• Anonym (ensamstående)

Vem kan få stödfamilj/kontaktfamilj?

Jag är ensamstående och pappan till min dotter bor 30 mil bort och kommer endast ngr timmar varannan helg eller en gång i månaden.
    Tanken är att när hon blir två år så ska hon bo hos honom varannan helg. Nu är hon 14 månader.
    Dock vet jag inte hur det kommer bli med det, pappan tar inte så mycket ansvar och visar inte så mycket intresse. Men vi får se, jag hoppas ju.

Men när och hur kan man få en kontaktfamilj (eller stödfamilj, vet inte vad det kallas?). Hur fungerar det? Hur gör man för att "ansöka" ??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vem kan få stödfamilj/kontaktfamilj?
  • Maddsutt

Ring till socialtjänsten, och be att få prata med familjesektionen, där berättar du att du vill tala med en handläggare för att ansöka om en stödfamilj. du får prata med en handläggare och ni kommer att träffas och tala om det. sen ska de godkänna det och så, du vet, ekonomi!

men jag hoppas det löser sig! lycka till! skriv om du undrar nått mer..

• MarreBus

Du kan ansöka om en stödfamilj genom socialtjänstlagen, ansökan bör finnas på din kommuns hemsida eller att hämta på socialkontoret.

När du ansöker kommer en från socialtjänsten bedöma hur stort ditt behov av kontaktfamilj/stödfamilj är och du kommer nog även kunna fylla i hur många dagar i månaden som du vill ah hjälp. Därefter kan de ge dig bifall, att de beviljar dig det stöd som du ansöker om eller avslag att de inte anser att du är i tillräckligt stort behov.

Ifall att du skulle få avslag har du rätt att överklaga det beslutet till länsrätten.

Hoppas att det kommer lösa sig så du får den avlastning som du vill ha!!
    //Malin

• Fridayyy

Varför vill du ha en stödfamilj??

• Anonym (ensamstående)
    Maddsutt skrev 2009-04-22 18:49:50 följande:
    Ring till socialtjänsten, och be att få prata med familjesektionen, där berättar du att du vill tala med en handläggare för att ansöka om en stödfamilj. du får prata med en handläggare och ni kommer att träffas och tala om det. sen ska de godkänna det och så, du vet, ekonomi! men jag hoppas det löser sig! lycka till! skriv om du undrar nått mer..
    Kostar det pengar??
  • Anonym (ensamstående)
    Fridayyy skrev 2009-04-22 18:57:53 följande:
    Varför vill du ha en stödfamilj??
    Jag har inte avlastning från någon annan än min mamma väldigt sällan. Skulle va skönt med kontakt med en annan familj. Känns som vi är så ensamma jag och dottern. Känns inte rätt mot henne.
  • MarreBus

Anonym (ensamstående) skrev 2009-04-22 20:11:52 följande:

Kostar det pengar??
    Nej det gör det inte. Kommunen ger familjen en ersättning, du måste däremot ersätta familjen för mat/nöjen under den tiden ditt barn är där. Du kan ju i samråd med familjen bestämma en summa som ska räcka till både mat och nöjen.
  • Anonym (Kontaktmamma)
    MarreBus skrev 2009-04-22 20:26:51 följande:
    Anonym (ensamstående) skrev 2009-04-22 20:11:52 följande:
    Nej det gör det inte. Kommunen ger familjen en ersättning, du måste däremot ersätta familjen för mat/nöjen under den tiden ditt barn är där. Du kan ju i samråd med familjen bestämma en summa som ska räcka till både mat och nöjen.
    Måste familjen själva ersätta kontaktfamiljen? Här är det INTE så. Vi som kontaktfamilj får omkostanadsersättning och en liten "lön" som vi köper allt tillbarnet för. utflykter, mat, kläder, leksaker osv betalar vi med denna peng som socialen (inte familjen) betalar.
  • Anonym (ensamstående)

Jag undrar lite hur det går till???
    Alltså ska min dotter vara hos kontaktfamiljen själv?

Min mamma sa att jag o dottern är där tillsammans, att kontaktfamiljen har egen familj att ta hand om, men att de är som en "kompis-familj"?

• Anonym (insatt)

Anonym (ensamstående) skrev 2009-04-22 20:34:09 följande:

Jag undrar lite hur det går till???Alltså ska min dotter vara hos kontaktfamiljen själv?Min mamma sa att jag o dottern är där tillsammans, att kontaktfamiljen har egen familj att ta hand om, men att de är som en "kompis-familj"?
    - det vanliga är att man har kontaktfamilj som avlastning dvs behöver egen barnfri tid av någon anledning. Det vanliga är också att soc i första hand försöker mobilisera den andra föräldern till att ställa upp - det är ju grundregeln, att föräldrar tar hand om sina barn!
  • MarreBus

Anonym (Kontaktmamma) skrev 2009-04-22 20:29:34 följande:

Måste familjen själva ersätta kontaktfamiljen? Här är det INTE så. Vi som kontaktfamilj får omkostanadsersättning och en liten "lön" som vi köper allt tillbarnet för. utflykter, mat, kläder, leksaker osv betalar vi med denna peng som socialen (inte familjen) betalar.
    Det kanske skiljer sig från kommun till kommun. I regel får kontaktfamiljen en liten ersättning för att de gånger som de har barnet hos sig, sen går det att söka ekonomiskt bistånd för mat/nöjen o.s.v. och då betalar socialen ut det till familjen men i annat fall ska klientfamiljen ersätta kontaktfamiljen för de omkostnader det innebär att ha barnet hos sig. Det för att kontaktfamiljen inte ska förlora pengar på att vara kontaktfamilj.
Svar på tråden Vem kan få stödfamilj/kontaktfamilj?