• zillu

napp till förtidigt född

Jag har en dotter på 5 veckor. Född v36. Hon har ett extremt sug/tuttbehov. Fick tips om att testa napp, men hon tar inte napp. Köpt alla möjliga. Nu såg jag att apotekets hemsida hade för förtidigt födda... värt ett försök.
    De minsta som finns i butik spottar hon ut och liksom kväljer, dem är förstora.
    Någon som ha samma problem, eller haft? Vad gjorde ni? Tips?
    Att få min dotter ta napp skule underlätta både för henne och för mig... vi gör inget annat i stot sätt än att tuttar på bröstet. Kan inte göra någonting, sover inga längre stunder.... HJÄLP!

• Svar på tråden napp till förtidigt född
  • Duckan74

Vi hade en prematurnapp från Difrax åt Siri, också köpt på Babyland.

• freakymee

Hej . Min dotter är 6 veckor. föddes oxå i v 36+0 hon var även tillväxthämmad vägde bara 1818g. Prövade oxå massa olika nappar men hon vägrade spydde när jag försökte ge hon för dom var för stora. Den på apoteket var bara mindre runt om inte själva sug delen. Hittade en på barnenshus tror jag det var som hade mindra sugdel. Den ser lite rolig ut är gjord av gummi å när hon suger på den ser man rakt in i munnen. Det var den ända man kunde *tvinga* hon att suga på. Fast det funkar inte alltid hon verkar inte tycka om oäkta vara. men det funkar när hon e på humör för napp =)

• madde1983

finns på apoterket, mam napp för just prematur barn

• zillu

Kollat på apoteket men fanns bara för nyfödda... ej förtidigt. Bara på deras hemsida! Ska nog göra en beställning för att testa.

• madde1983
    zillu skrev 2009-04-22 13:09:13 följande:
    Kollat på apoteket men fanns bara för nyfödda... ej förtidigt. Bara på deras hemsida! Ska nog göra en beställning för att testa.
    har du kolllat på sjukhusets apotek( om det finns något där) där hittade jag min
  • mamma grisen

hej våran dotter är född i v 32+2 hon fick napp på neo avd... en liten från apoteket och det var den ända som hon tog de andra spottade hon bara ut eller kväljdes av.....

• bambigirl

Nu hade inte jag prematurbarn, men sonen tog inga nappar förrän vi provade nuk som säljs på babyland etc. Sugdelen är mycket mindre än de vanliga.

• Mumin75

Min dotter var visserligen inte prematur men hon var ganska liten när hon föddes och hon ville inte ta de vanliga napparna från nyfödd, hon klöktes nästan när hon fick in de i munnen. Vi hittade en Difrax-napp på coop forum, tror den ska finnas på alla coop. Den har mindre sugdel än nuks nappar (som förövrigt är mindre än mam o övriga) . Dottern tog den iaf med en gång, var perfekt för hennes lilla mun

• MrsLi

Min dotter är 4 veckor och är otroligt snuttig. Även när hon har ätit från båda brösten och ligger och halvsover så snuttar hon på tutten och tar jag bort den så vaknar hon till och undrar vart bröstet är.
    Bilbarnstolen är också ett ställe där jag skulle vilja att hon kunde suga på nappen.
    Hon har tagit MAMs minsta flera gånger men för det mesta så kväljer hon eller försöker putta ut den.
    Har testat Difrax, MAM, Esska och NUK.
    Om dom tagit nappen flera gånger skall man fortsätta försöka/träna? Eller lägga ner allting med napp?

• MrsLi
    zillu skrev 2009-04-22 13:09:13 följande:
    madde1983 skrev 2009-04-22 13:06:27 följande:
    finns på apoterket, mam napp för just prematur barn
    Jag köpte tiny nappen på vårat apotek men skall bara varna att det är bara skölden som är mindre.. inte sugdelen. Den är precis likadan som den mellan 0-6 månader.
  • Pyris

Jag har haft små barn o prematur. Dom har bara kunnat använda NUK pytte små nappar.

• Shee

Ett till tips för prematurbebisar som inte vill ha de större napparna är Pigeons nappar. Finns på babyland tex och är superbra! Steg 1 för de minsta.
    Inga "vanliga" fungerade på min lille kille som föddes i v 32 men sen hittade jag dessa och han tog dem :D
    Så testa!

• eilien

Använde Difrax nappar till min lilla tjej född i v 32. De finns på coop forum och är för prematurer. Nu har apoteket oxå fått in där vi bor fast det är MAM men de ska oxå vara för prematurer.

Svar på tråden napp till förtidigt född