• jollydolly

Ta de 10 pappadagarna på helgen???

Jag undrar om man kan ta ut de 10 pappadagarna man får i samband med förlossningen på helgen. Vet att man måste ta dom inom ett visst antal dagar (är det 60?) Min sambo kommer nämligen att ha svårt att vara borta från jobbet när jag är beräknad och i stället för att låta dom "brinna inne" så undrar jag om man kan ta ut dom lör-sön??

• Svar på tråden Ta de 10 pappadagarna på helgen???
  • Marma

det tror jag, min man tog dom iallafall över en helg har jag för mig

• jollydolly

Men kan man ta dom enbart på helgen, dvs lör-sön 5 veckor fram blir det ju i såfall....

• Marma
    jollydolly skrev 2009-04-22 12:38:46 följande:
    Men kan man ta dom enbart på helgen, dvs lör-sön 5 veckor fram blir det ju i såfall....
    ring o kolla med dom
  • Sommaräng

Såhär står det på försäkringskassans hemsida:

Du får ta ut dagarna ända till och med den 60:e dagen efter det att barnet kommit hem från förlossningen. Du kan ta ut ersättning för hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels dag. Det betyder att du kan välja att till exempel vara hemma i 20 halva dagar.

Så så länge det håller sig inom de 60 dagarna så borde det ju funka? eller om han tar halva dagar?

• Kicki0407

Vanliga föräldradagar får man ju inte ta enbart på helgen utan måste då ta även måndan eller fredan så jag antar a´tt det är lika för pappadagarna. poängen är ju att han ska vara hemma den första tiden å hjälpa till å de gör han ju inte mer än vanligt på helgen då, bara för att han skulle få betalt för de?

• K med lilla E

Nej det går inte alls. De 10 pappadagarna får du bara ta ut om du förlorar ersättning från jobbet. Man kan inte ta dem på lediga dagar utan endast dagar som du går miste om lön.

• Anne69

Men herregud! Se till att få hem honom! Du kommer att behöva honom! Vadå har svårt att vara borta från jobbet??? Nu får han väl ta o skärpa sig!

• cloudberry79

Som K med lilla E skrev, pappadagarna är ersättning för tio arbetsdagar, alltså att man får pengar för att avstå arbete. När man begär dem så måste man fylla i hur mycket man egentligen skulle arbetat den dagen!

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • CeeJay

För att ytterligare förtydliga gäller enbart rätt till att ta ut på helger om man normalt sett skulle ha arbetar helger.

TFP är en kompensation för lönebortfall - får du tex löneavdrag för måndag - fredag är det bara de dagarna du kan få ersättning för.

Och ang synsättet att de "brinner inne".. Dagarna i sig brinner ju inte inne, han har ju hela livet på sig att vara tillsammans med sina barn. Rätten till ersättning försvinner 60 dagar efter hemkomst så han "går ju inte miste om ersättning" (eftersom han inte får avdrag från jobbet så får han ju MER pengar om han istället arbetar). Men däremot går han ju miste om att spendera tid med sitt nyfödda barn

• PerG

Håller med! Det är ju en rejäl omställning under de första veckorna tycker jag...

"svårt för att vara borta" betyder alltså att det är möjligt, men krångligt och då tycker jag det är självklart att han ska vara hemma!? (Jag förlängde dessutom mina två veckor med ytterligare en semestervecka och det var behövligt!.. med ev. nästa barn blir det minst 4 veckor!).

Anne69 skrev 2009-04-22 14:53:13 följande:
    Men herregud! Se till att få hem honom! Du kommer att behöva honom! Vadå har svårt att vara borta från jobbet??? Nu får han väl ta o skärpa sig!
Svar på tråden Ta de 10 pappadagarna på helgen???