• diz

Panelgardin bakom soffan?

Har precis köpt hus och vet inte hur jag ska göra med de stora fönstren i vardagsrummet. 3st fönster som sitter intill varandra och bildar ett fönster på närmare 2m. Kommer att ha soffan under detta fönster då det inte finns någon annan möjlig plats. Vill gärna ha panellängder, men då kommer en längd att gömma sig bakom soffan. Hur snyggt är egentligen det? Finns ett fönster till på samma vägg lite längre bort som då kommer att ha samma längder. Funkar det att ha paneler eller måste jag ha kappa? Lite tråkigt att gömma fönstren.

• Svar på tråden Panelgardin bakom soffan?
  • Maddizen

vi har så och jag har panelgardiner är inte alls fult

(¯`°?.¸ ღ♥Karl-Casper 060516 ★ ☆ ★Theo 080722♥ღ¸.?°¯)
  • diz

Så bra, kanske funkar då.
    Andra som har tankar på hur man kan lösa "problemet"?

• MissBeccis

Jag tycker nog att du kan ha panelgardin bakom soffan. Annars kan du ju ha en lång panellängd liggande som en kappa fastsatt med ringar och klämmor. Vi har så och även panelhängare med längder ovanpå, jättesnyggt.

Alicia 060623 ~ Tobias 070922 ~ www.rebeccas.se
  • diz

Ja, jag har också funderat på den varianten. Får väl ta och kladda i Photoshop och försöka visualisera

• CMH

Vi har våran soffa framför fönstret och för att det ska se snyggt ut me gardinerna så kan man ställa ett litet bord bakom soffan med en blomkruka eller nåt på, så soffan kommer ut en bit, då hänger gardinerna snyggare :) Kanske låter konstigt men det är fint faktiskt.. Vi ska göra så nämligen, ska bara hitta ett bra bord först.........

• Mamsis

Jag har satt en liggande panel direkt mot kirschstången med kardborreband. Enkelt och snyggt, bild finns i mitt galleri.

Annars så är mitt tips att såga till två brädbitar som gör att soffan alltid behåller ett visst avstånd från väggen, då kan panelgardinerna hänga fritt bakom utan att klämmas in mot fönstret.

• Elli47

Vi har också panelgardiner bakom soffan men det gör inget!

• diz

Tack för era svar. Soffan kommer alltid att vara en bit ut, eftersom det är ett element bakom. Ska nog införskaffa mig några snygga paneler då

• Mamsis
    diz skrev 2009-04-24 13:37:24 följande:
    Tack för era svar. Soffan kommer alltid att vara en bit ut, eftersom det är ett element bakom. Ska nog införskaffa mig några snygga paneler då
    Viktigt ändå att den inte står emot elementet, dels för värmens skull och dels för att inte riskera skador och ev brand på/i soffan.
  • diz

Det är ett vattenburet element så risk för brand finns inte. Finns och finns, risk finns väl med allt. Men som sagt, soffan kommer ändå att stå en bit ut.

• 02Smulan

Va synd att ni måste ha soffan framför fönstret, tänk att kunna ha den stående så man ser ut genom fönstret när man sitter i soffan istället! Härligt med sådana panoramafönster ju...
    Vi har precis pratat om gardiner-bakom-soffan i min frågetråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m41086707.html

• diz

Man ser inte så mycket ut ändå tyvärr, för det är ett gigantisk uterum utanför dessa fönster.
    Det är så mycket fönster samt dörrar/öppningar i rummet, därför går det inte att möblera på något annat sätt.

Svar på tråden Panelgardin bakom soffan?