• Jen nifer

Tax??

Vi småpratar om att skaffa hund igen. har innan haft större bruksraser, mest för att de är vad jag är van o uppväxt med. Nu vill vi båda ha en liten hund nästa gång. Sambon är helt inne på Tax och varit länge.

Han har jaktlicens och har börjat hänga med hans far o hans tax o jaga nu. Han jobbar dessutom på hans fars företag och är ute större delen av dagarna och kommer så småningom ta med nästa hund till jobbet varje dag.

Jag känner mig INTE alls övertygad om Tax. Kan ni övertyga mig??

Hur är det med fällning? (vill INTE ha en hund som fäller mycket igen)
    Skällandet? Jag har ju fått intrycket att MÅNGA Taxar är skälliga(såklart något man kan jobba imot)

Men berätta vad ni tycker!!

Vi har iaf hittat en toppen kennel med dvärtax som ska ha en kull i Juni som kan ge intressanta valpar.
    Mollys mamma
  • Svar på tråden Tax??
  • köttbullelydnad

Skälliga? Tja... Min farmor hade en som sällskap och den tiken sa inte ett knyst. Grannen har 4 st hanar som han jagar med - där är det hejbaberiba hela dagarna, både inne som ute i hundgården...

• Jen nifer
    köttbullelydnad skrev 2009-04-22 11:37:00 följande:
    Skälliga? Tja... Min farmor hade en som sällskap och den tiken sa inte ett knyst. Grannen har 4 st hanar som han jagar med - där är det hejbaberiba hela dagarna, både inne som ute i hundgården...
    självklart finns de dom som inte skäller, o som ja skrev kan man ju jobba imot de. Men min uppfattning av alla taxar ja träffat och så är att dom i allmänhet är rätt skälliga?
    Mollys mamma
  • Hackemamma

Vi hade en underbar långhårig tax när jag växte upp, hon var som en liten "extramamma" ;D Hon var inte alls skällig, men ack så envis/viljestark =) Massor av personlighet.
    Till TS kan jag rekommendera en strävhårig tax, de fäller inte hår och är utmärkta till jakt =)

• köttbullelydnad

Jen nifer skrev 2009-04-22 11:41:46 följande:

självklart finns de dom som inte skäller, o som ja skrev kan man ju jobba imot de. Men min uppfattning av alla taxar ja träffat och så är att dom i allmänhet är rätt skälliga?
    Menade att jag tror att det är lite beroende på vad man ska ha den till. Grannens ska ju jaga, så där får man inte lära in att de ska vara tysta ( ), medans farmors var så otroligt daltad med att den aldrig behövde skälla Så hur det blir med ett mellanting, där den både jagar och är sällskap? Hm... Sitter och funderar på om man intek an lära dem att vara tysta hemma men ändå skälla under jakt. Går det med en enveten jaktlajka borde det ju gå med en tax

www.taxklubben.org/
  • Jen nifer
    köttbullelydnad skrev 2009-04-22 11:45:42 följande:
    Jen nifer skrev 2009-04-22 11:41:46 följande: Menade att jag tror att det är lite beroende på vad man ska ha den till. Grannens ska ju jaga, så där får man inte lära in att de ska vara tysta ( ), medans farmors var så otroligt daltad med att den aldrig behövde skälla Så hur det blir med ett mellanting, där den både jagar och är sällskap? Hm... Sitter och funderar på om man intek an lära dem att vara tysta hemma men ändå skälla under jakt. Går det med en enveten jaktlajka borde det ju gå med en tax www.taxklubben.org/
    tycker absolut dom borde lära sig att på jaktmarkerna och när de är jakt på g får man skälla men inte annars. Men att dom är envisna kan ju vara på både gott o ont :D

Strävhårig tax vill jag inte alls ha :D
    Mollys mamma
  • Hackemamma

Jen nifer skrev 2009-04-22 11:54:18 följande:

tycker absolut dom borde lära sig att på jaktmarkerna och när de är jakt på g får man skälla men inte annars. Men att dom är envisna kan ju vara på både gott o ont :D Strävhårig tax vill jag inte alls ha :D
    Nä själv skulle jag helst ha en röd långhårig en igen någon gång.
    Min farbror hade förresten en jakt-tax en gång, den skällde på jakten men inte hemma. Klart den skällde när det kom någon, men den var liksom inte skällig :) Så det går nog att fixa!
  • köttbullelydnad

