• Helena 82

BMW 525 eller 520??

Vi ska köpa ny bil, BMW Touring men kan inte bestämma om vi ska ha en 525 eller 520, vad är igentligen skillnaden? Vi ska inte köpa äldre än -07 och för ungefär 300... någon som kan komma med tips eller har en sådan bil? Hur nöjda är ni?

• Svar på tråden BMW 525 eller 520??
  • Rabarbapuppa

5-serien är ju en lite större bil, och speciellt med en Touring då ni vill lasta lite, så kan det vara bra med en lite kraftigare motor. Jag hade satsat på 525 om inte skillnader i skatt och försäkring är enorma.

Ser man på 330'n så är den ett bra exempel på när man egentligen har minst lika kul med en 325 istället eftersom 330'ns skatt/försäkrning är markant dyrare. Så i ett sånt fall hade jag valt 325. (detta bara ett exempel)

Du kan ju kolla lite på kostnaderna först, men jag tycker nog en 5-seriesbil minst ska ha minst en 2.5 litersmaskin.

/Puppa

• Gorban

Jag antar att vi pratar diesel här då bensinaren 520i kom helt nyligen?

Största skillnaden är att 520 har fyrcylindrig motor och 525 har en sexa. Det ger ganska stora skillnader i gångkultur speciellt hos dieselmotorerna. Fyran är knackigare och svarar inte lika bra på låga varv. Å andra sidan är det stor prisskillnad upp till 525:an så man får fundera på om det är värt pengarna. Förbrukningen är lägre på 520.

En 520d har 177 hk och en 525d har 197 hk. Visst är det skillnad men funderar ni på diesel så är det bra tryck i 520d också.

Tänk på att det kom en facelift på 5-serien i mars 2007. Försök få en av de nya bilarna efter facelift då de flesta motorer förbättrades och fick mer effekt och lägre förbrukning. T. ex. så har 520d innan facelift 163 hk och betydligt högre fordonsskatt än 520d efter facelift.

Jag har själv en 525d Touring -07 som tjänstebil. Jag är väldigt nöjd men funderar ändå på hur jag ska göra när jag byter nästa år. Kanske blir det en 520dT med mer utrustning i stället. Dessutom så kommer nya 5-serien hösten 2010 vilket ger mig ännu mer att fundera på. Ta en av de sista bilarna i gamla serien eller en tidig i den nya?

Jag har även en 120dM -07. Det är samma motor som i 520d men i en mindre bil. En väldigt bra motor det också.

• Gorban

Lite extra fakta: 525d efter facelift i mars -07 har 3-litersmotor, trots att den heter 525.

• DavidR

hej;
    Ngn som har klarat av lagra musik från en CD-skiva eller Ipod via usb på BMW 520d- 2013?
    Mvh 

Lagra Musik på 520D
Svar på tråden BMW 525 eller 520??