• Trinity78

Det heter inte "Dra alla över en KANT"!

Jag blir så frustrerad på alla som säger fel, det heter "Dra alla över en KAM"! Från början hette det "Skära alla över en kam" men SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.

Jag är nyfiken på just HUR man drar någon över en kant? Borde man inte ramla över kanten själv också? Och vad betyder det? Varför vill man dra nån över en kant? Den moderna tidens Ättestupa kanske?

Dessutom används inte 's i svenskan, ex Anna's, utan det skrivs Annas. Dubbelfel blir det dessutom när man inte använder '(apostrof) utan ´(akut accent).

Sen kan man ju fråga sig varför jag hetsar upp mig så över spåkliga fadäser när det finns pedofiler, mobbning och djurplågare i världen? Jag är en språkpolis och så är det bara.

• Svar på tråden Det heter inte "Dra alla över en KANT"!
  • Tin o Trolls mamma

Ha ha! Du är inte ensam om att vara språkpolis här på FL. Jag finns här också!

Ekorren.

• Alvi

Haha, jag blir oxå tokig när folk tror att det heter "kant"...!!

Sen måste jag ju säga att jag höll på att gå upp i limningen när både min man OCH hans syster (dåligt uppfostrade, antar jag ) trodde att det hette "girigbuRK"...
    Det heter ju girigBUK...!!!

• embra

*suk* ....va spellar de för råll???

• Themis

Jag håller med, vi har ju redan haft ett antal språkpolistrådar härinne och det är alltid underhållande att se hur olika folk resonerar kring det där.

Men ibland blir man bara gaaaaalen!

• Alvi

*ASGARVAR*

Fattade inte ens embras ironi i stavfelen förrän jag såg Ekorrens flin....!!

• Tin o Trolls mamma

Oups! Jag hoppas att det ÄR ironi.

Ekorren.

Svar på tråden Det heter inte "Dra alla över en KANT"!