• madeleinesophie

Sjukintyg

Nån som vet hur man ordnar ett sjukintyg...har vart hemma rätt mkt från jobbet nu..Är i vecka 32 och orkar ingenting!!
    Illamående,halsbränna som EJ går att beskriva! Kramp och värk i bena på natten,vilket gör att jag inte sover!
    Känns som att jobbet kanske snart vill ha ett sjukintyg?? Inte en anning om hur det fungerar..!
    Ringer man MVC då och bara ber om ett? Så enkelt kan det vell inte vara!
    Nån som har erfarnhet om detta!?

• Svar på tråden Sjukintyg
  • MammaPappaBarn

Man måste träffa en läkare för att få sjukintyg. Läkaren gör en bedömning av ditt "tillstånd", som ev leder till sjukskrivning. Beställ tid antingen via MVC till deras läkare där eller till din vårdcentral. Lycka till!

• gottizzz

Jag skulle råda dig att kontakta din vårdcentral, beskriv dina problem och be om en tid. Bara läkare får skriva sjukintyg, inte barnmorskan.
    Om läkaren anser att sjukskrivning är befogat så skickar du sjukintyget till försäkringskassan och ger en kopia till din chef. Sedan är det bara att vänta på besked från försäkringskassan, om de beviljar din sjukpenning eller inte.
    Helt sjukt system... att försäkringskassan bestämmer om man är sjuk eller inte.
    Såhär gjorde jag när jag blev sjukskriven för foglossning, och det gick bra.
    Hoppas att du har en bra läkare som kan formulera ett bra sjukintyg. Lycka till med allt

• Myrongen

Dag 8 ska man kunna visa läkarintyg, annars behöver inte arbetsgivaren betala sjuklön.

• Lundell

Har inte orkat/kunnat arbeta de sista dagarna då jag haft en dunderförkylning. Har som vanligt sjukanmält mig till jobbet, men dagarna går och efter dag 7 måste man ha ett läkar intyg. Jag kontaktade min BM (är i v.37) och sa som det var, att jag inte orkade gå till jobbet, antagligen inte bara för att jag är förkyld, utan för att jag även har ont i ryggen, sammandragningar osv. Hon bokade in en läkartid till mig dagen efter och läkaren frågade då mig varför jag var där. Jag sa som det var även till honom, att jag inte kunde arbeta på grund av trötthet, förkylning osv och han skrev ut ett intyg till försäkringskassan och arbetsgivaren där det stod att min arbetsförmåga var helt nedsatt i ca 1,5 vecka. (Han frågade när jag planerat att sluta arbeta, och skrev intyget fram till dess).
    När jag fick intyget i handen, såg jag att han skrivit diagnosen Influensa. Frågade lite lättsamt varför och då sa han att FK i stort sett aldrig betalar ut sjukpenning i slutet av en graviditet om man uppger symptom som är gravidistetsrelaterade.
    Tror dock inte att jag behöver få pengar av FK då arbetsgivaren betalar sjuklön de första två veckorna och sedan tar jag ut FP istället.

• madeleinesophie
    Lundell skrev 2009-04-24 23:44:42 följande:
    Har inte orkat/kunnat arbeta de sista dagarna då jag haft en dunderförkylning. Har som vanligt sjukanmält mig till jobbet, men dagarna går och efter dag 7 måste man ha ett läkar intyg. Jag kontaktade min BM (är i v.37) och sa som det var, att jag inte orkade gå till jobbet, antagligen inte bara för att jag är förkyld, utan för att jag även har ont i ryggen, sammandragningar osv. Hon bokade in en läkartid till mig dagen efter och läkaren frågade då mig varför jag var där. Jag sa som det var även till honom, att jag inte kunde arbeta på grund av trötthet, förkylning osv och han skrev ut ett intyg till försäkringskassan och arbetsgivaren där det stod att min arbetsförmåga var helt nedsatt i ca 1,5 vecka. (Han frågade när jag planerat att sluta arbeta, och skrev intyget fram till dess). När jag fick intyget i handen, såg jag att han skrivit diagnosen Influensa. Frågade lite lättsamt varför och då sa han att FK i stort sett aldrig betalar ut sjukpenning i slutet av en graviditet om man uppger symptom som är gravidistetsrelaterade. Tror dock inte att jag behöver få pengar av FK då arbetsgivaren betalar sjuklön de första två veckorna och sedan tar jag ut FP istället.
    Åååå..MEN TACk!Fick lite svar här..ska träffa BM på tisdag,får se om hon kan hjälpa mig då!!!=)
  • mammatotoo

Sena dragen i benen kan avhjälpas med att dricka vatten. Prova, jag tycker det har hjälpt mig!

Svar på tråden Sjukintyg