• Pyff

Hur kan man INTE veta vad Anderna är om man jobbar som lärare????

Spelade spel med familjen igår.........................båda plastbrödernas flickvänner är utbildade lärare och jag kan inte låta bli att förundras över deras helt kassa allmänbildning!! Samma visa varje gång vi spelar TP eller När och Fjärran............... Hur kan man tex INTE veta vad bergskedjan i Sydamerika heter???
    För mig är det ofattbart att det finns folk överhuvudtaget som inte har såpass koll att de vet sådana saker - särskilt de som faktiskt är utbildade lärare! Om man är mellanstadielärare så läser man väl om sånt eller??!! Okej om man inte har koll på derivata tex, som man läser högre upp i åldrarna, men basic geografi tycker jag nog att man ska kunna, eller........?!

• Svar på tråden Hur kan man INTE veta vad Anderna är om man jobbar som lärare????
  • Norahs mamma

Lärare kan inte allt... dem vet hur man lär ut, men dem måste ju läsa på inför varje lektion som alla andra...
    Bara för att man är lärare så är man ju inget levande uppslagsverk...

• Alicia05sMamma

Jadu de kan man fundera både en & två ggr över.

Jag kommer aldrig glömma dagen då min lillasyster kom hemifrån skolan & ville kolla i en av pappas fiskböcker. Han frågade vad hon letade efter & om han skulle hjälpa henne.
    Då sa hon att hennes fröken idag lärt dom att aborginer (osäker på stavning) är en fisk & hon ville nu se hur den ser ut.

Snacka om att vi alla blev ställda & undrade hur fasiken en lärare kan lära sina elever att australiens urinvånare är en fisk ?

• Pyff

Norahs mamma: Som jag skrev så förstår jag att de inte kan tex derivata om man undervisar på mellanstadiet, men jag tycker det är kass rent ut sagt att inte veta var Anderna ligger eller vad Tor Heyerdals flotte hette osv................det ska man veta anser jag om man jobbar som lärare!

• Alicia05sMamma

Norahs mamma: Nog fanken borde man väl som lärare veta vad sydamerikas bergskedja heter eller hur ?

• Norahs mamma

Bebis:
    nej, nog fanken tycker jag inte att man borde kunna det på rak arm bara för att man är lärare!!
    En lärare är pedagog... Ingen allvetare!

• Gillis

Håller med Norahs mamma i detta. Jag är själv lärare i sv/so, men har kassa kunskaper i matte/no. Tycker inte att det är så konstigt om jag inte kan göra uträkningar i matte eftersom jag inte undervisar i detta ämne.

Allmänbildning hos gemene man är en sak, men jag tror inte att det finns så många människor som kan "allt".
    Sen är det väl också beroende på vad som intresserar en....

/Gillis

• Palsternacka

Jag tycker att det beror väldigt mycket på vilket ämne man undervisar i. Är man lärare i matte och NO t ex, ingår ju inte geografi i ens ämnen och då är det inte säkert att man har så bra koll. Sen att jag tycker det hör till ALLAS allmänbildning att kunna de viktigaste bergskedjorna, det är en annan sak.

Jag är lärare, men jag är väldigt dålig på de flesta naturvetenskapliga områdena. Jag har nog normal allmänbildning men kan inga detaljer och har ingen fördjupad kunskap om kemi, fysik och biologi. Men så är det heller inte mina områden.

Men precis som Norahs mamma säger - man är lärare, pedagog. Inte allvetande. Jag får dagligen kolla upp och läsa på sånt som tillhör mina ämnen, och det är ofta elever frågar mig saker som jag inte kan ge svar på på rak arm. Däremot vet jag oftast var jag kan hitta information om det, eller vem jag kan fråga som vet. Dessutom har en del av ämnesstudierna försvunnit från lärarutbildningen till förmån för mer pedagogik. Så ämneskunskaperna är kanske inte lika bra hos dagens lärare som hos den gamla stammen.

• crabban

Man kan ju vara allmänbildad och ändå ha glömt vissa "självklara" TP-svar.. Jag skulle vara livrädd för att spela med någon som tyckte jag var konstig som inte visste var Anderna låg bara för att jag är lärare. Hur trevligt har man då?

Vi är alla bra på olika saker.

• Alicia05sMamma

Norahs mamma: Ja där går våra meningar isär lite. Tycker inte de har ngt med allvetande att göra. Det är ngt som man som elev får lära sig i skolan på geografin. Så varför ska då inte en lärare veta en sådan sak ?

Svar på tråden Hur kan man INTE veta vad Anderna är om man jobbar som lärare????