• smc

6mån med slemmig hosta. Husmorstips?

Min son har fått sin 3:e förkylning nu och det är väl inte så hemskt med en förkylning förutom allt snor... Men, den här gången har han fått en elak hosta och har ont i halsen. Äta vill han inte och blir ledsen när han hostar mycket.

Har höjt huvudänden på sängen, ger honom varmt att dricka, lite renässans och Frida men sen vet jag inte mer.

Har någon husmorstips?

• Svar på tråden 6mån med slemmig hosta. Husmorstips?
  • TheMother

Undvik mjölkprodukter, det blir slemmet värre av. Vatten efter varje måltid.

Hoppas han blir bättre snart! Min son har precis blivit frisk efter en sådan jobbig förkylning. Men vi åkte in till vc (påskafton) och så fick han ventolin (luftrörsvidgande) utskrivet. Blev lite bätttre då.

Mamma till Anton 080920
  • smc

Tack för tipset, mjölkprodukter får han inte. (förutom ersättningen då)
    Mera tips?

• julstjärnan

Dessa tips hittade jag på FL.

Enkla bra tips tycker vi för alla med små bebisar.

När babyn är förkyld med rosslighet,pipighet dvs slemmigt.

Låt barnet ligga högt med huvudet. Vi hade böcker under huvudändans fötter på sängen.

Låt vända barnet om med jämna mellanrum. Ligger det bara på rygg lägger sig slemmet och kan försvåra andning.
    (Slem som ligger bara still kan vid otur bilda bakterier till lunghinneinflammation).
    På inrådan av sjukgymnasten en stutsboll stor sitta med h*n i famnen och studsa.
    För att slemmet skulle lossna lite.

Hemma stutsade vi h*n typ likadand men i sängen. Eller guppade med h*n lite upp och ner i famnen.Blev som en kul lek. Gick bra då.

• smc

Tack tack, jag har en gymboll så vi får väl studsa igång på den då!

• julstjärnan
    smc skrev 2009-04-22 09:53:03 följande:
    Tack tack, jag har en gymboll så vi får väl studsa igång på den då!
    Lycka till.
    Annas kan du ju alltid be dom skriva ut hostmedecin. Vi fick en sort som heter Brickanyl utskriven för ett par veckor sedan. Kanon. Sonen sover nu hela nätterna igen.
  • little miss shine

Jag hörde ett tips här på FL för längesedan om att smörja in bebisens bröst med margarin. Jag vet-det låter helt sjukt och nonsenslikt men när min grabb hostade som mest och jag var lite smått desperat så provade jag det och vad hände? Jo- hostan lättade avsevärt. Alltid värt att pröva. Jag hittade sen en gammal bok med huskurer hos min mormor och där i stod faktiskt det tipset med så något vettigt måste det ju vara.

lycka till!

• mandelblomma

vi har haft det i över en vecka nu...fick ventolin som inte direkt hjälp o nu har vi fått mollipect som jag hoppas på...
    jättejobbigt.

• GoldMD

Ett till litet knep om h*n hostar mycket på kvällen är att ta en varmdusch för ångorna brukar ju mjuka upp slemmet lite å gör det lättare att hosta upp. Det tipset fick vi av våran bm

Hoppas det blir bättre å krya på dej lilla.

• mandelblomma
    GoldMD skrev 2009-04-22 10:22:19 följande:
    Ett till litet knep om h*n hostar mycket på kvällen är att ta en varmdusch för ångorna brukar ju mjuka upp slemmet lite å gör det lättare att hosta upp. Det tipset fick vi av våran bm Hoppas det blir bättre å krya på dej lilla.
    ja o vi brukar bada me den där oljan som är bra då man är förkyld...*minns ej namnet*
  • GoldMD

Jahaa...finns det en speciell olja..Vad heter den, nån som vet??? (vill lagra inför kommande sjukdommar)

• Birgitta L

Svar till smc:

Eftersom han är så liten och har sin tredje förkylning redan och nu med slemmig hosta, är ledsen och inte vill äta så är mitt råd att du tar kontakt med läkare. Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen nu i kväll. Han kan behöva betapred, inandas ventolin och/eller få bricanyl på recept. Du kan också i väntan på det ånga honom, dvs. sätta dig i badrummet med honom och låta varmt vatten spola ur duschen en stund, det underlättar och slemmet kommer upp.

• smc

Birgitta L skrev 2009-04-22 23:43:36 följande:

Svar till smc:Eftersom han är så liten och har sin tredje förkylning redan och nu med slemmig hosta, är ledsen och inte vill äta så är mitt råd att du tar kontakt med läkare. Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen nu i kväll. Han kan behöva betapred, inandas ventolin och/eller få bricanyl på recept. Du kan också i väntan på det ånga honom, dvs. sätta dig i badrummet med honom och låta varmt vatten spola ur duschen en stund, det underlättar och slemmet kommer upp.
    Tack för din omtanke. Vi var hos läkaren igår eftermiddag då det plötsligt blev lite ansträngt att andas och det visslade lite i luftstrupen. Han har fått en dos av Betapred och inatt sov han utan problem i 12 timmar i sträck, sååå skönt för honom.
    Han har fortfarande hosta men har ätit all sin morgongröt och mår mycket bättre.

Man kan ju inte låta bli att undra hur snabbt de små kropparna kan producera snor alltså....?

Tack för alla tips.
  • Birgitta L

Svar till smc:

Vad bra att ni tog läkarkontakt och att den lille fått lite sömn.

Svar på tråden 6mån med slemmig hosta. Husmorstips?