• Anonym (e)

Komma i kontakt med en psykolog

Jag har efter mycket om och men insett att de problem jag har inte går att lösa på egen hand. Jag trodde jag hade det underkontroll, men inte. Jag har insett att jag måste prata med en psykolog så att jag får ordning på alla tankar som flyger runt i mitt huvud. Problemet är bara att jag inte vet vart jag skall vända mig. Visst jag vill ha hjälp med mina problem samtidigt vill jag inte att det skall kosta hur mycket som helst heller. Någon som vet vart jag skall vända mig?

• Svar på tråden Komma i kontakt med en psykolog
  • Cia o krabaten

Din vårdcentral i första hand.Där brukar finnas kurator.
    Sedan kan de nog rekommendera psykologer som är landstingsanslutna.

• karinagumman

man kan få hjälp av en diakon med samtal med denne.. eller präst om man så önskar..... de har inte samma utbildning men de är bra på att lyssna..
    man behöver inte vara troende...

funkade för mig.. och var gratis
    bara att ringa till sin pastorsexpedition

• Anonym (Patetisk)

Jag fick det genom Husläkaren. Kostade 120:- första gången, sedan 70:- per gång. Har du frikort är det gratis.
    Jag var själv över en kostnad på ca 700:-/gång men blev lättad.
    Jag gick först och främst via pyskakuten sedan vidare till Husläkare och nu psykolog.
    Jag kände mig "sjuk i huvudet" och husläkare lugnade och förklarade det att vissa människor har ett behov av mer seritonin, och det är inte ovanligt.

Lycka till!

• Anonym (Patetisk)

Skulle stå jag var själv rädd! för en kostnad på ca 700:-/gång..

• Anonym (e)

Anonym (Patetisk) skrev 2009-04-22 07:04:25 följande:

Jag fick det genom Husläkaren. Kostade 120:- första gången, sedan 70:- per gång. Har du frikort är det gratis. Jag var själv över en kostnad på ca 700:-/gång men blev lättad. Jag gick först och främst via pyskakuten sedan vidare till Husläkare och nu psykolog. Jag kände mig "sjuk i huvudet" och husläkare lugnade och förklarade det att vissa människor har ett behov av mer seritonin, och det är inte ovanligt. Lycka till!
    Ja 700kr/gång är inget jag har råd med. Jag måste ändå till läkaren snart och kolla lite andra saker så jag kan ju ta upp det här också och se. Jag har inte frikort, men jag har börjat samla då jag går hos dietist så tyckte jag det var lika bra att börja samla stämplar.
  • Anonym

Jag gick via vård centralen men fick inte tid hos psykolog utan hos en terapeut (stavning ) Vad är skillnaden mellan dem två?????

• Anonym (Patetisk)

I ärlighetens namn vet jag inte... Har gått hos terapeut vid 2 olika omgångar förrut och går nu hos pyskolog, men vet faktiskt inte skillnaden..

• Anonym (e)

Anonym (Patetisk) skrev 2009-04-22 09:07:33 följande:

I ärlighetens namn vet jag inte... Har gått hos terapeut vid 2 olika omgångar förrut och går nu hos pyskolog, men vet faktiskt inte skillnaden..
    Egentligen spelar det inte så stor roll vad personen har för titel bara han/hon kan hjälpa mig!
  • Anonym (terapi)

Anonym (e) skrev 2009-04-22 21:59:03 följande:

Anonym (Patetisk) skrev 2009-04-22 09:07:33 följande:
    Egentligen spelar det inte så stor roll vad personen har för titel bara han/hon kan hjälpa mig!
    En leg. psykolog eller leg. psykoterpeut har utbildning i samtalsterapi. Kuratorer måste inte ha lika mycket utbildning.. Jag skulle ändå rekommendera någon av de två förstnämnda. Om man inte bara behöver ha någon som lyssnar lite - då är en kurator utmärkt.
  • snillis

Bor man på rätt ort kan man ha tur att få gå gratis hos någon som är under utbildning.

Kan vara värt att kolla upp man inte har så gott ställt.
  • Anonym (terapi)

Sen är det enligt min mening inte så dumt att fundera lite på vilken slags terapi man vill ha 0ch varför.. Tex är KBT väldigt modernt idag men passar kanske inte alla.

Lycka till!

• Anonym (e)

Anonym (terapi) skrev 2009-04-22 22:09:34 följande:

Sen är det enligt min mening inte så dumt att fundera lite på vilken slags terapi man vill ha 0ch varför.. Tex är KBT väldigt modernt idag men passar kanske inte alla. Lycka till!
    Vad är KBT?
  • Anonym (e)

Anonym (terapi) skrev 2009-04-22 22:04:01 följande:

Anonym (e) skrev 2009-04-22 21:59:03 följande: En leg. psykolog eller leg. psykoterpeut har utbildning i samtalsterapi. Kuratorer måste inte ha lika mycket utbildning.. Jag skulle ändå rekommendera någon av de två förstnämnda. Om man inte bara behöver ha någon som lyssnar lite - då är en kurator utmärkt.
    Jag har gått hos kurator ett tag och det hjälpte för stunden, men jag skulle behöva mer hjälp och som hjälper under längre period.
  • Anonym (terapi)

Kräv en leg. psykoterapeut el leg. psykolog istället, tycker jag!

Finns mycket på nätet om olika terapiformer. Viktigast är relationen mellan patient och terapeut, men beroende på vilken typ av problem man har är olika typ av terapi olika bra,

• karinagumman

Anonym (e) skrev 2009-04-22 22:43:33 följande:

Anonym (terapi) skrev 2009-04-22 22:09:34 följande:
    Vad är KBT?
    heter kognitiv beteende terapi... googla... jag vet för lite för att förklara...
  • Fjärilen72

Anonym (e) skrev 2009-04-22 22:43:33 följande:

Anonym (terapi) skrev 2009-04-22 22:09:34 följande: Vad är KBT?
    KBT är en förkortning och står för Kognitiv Beteendeterapi. I korta drag går det ut på att förändra sitt eget beteende. Tax att inte undvika sådant man får ångest av.

Man föreställer sig vad det värsta som kan hända om man gör en viss sak är och sen när man har "fastslagit risken" så gör man den sak som man känner ska leda fram till detta hemska resultat (ibland får man "hemläxa" och ibland gör man det tillsammans med behandlaren) och så inser man att det kanske inte var "så farligt" i alla fall.

Första gången kanske man "bara" klarar att åka två busshållplatser, tre nästa gång, fyra gången efter det osv och till slut inser man att man kan åka hur mycket buss som helst. DBT (Dialektiskt Beteendeterapi) är en av "vidareutvecklingarna" av KBT men det finns flera "KBT baserade" terapier och också andra terapier från helt andra "skolor".

Detta är ingen fullständig redögörelse för KBT, DBT eller terapi i allamännhet utan bara ett snabbt sammandrag så som jag har uppfattat det.
  • Anonym

Finns det KBT terapeuter som är landstingsanknutna? Hur får man veta det? Min erfarenhet av besök hos läkare på vårdcentraler och liknande är att det ibland kan vara bra att vara lite förberedd på vad man vill och till vem man vill gå.

Svar på tråden Komma i kontakt med en psykolog