Jen nifer skrev 2009-04-22 11:54:18 följande:

tycker absolut dom borde lära sig att på jaktmarkerna och när de är jakt på g får man skälla men inte annars. Men att dom är envisna kan ju vara på både gott o ont :DSträvhårig tax vill jag inte alls ha :D
    Uschja, jag tycker också det. Måttligt road av grannens måste jag erkänna
    Farmors var långhårig dvärgtax (vilket var svårt att tro då hon var otrooooligt fet) och hon fällde ungefär lika mkt som min cavalier gör. Underhåller man det är det helt okej, dammsuga måste man ju ändå göra
  • Jen nifer
    Hackemamma skrev 2009-04-22 11:58:03 följande:
    Jen nifer skrev 2009-04-22 11:54:18 följande: Nä själv skulle jag helst ha en röd långhårig en igen någon gång.Min farbror hade förresten en jakt-tax en gång, den skällde på jakten men inte hemma. Klart den skällde när det kom någon, men den var liksom inte skällig :) Så det går nog att fixa!
    Låter bra! Ja vi vill ha en korthårig dvärgtax om det blir en. Antagligen svart med röda tecken.
    Mollys mamma
  • Jen nifer
    köttbullelydnad skrev 2009-04-22 11:58:25 följande:
    Jen nifer skrev 2009-04-22 11:54:18 följande: Uschja, jag tycker också det. Måttligt road av grannens måste jag erkänna Farmors var långhårig dvärgtax (vilket var svårt att tro då hon var otrooooligt fet) och hon fällde ungefär lika mkt som min cavalier gör. Underhåller man det är det helt okej, dammsuga måste man ju ändå göra
    Ja våran granne har också en långhårig tax. Den stör mig inte så mycket men skäller ju ofta. Vi har haft en schäfer som hade 2 lååånga perioder om året då den fälde något galet. Ja kunde dammsuga upp till 3gr om dagen. Usch aldrig mer säger jag :D
    Mollys mamma
  • köttbullelydnad

Jen nifer skrev 2009-04-22 12:03:05 följande:

Ja våran granne har också en långhårig tax. Den stör mig inte så mycket men skäller ju ofta. Vi har haft en schäfer som hade 2 lååånga perioder om året då den fälde något galet. Ja kunde dammsuga upp till 3gr om dagen. Usch aldrig mer säger jag :D
    *Skratt* Känner igen det där med förra hunden Men du vet, ju mindre hund desto mindre päls Cavalierer sägs fälla mkt, och med tanke på att de taxar jag träffat inte kommit i närheten av hur vi har det så kan du nog vara lugn på den fronten
  • Jen nifer
    köttbullelydnad skrev 2009-04-22 13:00:21 följande:
    Jen nifer skrev 2009-04-22 12:03:05 följande: *Skratt* Känner igen det där med förra hunden Men du vet, ju mindre hund desto mindre päls Cavalierer sägs fälla mkt, och med tanke på att de taxar jag träffat inte kommit i närheten av hur vi har det så kan du nog vara lugn på den fronten
    Haha ja jag får tänka så:D  ska iallafall åka o kolla på lite olika kullar o raser o se hur de känns. Både Tax och lite annat. Finns även en kull som en av hundkursledarna här fått nu, en dvspets blandning, parad med en liten hund utan alls lika mycket päls. Blir dom inte så håriga som spets så kan ja även tänka mig en sådan. Hon har haft ett par kullar nu med väldigt trevliga och charmiga hundar.

Ja vi får se helt enkelt, vill ju göra rätt val av hund:D Men ingen stress alls. Så fortsätt övertyga mig om Tax ni som är frälsta på de :)
    Och är de någon som absolut vill säga NEJ inte Tax får gärna göra det med:D
    Mollys mamma
Svar på tråden Tax??