• IsabelleSj

Vita blåsor på tungan, vad är det för nåt??

Min son på 2.5 har fått små vita blåsor på tungan, många är dom och dom ser sådär onda ut som man vet att dom kan göra!
    Han har också haft dålig andedräkt senaste dagarna och dregglat mycket.
    Någon som vet vad det kan vara?
    Han har inte varit sjuk i övrigt, lite snorig bara men ingen feber eller så...

Han har lite problem med att äta, klagar på att det gör ont...

• Svar på tråden Vita blåsor på tungan, vad är det för nåt??
  • GrodanSkrutt

Torsk?
    Svamp i munnen alltså?

• GrodanSkrutt

Såg att din som är 2,5 år
    Torsk drabbar spädbarn

Men de kan vara svamp i munnen - candidiasis

• IsabelleSj

nej jag tror inte det är torsk. Dom står upp ganska mycket och är runda, sitter längst fram på tungan kanske 10st. Ser ut som man skulle kunna nypa tag i dem.

• IsabelleSj

kanske det? vad beror de på, och försvinner dom av sig själv?
    Jag brukar själv få likadana blåsor som han har fulla tungan av om jag sover för lite, men jag brukar få max 1 åt gången.

• gravida06

det är väl virus infektion?!
    dottern fick massa i munnen när hon hade luftvägs infektion..
    Jobbar på dagis okså o vi har haft mtk fall av höstblåsor nu under hösten/vintern när de har vart snuva o hosta..

Har du den där boken, när barnet är sjukt, elr va den heter..
    som man brukar få på dagis?! (om din lilla går på förskola så klart)
    Annsr googla..

• HOCHM

Torsk kan man få fast man är äldre. Min äldsta dotter blev smittat av min yngsta när hon var drygt 2 år. Bägge blev behandlade.

• IsabelleSj

Kan konstatera att det inte är torsk. Kanske är höstblåsor då, vet inte.
    Nej jag har inte fått någon sån bok.. Men försvinner höstblåsor av sig självt eller?

• HOCHM

Min dotter hade scharlakansfeber förra året, det började med vit beläggning på tungan, efter ett par dagar var det som grönt snor på som nästan var omöjligt att få bort. Så var det i 2 dagar sen såg det ut som smultron på tungan, då var jag iväg till läkaren och det visade sig vara scharlakansfeber.

Kan det vara en början till scharlakansfeber?

• tjo72

Min son får oftas blåsor när en förkyldning eller infektion är på gång :) går bort av sig själv. Jag märker det oftast är att han deglar mycket han är 2,5 år (förkyldningsblåsor)

• IsabelleSj

Blåsorna försvann, men han blev jätteförkyld efter det så det var säkert förkylningsblåsor!

Svar på tråden Vita blåsor på tungan, vad är det för nåt??