• supersötasilversara

rusta tapetklister VS färghandelns...?

Skulle bli jätteglad för hjälp!

Vi ska tapetsera hemma, har köpt dyra fina easyup. Mannen var iväg och köpte tapetklister på Rusta(!) - 4 liter för 60 kr, märket är INFRA. Nu undrar jag om det är något bra klister? Jag menar, ett tapetklister hos färghandlaren (där vi köpte tapeterna) kostar 5 liter 150 kr och är det bara överpris då eller är det kvalité?

Jag känner mig skeptisk till det superbilliga klistret från Rusta. Någon som vet eller kan råda och tipsa mig? Vi ska tapetsera till helgen.

• Svar på tråden rusta tapetklister VS färghandelns...?
  • TBS

Oftast får du väldigt mycket mer vatten för pengarna (du måste alltså använda MER klister av den billigare sorten) Jag vet inte hur mycket vatten resp. klister innehåller, men det brukar i regel vara billigast att köpa pulver och sedan blanda klistret av ditt eget kran-vatten.

• byström

Dock är pulverklister mindre skoj att jobba med, det häftar ofta fast på en gång, dvs du har minimalt med tid och utrymme att glida tapeten på plats.
    Köp färdigblandat hos färghandlaren så vet ni vad ni får.
    Har ni kostat på er "dyra fina Easy-Up" tapeter, så kan ni nog lägga ut den extra hundringen för att få ett klister ni vet funkar.

• TBS
    byström skrev 2009-04-22 08:36:25 följande:
    Dock är pulverklister mindre skoj att jobba med, det häftar ofta fast på en gång, dvs du har minimalt med tid och utrymme att glida tapeten på plats.Köp färdigblandat hos färghandlaren så vet ni vad ni får.Har ni kostat på er "dyra fina Easy-Up" tapeter, så kan ni nog lägga ut den extra hundringen för att få ett klister ni vet funkar.
    Innehåller färdigt klister något annat än vatten och pulver?
    I annat fall har du nog blandat i för lite vatten
  • byström

När jag menar pulver så tänker jag på t.ex Hernia T20, vilket är ett cellulosaklister, tror så gott som alla pulverklister är just cellulosaklister.
    Sånt som ska få svälla en stund innan man klistrar.
    Färdigblandat är något helt annat än pulver och vatten, med längre öppentid och inte samma "häftnings"benägenhet.
    Klart värt den extra pengen.

• supersötasilversara
    byström skrev 2009-04-22 10:41:05 följande:
    När jag menar pulver så tänker jag på t.ex Hernia T20, vilket är ett cellulosaklister, tror så gott som alla pulverklister är just cellulosaklister.Sånt som ska få svälla en stund innan man klistrar.Färdigblandat är något helt annat än pulver och vatten, med längre öppentid och inte samma "häftnings"benägenhet.Klart värt den extra pengen.
    Tror du att vi kan använda coops 5 liter/60kr eller ska vi ta färghandlens 5liter/150kr?
  • supersötasilversara

...det vore ju tråkigt om tapeterna lossnade eller inte fäste så bra. Bortkastad tid och pengar. Men om det fungerar vore det ju kanon, eftersom vi sparar en hel del pengar!

• phridan

sambon säger:
    "säg åt henne att använda våtrumslim istället för tapetklisster, sitter 100gånger bättre"

Kors i taket, första gången sambon har lyssnat när jag frågat en frågfa från familjeliv.. haha

• byström
    supersötasilversara skrev 2009-04-22 10:48:16 följande:
    ...det vore ju tråkigt om tapeterna lossnade eller inte fäste så bra. Bortkastad tid och pengar. Men om det fungerar vore det ju kanon, eftersom vi sparar en hel del pengar!
    De kommer säkert sitta fast, det är inte där den stora skillnaden mellan limmer ligger.
    Det är ju ingen direkt belastning på tapeterna, så själva limstyrkan är svår att misslyckas med.

Skillnaden ligger i hur smidiga de är att jobba med,
    Ett riktigt lim kan du glida tapeten på plats med, du har en stund på dig att jobba med det, och det hugger inte fast på en gång (som med T20 t.ex)
    Lätt att torka bort, även om det torkat till lite.
    På jobbet använder vi (tror det är Hernia även här) en produkt som heter 1870.
    Till Easy-Up föreskrivs vävlim, t.ex PVP Variant/Variant Extra, men vanliga 1870 är fullt duglig till det med.

Vissa saker blir bara SÅ mycket roligare om man skaffar riktiga produkter.
    Köp det dyrare limmet och känn dig trygg nu. ;D
  • TorstenAllan

Förståndig karl du har, var rädd om honom.
    Har just idag varit och köpt takfärg tapetlim. Rusta har jättebra kvalitet på både färg och tapetlim till en bråkdel av priset i den etablerade färghandeln. Rusta har också nafta baserad lack och färg vilket är svårt att få hos proffshandeln....

Mvh
    TorstenAllan

Svar på tråden rusta tapetklister VS färghandelns...?