• Justess

Hur allvarligt med platt huvud på ena sidan?

Lillen har blivit lite platt på höger sida av huvudet då han alltid ligger på den när vi samsover. Jag kan bara amma honom från den sidan om jag ska kunna vila själv och han har svårt att få tag från andra sidan. Han ligger tätt intill mig hela natten. Försöker jag flytta honom vaknar han ofta. Har inte använt kudde eftersom det blir svårt för honom att få bra tag om bröstet då.

Det jag undrar nu är: hur allvarligt är denna deformation? Växer det till sig av sig själv? Måste jag isf se till att han inte ligger på den sidan ett tag framöver? Måste jag sluta ha honom intill mig och lära honom sova själv? Kan jag fortsätta ha honom på "fel" sida om vi börjar använda kudde eller är det "för sent" så att vi _måste_ byta sida för att huvudet ska räta till sig?

På dagarna försöker jag få honom att ligga på andra sidan, men oftast vrider han huvudet så att det är rakt fram eller svagt åt det håll han _inte_ ska ha huvudet. När vi leker på golvet låter jag honom ligga så att han vänder huvudet åt det håll som inte är platt. Han kan sova med huvudet åt "rätt" håll men inte då vi samsover. Skulle ni ha slutat samsova pga av detta?

• Svar på tråden Hur allvarligt med platt huvud på ena sidan?
  • JennyL25

jag undrar ochså för Samuel har lite platt huvud därbak.

*puffar*

• kate79

Det är det många bebisar som är, just pga att deras nästan konstanta ryggläge. Har de hår så brukar de också bli flintskalliga på det stället. Men jag har inte sett några äldre barn med platt huvud så det rättar säkert till sig.

kan inte jämföra med min son som skrek jämt och vi bar och bar.

• Jessi74

Enligt min BVC-sköterska är huvudet så mjukt att det inte blir bestående. Det rättar till sig senare.

• Justess

Ingen sköterska, läkare eller annan förstå-sig-påare ( ) som har något att tillägga?

• Mamma till Maja

Det finns något som heter torticollis som på "svenska" betyder ungefär nackspärr. Ena nackmuskeln blir då lite förkortad och barnet får helt enkelt nackspärr. Bebisar som får det föredrar att ligga med huvudet åt ett håll och får därigenom en sida som blir mera platt. Torticollis kan uppkomma redan då barnet ligger i magen eller vid förlossningen. Sjukgymnastik hjälper oftast vid sånt här. Man får en del "tänj-övningar" man ska genomföra med bebisen. Hör med BVC om det kan vara så att din son behöver sjukgymnastik.

• kornelia

Min lilla var lite plattare på ena sidan av huvudet sa BVC-tanten. Hon rådde oss att lägga henne på andra sidan, då skulle det försvinna!

• N i n n i e

om du vill växla sida som bebisen ligger på kan du testa att lägga bebisen på en hård kudde (typ tempur) när du ammar. Då kan du ligga åt andra hållet och amma det övre bröstet, om du förstår vad jag menar!

• himla

Min son hade en tendens att alltid vilja ligga på en sida med sitt huvud... å blev platt... vi fick rådet att när han va vaken lägga honom lite halvt på sida med huvudet åt andra hållet... Sen är ju en kudde också bra så det inte blir lika hårt...

Han är nu 1 år å sover som han vill å huvudet är nu "Äntligen" runt som det ska!

• wakkie

hejsan!
    Undrar lite samma för min son på 2½månad har oxå lite snett/platt huvud på ena sidam o tittar man uppifrån liksom så ser man att det blitt snett. bvc-sköterskan tror att detta beror på att han ligger med huvet åt ett vist håll o vi försöker nu lägga honom åt andra hållet. Vi ska dock gå till läkaren o be han kika på det, eftersom det KAN vara torticollis...
    Nu hoppas jag verkligen att allt e bra för visst blir man orolig...
    Min son e plat på höger sida, syns även eftersom håret försvunnit just på det stället extra mycket. Lägg honom på en stor mjuk vuxenkudde och vänd på huvudet så han inte kan vrida tillbaka det, det va det rådet jag fick, så nu puffar vi till under kudden/madrassen så att han inte vrider tillbaka i sömnen. hoppas det försvinner.

• Chiqita75

Jag hade precis samma "problem" med min dotter, på BVC sa dom att vi skulle försöka lägge henne på andra sidan och att vi skulle använda en kudde. Nu är hon två år och det syns fortfarande på hennes huvud om man tittar noga, enligt läkaren så kommer det inte att rätta till sig mer nu, som tur är är det inget hon kommer lida av och håret täcker ju så vet man inte om det så syns det inte.

• MossaQ

I Göteborg finns det en läkare som är pigg på att sätta hjälmar "tryckmössor" på barn som får platt huvud eller skallskevhet.
    I Sthlm finns det ingen läkare som gör detta, å sthlm'are är väl inte mer tillplattade i huvudet? *fniss, nu menar jag fysiskt!!!*

Jag pratade med min BVC-tjej om kuddens vara eller inte, pga platt huvud. Hon sa att det rättar till sig, men precis som du gör - så kan man "tvinga" barnet att ligga på andra sidan genom att pallra upp med kuddar bakom ryggen, locka barnet att titta åt andra hållet osv.

Det är inte farligt och du gör helt rätt. ElinN's tips var smart!

• Nettan1

Jag va också lite orolig när jennifer va mindre men jag fick höra att det blir bättre efter cirka sex månader då barnet börjar sitta och röra på sig mer.
    med jennifer så stämmer det, hon har inte platt huvud längre

Svar på tråden Hur allvarligt med platt huvud på ena sidan?