• Anonym (undran?)

Hur länge är föräldrarna SKYLDIGA att försörja sitt/sina barn?

Varför jag frågar är för att jag tycker att min syster handlar lite konstigt. Hon har 5 barn, men det är bara 4 st som hon köper till. Tex: kläder, mössor, vantar, skor m.m. sånt som dom BEHÖVER. Men hon köper oxå sånt som dom INTE behöver.. massa dynga. Men den äldsta (tjej) har fått köpa ALLT själv sedan hon fick sitt barnbidrag och då menar jag ALLT! det är tandkräm, kläder, skor, körkortslektioner m.m. Hon får till o med köpa sitt eget pålägg... :S... är inte det lite väl å ta i?
    Hon har blitt fruktansvärt åtsidosatt sedan hon blev storasyster. Blir det nått, ja då åker hon på det, fast hon inte har gjort nått.
    Men nu är det ju så att hon bli 18 denna sommar, så då är hon ju myndig.
    För är det inte så att hon måste köpa sånt som hennes barn behöver då dom är under 18?

• Svar på tråden Hur länge är föräldrarna SKYLDIGA att försörja sitt/sina barn?
  • Facepalm

Googelresulterade i

FRÅGA Hur länge har en förälder skyldighet att försörja sitt barn?

SVAR Föräldrar har i regel underhållsskyldighet fram till dess barnet fyller arton år. Ett vanligt undantag är när barnet fortfarande går i skolan. Föräldrarna är då underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst till barnet fyller 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan eller någon annan jämförlig grundutbildning. Universitetsstudier räknas däremot inte.

• Yiyah 08

Sitt eget PÅLÄGG?? För barnbidraget??

• Anonym (undran?)

Japp...!!

Yiyah 08 skrev 2009-04-22 12:50:45 följande:

Sitt eget PÅLÄGG?? För barnbidraget??
  • Marma

Man e försörjningskyldig tills barnen fyller 21 om de bor hemma. Sen finns lite andra regler om de inte går i skolan o så. Men jobbar de ska de betala hemma helt enkelt om de bor hemma.

Låter lite väl hårt att betala pålägg om för att man får barnbidraget. resten kan jag väl hålla med om om hon får ha sakerna heöt för sig själv

• mysgravid

de är skyldiga att se till mat bostad kläder allt som är rimligt för en person till sde att de fyller 18.
    om de fortfarande bor hemma och går i gymnasiet/motsvarande och inte har någon egen inkomst färlängs det längts till 21 år.
    detta rä jag säker på då jag haft en syster som mjölkat min mamma på en hel del!
    hoppas jag var till någon hjälp!

• Anonym (i)

det är tills barnet är 18 år föräldrarna är försörjningsskyldiga. men om barnet väljer att plugga vidare så ska föräldrarna stödja ekonomiskt tills de är 21 år.
    det är vad jag har läst.

men köpa eget pålägg själv? storhandlar inte de tillsammans?

• Fru annmi

Föräldrarna är skyldiga till 18 år eller 21 om denne går i skolan,men..
    Om hon har ett eget barn faller skyldigheten oavsett

• Anonym (VA!?)

Sitt pålägg? Det e ju fan inte klokt. har du pratat med din syster? Förstår att du blir upprörd. de blir jag.

• Anonym (undran?)

Det går inte... hon blir så jävla arg och börjar gorma å ha sig.... Hon är sååå negativ till allt... så att prata med henne om detta... Nej...

jag brukar ge min syster dotter en 50 lapp nån gång ibland å hon blir såååå tacksam för minsta lilla..

Anonym (VA!?) skrev 2009-04-22 12:54:50 följande:

Sitt pålägg? Det e ju fan inte klokt. har du pratat med din syster? Förstår att du blir upprörd. de blir jag.
  • Yiyah 08

Nu såg jag att du skrivit tandkräm med. Får inte dottern använda samma tandkräm som övriga familjen?

Dum fråga kanske: men har den dottern samma pappa som övriga barn? Ibland har jag sett hur vissa mammor särbehandlar barn pga av olika pappor.

Svar på tråden Hur länge är föräldrarna SKYLDIGA att försörja sitt/sina barn?