• elsa77

hur många är vi som är Oförklarligt barnlösa??

Hej tjejer..

Hur många är i samma sits som oss, alltså att dom inte hittar något fel??
    Vad har ni fått göra för behandligar?? och undersökningar?? Hur går det för er??

Vi har gjort 3 pergokurer, 1 insemination, 1 Ivf, 1 Fet försök.. och ja det har väll inte gått alls.. Blir frusterad över att dom inte ens verkar leta efter felet längre......

• Svar på tråden hur många är vi som är Oförklarligt barnlösa??
  • Winnie

Jag och min sambo fick diagnosen oförklarlig barnlöshet. Men vi lyckades bli gravida genom första IVF och jag är i vecka 18 nu. Så det finns hopp även för oss de inte hittar några "fel" på. IVF blir ju behandlingen oavsett.

• Fröken N

Här är en till!
    Möjligtvis hade jag lite taskig ägglossning (ngt låga värden)...Annars inga hittade fel.
    Har testat pergo noluck.
    Blev gravid på 1:a IVF men fick tyvärr avbryta graviditeten. Har sen dess gjort ett misslyckat FET-försök och ska göra det andra i sept. så snälla ni håll tummarna

Lycka till allihop
    FN

• Isis

Är också "oförklarligt barnlös".
    Vi har gjort en fertilitetsutredning som inte visat på någon orsak. Spermierna är bra och allt annat också.

Har gjort 2 fulla behandlingar, en IVF och en ICSI, + 3 FET. Ingen utdelning någon gång där tyvärr... Har börjat spraya idag inför vårat sista försök.

Upplever det som väldigt jobbigt att inte ha något konkret att sätta fingret på. Vi vet inte alls vad som är vårat problem och varför det inte lyckas. Känner mig stundom ledsen och "okvinnlig" över faktumet att jag inte har lyckas bli gravid...

• mitsi

Hejsan!

Vi är också oförklarigt barnlösa. Har hållit på i 1,5 år med syskon. Första tog prick ett år att få till. Vid våra två ivf försök har vi fått utt 12 och 13 ägg med dålig befruktningsstatistik och inte speciellt bra kvalitet på de befruktade äggen. Har fått tillbaka ett embryo förra gången och två i fredags. Känner lite halvpanik eftersom jag är 35år och förra sommaren hade jag mellanblödningar i 3 cykler rad. Vid kontakt med kvinnokliniken sade de: det är kanske dags nu att börja med nummer två för du kan börja vara i klimakteriet. Kändes kanon att få höra när man redan hade hållit på i ett halvår.

• Godisgalen

Hej, vi är också oförklarligt barnlösa.
    De har inte hittat något fel i utredningen. Mina hormoner var mycket starka och killens spermier var helt okej. Vi har försökt aktivt i över 1,5-2 år nu ( "passivt"-utan p-piller(säkra perioder), i över 5 år).
    Men ännu har de inte velat att vi ska få remiss för IVF. De var även tveksamma till att göra en äggledarundersökning på mig, men nu ska jag snart få göra den. Hoppas att det kan ge svar på det man undrar över: Varför det aldrig blir något barn.

Vill inget hellre än att få remiss för ivf snart men vi måste vänta 3 år-aktivt försökande för att få det landstingsfinansierade försöket. De har nämligen den regeln då man är oförklarligt barnlös.

Lycka till ni andra som redan är i ivf-försökandet.

• Linusida

Vi är också oförklarligt barnlösa. Allt ser bra ut, men trots det har vi inte lyckats trots 5 pergokurer, 2 IVF och 2 FET. Vi har inte gett upp än, men snart orkar jag inte längre. Blir väldigt ledsen över att det aldrig blir något och frustrationen är enorm. Har anmält oss till hemutredning för adoption, skönt att ha något på gång den dagen vi bestämmer oss för att lägga ner IVF-försöken.

• Månsson

Vi är också oförklarligt barnlösa. Är inne på 3:e aktiva året. Har gjort 1 IVF, 2 FET och håller nu på med 2:a IVF.

Godisgalen: I vilket landsting bor du? Jag har aldrig hört att det ska finnas någon sådan regel! Vi sattes i landstingskö direkt efter vår utredning där en undersökning av äggledare ingick. Om de inte har undersökt dina äggledare kan de inte veta att du är oförklarligt barnlös. Tänk om det är stopp i någon av dem? Jag tycker att det låter mycket konstigt.

• LiMoFe

Här kommer en till i denna skara.

Vi har försökt aktivt i 2,5 år.
    Gjort utredningar som inte visar på något fel utom att jag möjligen inte har ÄL varje månad så därför blir det Prego i nästa cykel. Har ganska oregelbunden cykel med 28-35 dagar.
    Pga de oregelbunda cyklerna och att min kropp inte tycker om mig (har ingen annan förklaring) så har vi "bara" hunnit med 2 insemenationer ska göra den tredje i sep om inte kroppen jävlas igen. Står i IVF-kö sedan i maj så vi hoppas att vi blir kallade innan året är slut.
    Jag håller med föregående talare om att det är ruskigit frustrerande att inte veta vad som är fel och om det är något man kan göra åt det.

• rainbowgirl

En till här: oförklarligt så när som på en svag underfunktion i sköldkörteln vilket jag ätit medicin för länge och alla värden är på topp.

Vi har gjort 2 insemination med hjälp av pergotime och är inne på vårt 3:e IVF.

Vid 1:a och 2:a fick vi dåligt antal och kvaliet på äggen men denna 3:e gång fick vi ut 11 ägg varav 6 blev befruktade.
    2 till mig och 3 till frysen, snart får vi se vad det ger.......

Håller med om att det är jättejobbigt att inte ha nåt konkret att peka på, det ska ju gå och så gör det inte det ändå!!!!

• Godisgalen

Månsson: Jag vet att det är konstigt!
    Tydligen så ingår inte äggledarundersökningen som rutin på vårt sjukhus eftersom "resultatet inte spelar någon roll". Efter 3 år av aktivt samliv blir det ändå ivf. Men jag vill ju göra äggledarundersökningen NU så att vi får remiss snabbare för ivf. Jag fattar inte att dom kan kalla oss för oförklarligt barnlösa om de inte uteslutit alla fel som kan finnas. Jag antar att de är styrda av reglerna och vill att alla väntar i 3 år på ivf oavsett orsak. Sen försökte de t om lugna oss med att det säkert löser sig på naturlig väg eftersom de inte hittat några fel på oss. MEN det kanske är mina äggledare som det är fel på! Nu ska jag äntligen få göra äggledarundersökningen i alla fall.

Svar på tråden hur många är vi som är Oförklarligt barnlösa??