• Mirva

Inget genustänk på förskolan!

På min dotters förskola har de inget genustänk alls verkar det som. En i personalen har deltagit i någon kurs på någon timme för evigheter sedan på förskolan, och den andra kunde inte svara överhuvudtaget när jag frågade om de hade någon genuspedagogik.

I dag hade min dotter ett par gamla läderguldskor på sig när hon kom dit. Det första barnskötaren säger "vilka fina skor du har, dom kommer nog dom andra tjejerna att gilla!"

Varför säger man så till en liten tjej på 16 månader som inte har någon som helst aning om vad pojkar eller flickor bör tycka om ett par guldskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 13:20
    En annan barnskötare fällde en annan märklig kommentar. Min dotter är yngst bland barnen och hon är den som senast blev nykomling på avdelningen. Många barn är nyfikna på henne och visar att de gillar henne, mest tjejer, men det finns även en liten kille som är några månader yngre som också är nyfiken. En morgon när jag lämnade min dotter så kom den lille killen fram som vanligt till min dotter, och då säger en av barnskötarna till honom: "är hon din tjej?".

Varför sexualisera barn och varför säga sådana saker i dag 2009? Varför ska barn behöva försvara att de leker med det andra könet?

• Svar på tråden Inget genustänk på förskolan!
  • Pippil8

Jättetråkig inställning De ska inte behöva lära sig det när de är så små...

På mitt barns förskola verkar det som att tjejer uppmuntras att leka med andra tjejer och killar med killar. Det tycker jag också är tråkigt Min son är bara 2 år, han fattar ju inte att han "ska" leka med killar.

Jag tycker det är lite svårt med förskolan också, det känns så viktigt att ha en bra relation med personalen där att jag inte riktigt vet hur jag ska ta upp genustänket med dem. Har du några funderingar på att ta upp det med ditt barns förskola?

• Mirva
    Pippil8 skrev 2009-04-22 20:58:11 följande:
    Jättetråkig inställning De ska inte behöva lära sig det när de är så små... På mitt barns förskola verkar det som att tjejer uppmuntras att leka med andra tjejer och killar med killar. Det tycker jag också är tråkigt Min son är bara 2 år, han fattar ju inte att han "ska" leka med killar.Jag tycker det är lite svårt med förskolan också, det känns så viktigt att ha en bra relation med personalen där att jag inte riktigt vet hur jag ska ta upp genustänket med dem. Har du några funderingar på att ta upp det med ditt barns förskola?
    Vad knasigt! Speciellt inom barnomsorgen har det varit spå mycket prat om jämställdhet så de borde tänka sig för en gång extra, och då att de uppmuntrar tjejer att leka med tjejer och killar med killar är så märkligt.

Det känns lite så på min dotters dagis också. På min dotters dagis är det massor med äldre tjejer som gillar min dotter som då är 16 månader, men det är även en några månader äldre kille som gillar henne. Till honom säger personalen "är x din tjej?" Alltså, det är ju ytterligare ett sätt att markera att det är något märkligt, genom att då fråga om hon är hans tjej. Om min dotter hade varit en liten kille istället hade de då sagt till den lille killen "är x din kille?"

När min dotter började där så frågade jag två i personalen om de använder sig av genuspedagogik, men de var märkbart ointresserade. Den ena verkade knappt veta vad det var, och den andra sa att de självklart behandlar alla lika, fast hon verkar uppenbarligen inte ha någon koll.

Jag kommer inte att ta upp ämnet genuspedagogik något mer. Eftersom de verkar så ointresserade så känns det meningslöst. Det känns som att i så fall får man börja i andra änden, på kommunnivå och efterfråga mer utbildning till personalen.
  • Duckan74

Jag måste vara helt blåst, sånt där bekommer inte mig alls Ts.

• Alemonia

Jag förstår din irritation TS. Jag håller tummarna för att de är vettiga på den förskola där min dotter ska gå från hösten.

