Inget genustänk på förskolan!
På min dotters förskola har de inget genustänk alls verkar det som. En i personalen har deltagit i någon kurs på någon timme för evigheter sedan på förskolan, och den andra kunde inte svara överhuvudtaget när jag frågade om de hade någon genuspedagogik.
I dag hade min dotter ett par gamla läderguldskor på sig när hon kom dit. Det första barnskötaren säger "vilka fina skor du har, dom kommer nog dom andra tjejerna att gilla!"
Varför säger man så till en liten tjej på 16 månader som inte har någon som helst aning om vad pojkar eller flickor bör tycka om ett par guldskor?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 13:20
En annan barnskötare fällde en annan märklig kommentar. Min dotter är yngst bland barnen och hon är den som senast blev nykomling på avdelningen. Många barn är nyfikna på henne och visar att de gillar henne, mest tjejer, men det finns även en liten kille som är några månader yngre som också är nyfiken. En morgon när jag lämnade min dotter så kom den lille killen fram som vanligt till min dotter, och då säger en av barnskötarna till honom: "är hon din tjej?".
Varför sexualisera barn och varför säga sådana saker i dag 2009? Varför ska barn behöva försvara att de leker med det andra könet?