Hur allvarligt med platt huvud på ena sidan?
Lillen har blivit lite platt på höger sida av huvudet då han alltid ligger på den när vi samsover. Jag kan bara amma honom från den sidan om jag ska kunna vila själv och han har svårt att få tag från andra sidan. Han ligger tätt intill mig hela natten. Försöker jag flytta honom vaknar han ofta. Har inte använt kudde eftersom det blir svårt för honom att få bra tag om bröstet då.
Det jag undrar nu är: hur allvarligt är denna deformation? Växer det till sig av sig själv? Måste jag isf se till att han inte ligger på den sidan ett tag framöver? Måste jag sluta ha honom intill mig och lära honom sova själv? Kan jag fortsätta ha honom på "fel" sida om vi börjar använda kudde eller är det "för sent" så att vi _måste_ byta sida för att huvudet ska räta till sig?
På dagarna försöker jag få honom att ligga på andra sidan, men oftast vrider han huvudet så att det är rakt fram eller svagt åt det håll han _inte_ ska ha huvudet. När vi leker på golvet låter jag honom ligga så att han vänder huvudet åt det håll som inte är platt. Han kan sova med huvudet åt "rätt" håll men inte då vi samsover. Skulle ni ha slutat samsova pga av detta?