• lugna gatan

Hjälp ang. sälja majblommor, vilken ålder???

Behöver råd. Sonen är 8 år och går i tvåan. De skall nu sälja majblommor och han vill gärna. Jag skulle tycka det var helt okej att han går runt i bostadsområdet (med mig i släptåg på en bits avstånd) till de vi vet vilka de är och knackar på och säljer.

Det jag bara undrar lite över är; från vilken ålder får barn enligt svenska lagen sälja saker? Har för mig att jag har läst att det var från 12 år, men kan ha fel. Jag är lite av en moraltant nu kanske, men när det gäller saker som barnen gör genom skolan så tycker jag det är jätteviktigt att man följer lagen.

Jag vill alltså inte veta om ni låter era barn sälja majblommor, bingolotter eller jultidningar, utan jag vill veta vad lagen säger.

• Svar på tråden Hjälp ang. sälja majblommor, vilken ålder???
  • Ananaspaj

Min son säljer för andra året. Han går i fyran, på vår skola fick de inte sälja förrän de gick i trean. Han går ofta runt i området med sin lillebror i släptåg, Han sålde slut på alla och lite till förra året. HAns bror är sju år, han får en lite slant av sin bror som tack för hjälpen.

Jag går inte med. Vi bor i Göteborg...

Läs här: www.majblomman.se/

• Mieria

lugna gatan skrev 2009-04-21 22:45:11 följande:

.Jag vill alltså inte veta om ni låter era barn sälja majblommor, bingolotter eller jultidningar, utan jag vill veta vad lagen säger.
    Ananaspaj skrev 2009-04-24 15:18:53 följande:
    Min son säljer för andra året. Han går i fyran, på vår skola fick de inte sälja förrän de gick i trean. Han går ofta runt i området med sin lillebror i släptåg, Han sålde slut på alla och lite till förra året. HAns bror är sju år, han får en lite slant av sin bror som tack för hjälpen.Jag går inte med. Vi bor i Göteborg...Läs här: www.majblomman.se/
    Ett typexempel på hur självcentrerade folk är här på fl.
  • Ananaspaj
    Mieria skrev 2009-04-24 15:20:38 följande:
    lugna gatan skrev 2009-04-21 22:45:11 följande:
    Ett typexempel på hur självcentrerade folk är här på fl.
    Ursäkta! Eh, vad hade du med det att göra...det föll dig inte in att det inte var av den orsaken jag skrev? Kanske jag hade missat just den meningen...

Du är väl ett typexempel på de besserwissrar som ALLTID figurerar i alla j---a trådar här på fl! Tack!
  • Mieria
    Ananaspaj skrev 2009-04-24 15:28:40 följande:
    Ursäkta! Eh, vad hade du med det att göra...det föll dig inte in att det inte var av den orsaken jag skrev? Kanske jag hade missat just den meningen...Du är väl ett typexempel på de besserwissrar som ALLTID figurerar i alla j---a trådar här på fl! Tack!
    Haha vad arg du är : ) Jag tyckte bara att det var skoj att se en tråd som startar med "Jag vill inte veta om era barn säljer...bla bla bla" och besvaras med "min son säljer-..." Lätta upp humöret lite. jag förstår mig inte på varför alla tar allting så fruktansvärt personligt och stötande.
Svar på tråden Hjälp ang. sälja majblommor, vilken ålder???