Har ert barn haft urinvägsinfektion nån gång?
Vilka symtom hade det?
Vilka symtom hade det?
Undrar samma sak jag också, får de alltid feber t.ex.?
När vår son var 16 månader fick han urinvägsinfektion. Vi märkte det då det fanns blod i blöjan, feber och allmänt slö.
Allt slutade med att han hade fått njubäckeninflammation och vi låg på barnkliniken några dagar och sedan gjordes en massa undersökningar, med bla ultraljud och röntgen av olika slag..
Jag hade en tös som under en period fick många urinvägsinfektioner. Ingen feber men däremot svår smärta. Hon vägrade kissa.
Varje gång hon fick det, fick vi ge henne dubbla dosen alvedon för att vi ens skulle kunna lämna urinprov o våga gå o kissa på toaletten.
Har en son som nu är 3 år, men när han var 2 månader fick han urinvägsinfektion som hade gått upp i njurarna var inlagda 1 vecka, med antibotika intravenöst.
Symtome var slö, feber och ville inte äta. Han låg bara och gnydde, gick inte att få någon respons av han
Min son fick det vid 20 månaders ålder. Han fick feber, tog sig åt snoppen när han försökte kissa och kissade väldigt lite. Tyvärr upptäcktes detta inte i tid och han vidgade ut sin blåsa till dubbla volymen och fick ha kateter i 6 veckor för att minska volymen. Mycket berode på en läkare som inte tog oss på allvar. Men nu mår han bra, äter dock penselin varje dag för att undvika infektion framtills det att han blir blöjfri. Vi tränar förfullt...
Allt gick bra och undersökningarna som gjordes efteråt visade sig vara ok.
Jobbigaste undersökningen var nog när han skulle röntgas och kissa samtigt som de tog bilderna.. och jag var gravid så jag kunde inte vara med.. usch det var jobbigt att se sin lille kille vara helt hysterisk.. usch.. nä det har vi lagt bakom oss nu.. nu är det potträning som gäller istället
Min flicka fick det för nån månad sen. Hon var nyss fyllda 9 månader då. Hon hade haft feber som steg högt 3 timmar efter hon fått febernedsättande i 4 dygn och efter att vi lyckats få ett urinprov på henne så la dom in oss för antibiotikadropp i 2 dygn. Sänkan var på bakterieinfektionsnivå och det var lite blod i urinen (som inte jag kunnat se)Tydligen kan det hända rätt ofta att det blir "back" i urinvägarna så att urinet rinner tillbaka.
Vår son fick UVI när han var 5 veckor gammal, vi märkte det på att han åt lite dåligt under dagen, gnydde och var helt plötsligt kokhet på kvällen med 39,2 i feber. Efter ett vanligt urinprov på akuten som visade endast svagt på infektion körde de in en nål direkt i blåsan på stackaren, han skrek så hemskt att han till slut spydde floder Han fick antibiotika intravenöst på sjukhuset i två dagar och oralt hemma i 10 dagar. Sen gjordes både ultraljud och gammastrålningsprov för att utesluta att njurarna blivit påverkade. Allt var ok, han fick behandling i så pass tidigt skede