• Mirva
    Alemonia skrev 2009-04-23 10:22:38 följande:
    Jag förstår din irritation TS. Jag håller tummarna för att de är vettiga på den förskola där min dotter ska gå från hösten.
    Min dotter ska börja på en annan närmre förskola till hösten, men hyser inga större förhoppningar där heller, men hoppas förstås!
  • fruis

Jag kan känna igen det där från min förskola även om de försöker lyfta sig. Det är inte så lätt heller att arbeta genusmedvetet på förskolan eftersom så många föräldrar är helt emot det och klagar åt andra hållet istället.

Vi får en enkät en gång om året att fylla i och i år var det premiär för en fråga om hur man tyckte att de skötte jämställdsbiten på förskolan så då passade jag på att skriva och förklara vad jag tyckte var mindre bra. Det har varit svårt att ta upp det innan tycker jag. Dels vill jag inte komma med klagomål när jag vet att de försöker så gott de kan, dels finns ju knappt tiden att prata ordentligt med dem.

Nu fick jag det iaf sagt och de har faktiskt bättrat sig vad jag kan se. En förskollärare kom till mig och berättade att de börjat filma sitt bemötande av barnen för att se om de kunde se några skillnader t.ex. Tyvärr tror jag inte att det kommer ge så mycket eftersom de inte har någon större genusmedvetenhet men jag uppskattar iaf att de försöker.

• Alemonia
    Mirva skrev 2009-04-23 10:25:26 följande:
    Min dotter ska börja på en annan närmre förskola till hösten, men hyser inga större förhoppningar där heller, men hoppas förstås!
    Jag hoppas att det stämmer som någon sagt (tror det var frökan på Ö.F) att det ändå är vi föräldrar som påverkar barnen mest.
  • fruis
    Mirva skrev 2009-04-23 10:15:39 följande:
    När min dotter började där så frågade jag två i personalen om de använder sig av genuspedagogik, men de var märkbart ointresserade. Den ena verkade knappt veta vad det var, och den andra sa att de självklart behandlar alla lika, fast hon verkar uppenbarligen inte ha någon koll.
    Det där är så vanligt "vi behandlar faktiskt alla lika". Problemet är bara att de inte gör det men eftersom de är så övertygade om detta kommer de heller inte att se hur olika de faktiskt beter sig mot barnen baserat på kön.
  • Mirva
    fruis skrev 2009-04-23 10:26:21 följande:
    Jag kan känna igen det där från min förskola även om de försöker lyfta sig. Det är inte så lätt heller att arbeta genusmedvetet på förskolan eftersom så många föräldrar är helt emot det och klagar åt andra hållet istället.Vi får en enkät en gång om året att fylla i och i år var det premiär för en fråga om hur man tyckte att de skötte jämställdsbiten på förskolan så då passade jag på att skriva och förklara vad jag tyckte var mindre bra. Det har varit svårt att ta upp det innan tycker jag. Dels vill jag inte komma med klagomål när jag vet att de försöker så gott de kan, dels finns ju knappt tiden att prata ordentligt med dem.Nu fick jag det iaf sagt och de har faktiskt bättrat sig vad jag kan se. En förskollärare kom till mig och berättade att de börjat filma sitt bemötande av barnen för att se om de kunde se några skillnader t.ex. Tyvärr tror jag inte att det kommer ge så mycket eftersom de inte har någon större genusmedvetenhet men jag uppskattar iaf att de försöker.
    Ja, det var ett bra initiativ av dem, att dels ställa frågan i enkäten och filma sig själva. Sköänt att de försöker och har viljan

Det är verkligen tråkigt att det finns föräldrar som är emot det och klagar åt andra hållet. Jag har hört på radion om liknande reaktioner från föräldrar på andra förskolor där de har haft genustänk, men att sedan föräldrarna varit mycket positiva efter en längre tid när positiva förändringar hos barnen har visat sig.
  • Mirva
    fruis skrev 2009-04-23 10:28:09 följande:
    Det där är så vanligt "vi behandlar faktiskt alla lika". Problemet är bara att de inte gör det men eftersom de är så övertygade om detta kommer de heller inte att se hur olika de faktiskt beter sig mot barnen baserat på kön.
    Ja precis, så kände jag också när hon sa det, men som du säger, det känns också viktigt att ha en bra relation med dem.
Svar på tråden Inget genustänk på förskolan!