• Anonym (skäms!)

Jag glömde min hund ute i natt...

i går kväll släppte jag som vanligt ut min hund. Gick sen och fixade med annat, och gick och la mig. Hade så säkert för mig att jag släppt in honom.
    Detta var vid 23-tiden igår kväll.

Vid 05 vaknade jag i morse och kände att nåt inte stod rät till. Gick upp och upptäckte att min hund inte fanns nånstans. Öppnade dörren och då kom han springande in!
    Jag bäddade åt honom med tjocka täcken och la filtar och ett täcke över honom och la mig hos honom i en timme. Han darrade lite i början men slutade ganska snart.

Det har varit ca 0-gradigt i natt, tror jag

Usch vad jag skäms! Han ligger och vilar sig nu, reagerar när man pratar och sådär, men verkar lite slöare, men det kanske kan bero på att han inte sovit nåt i natt när han vart ute?

Bör jag ringa veterinär genast, eller jag kan avvakta och se hur han mår under dagen?

(och snälla, inga påhopp om hur oansvarigt det är, för det vet jag redan om. Grät massvis när jag insåg vad jag gjort... )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 08:56
    Just det ja, jag lade denna tråd under ekonomi därför att anledningen att jag frågar om man måste ringa veterinär GENAST är att jag inte har så hemskt got om pengar just nu, till ett eventuellt veterinärbesök. Jag vill inte åka "i onödan", liksom. Hoppas ni fattar hur jag menar. Självklart åker jag in om han försämras!

• Svar på tråden Jag glömde min hund ute i natt...
  • Ekorrfamiljen

En tyst och snäll hund förmodar jag? Vår hund skulle aldrig låta oss glömma honom någon längre stund, då skulle han skälla tills vi öppnade.

Ring en veterinär för säkerhets skull och se till att hunden håller sig varm och dricker bra.

The confused squirrel strikes again...
  • Enniie

Tur att han inte sprang iväg iallafall. Du kan ju alltid ringa till vetrinären och rådfråga tycker jag. Lycka till Ts !

• h8him

Vad är det för hund? Har han lite päls? En välpälsad större ras kan vara ute i -20 i flera timmar utan problem, om det är nollgradigt kan de vara ute dygnet runt.

• Anonym (skäms!)

Ja, jag fattar inte att han inte har skällt eller krafsat på dörren! Önskar såå att han hade gjort det

Han har normalpäls, typ labradorpäls...

• Anonym (skäms!)
    h8him skrev 2009-04-22 09:02:07 följande:
    Vad är det för hund? Har han lite päls? En välpälsad större ras kan vara ute i -20 i flera timmar utan problem, om det är nollgradigt kan de vara ute dygnet runt.
    Just det, storlek som en rottweiler ungefär, om det har nåt med saken att göra? Vet inte om en större hund klarar sånt bättre än en liten?
  • 010306

Tror inte det är nån fara heller vid 0 grader.Vi har en bordercollie & han brukar å vilja vara ute en massa om dagarna i den tempen( här är det bara +1 på dagarna nu) ..skulle tro att vovven inte kunnat sova å varit ledsen över att va utestängd kanske å därför kanske e lugnare /tröttare nu.

• h8him

Storleken spelar kanske inte så stor roll, bara det att småhundar verkar ogilla kyla oftare än större raser. Om han är nöjd och inte klagar kan du värma honom med täcke om du känner att du vill det. I övrigt har han haft möjlighet att röra sig och hålla värmen så beroende på var han kan ha legat under natten så borde det inte vara något problem. Om han sovit på kall och blöt mark kan det bli problem, men nollgradigt väder är bara skönt, värme är värre!

• sparky

Jag är helt övertygad om att din hund inte har lidit någon skada. Har han "labradorpäls" som du skriver klarade han sig bra där ute i natt. Vem vet, han kanske hade riktigt kul!
    Jag hade inte ringt veterinären om jag inte upptäckte några symtom.

• Bionic

Äter och dricker han? Verkar han ha normalpuls, varm om nos/öron?

Att han är trött är ju fullt förståeligt, men det behöver ju inte vara negativt.  Han har säkert haft en väldigt intressant natt, mycket händer på nätterna ute...

Jag skulle låtit honom sova och se hur han beter sig när han vaknar - prova att ge honom mat eller något annat han gillar för att se att han äter.
    För vad ska ha hänt liksom? I värsta fall har han blivit lite förkyld, men det har jag svårt att tro. De är tåligare än vi tror.

Nu har jag iofs en husky, men han är ju ute mycket när det är så kallt som ner till -15 grader. Men det går ju inte jämföra med en "normalpälsad" hund.

Som sagt, jag skulle ha avvaktat.... ring veterinären om du ser att allmäntillståndet är påverkat - slö, ingen hunger, dricker inte.

BF midsommardagen 2009
Svar på tråden Jag glömde min hund ute i natt...