå fruktansvärt ont!!

Jag har testat flera olika receptfria preparat mot halsbrännan men tycker de starka Link fungerar absolut bäst!

Gaviscon fungerade i ungefär 10 minuter. Novlucol likaså. Rennie likaså.

Link brukar kunna fungera i flera timmar. Ibland är jag uppe i 5 tillfällen om dagen jag måste ta Link.

• entjej
    SnipSnapSnut skrev 2009-04-22 18:33:19 följande:
    Har du också ont i bröstet och halsen?
    Har börjat få lite ont i halsen men det är inte det jag lider av. Jag måste spotta hela dagarna. Som det verkar får jag upp magsyra blandat med saliv ända till munnen. Läs länken grodan la in.
  • entjej
    Grodan12 skrev 2009-04-22 19:08:34 följande:
    Tänkt på dig.Hoppats att det blivit bättre.Kram
    Tack grodan! Går på dubbel dos losec nu sedan fem dagar. Kanske lite mindre smak och lite mindre slemmigt men lika mycket sekret i munnen. Jag träffade en privat internläkare förra veckan. Hon trodde det var försent för mig nu i graviditeten att bli bra men förhoppningsvis bättre. Jag hoppas så. Är helt slut. Har inget liv. Vill inte gå ut då jag måste spotta hela tiden. Är lite uttorkad då det sätts igång bara av att dricka. Tydligen så är det själva saltsyran som stängs av till stor del av losec men magsaften kan ju fortfarande tryckas upp. Och nu trycker fostret på och magmunnen har svårt att läka pga höga prog halter. På måndag ska jag äntligen till medicin på sjukhuset. Efter nästan tolv djävulska veckor... Tack för ditt stöd och din information. Mår du bra nu?
Svar på tråden Beskriv er magkatarr/halsbränna snälla!!!