• Anonym (fundersam)

Kan stress göra så att mensen försvinner?

Har för ett par månader sen haft det tufft på jobbet, mycket psykiska saker. För en månad sen så har jag fått magkatarr när jag äter vissa mat/drycker. Ett tecken på stress. Nu har förmodligen mensen försvunnit, den är 4 dagar sen och jag vet att jag inte är gravid, har testat. Så j-vla typiskt nu när vi ska till och skaffa barn.

Någon som varit med om att mensen försvunnit? Hur lång tid har det tagit för att den kommit tillbaka.
    Känns så hemskt, min kropp har alltid fungerat som en klocka och har aldrig haft problem med stress förr.

• Svar på tråden Kan stress göra så att mensen försvinner?
  • Anonym

Om du lugnar ner dig lite så kommer den säkert när du minst anar det!

• Anonym

Ja, den kan försvinna av stress. Det har hänt mig, även att den blir oregelbunden. Kom kanske tillbaka efter tre månader? Minns inte riktigt längre, det var så länge sedan.

• Anpema

Jadå, visst kan stress göra så att mensen tillfälligt "försvinner". Går det att ändra på din livssituation så att stressen minskas?

Det här låter knasigt, men prova att tugga på färsk persilja! Vet inte hur det funkar, men fick det tipset då jag var ung och mensen inte ville komma när den "skulle"(tonåring med oregelbunden mens).
    Placeboeffekt eller verklig? Ingen aning men det funkade för mig.

• Anonym (fundersam)
    Anpema skrev 2009-04-22 21:49:04 följande:
    Jadå, visst kan stress göra så att mensen tillfälligt "försvinner". Går det att ändra på din livssituation så att stressen minskas?Det här låter knasigt, men prova att tugga på färsk persilja! Vet inte hur det funkar, men fick det tipset då jag var ung och mensen inte ville komma när den "skulle"(tonåring med oregelbunden mens).Placeboeffekt eller verklig? Ingen aning men det funkade för mig.
    Det ska jag absolut testa, jag gör allt för att den ska komma tillbaka.

Min sitvation nu är annorlunda nu än mot den var för 3-4 månader sen, men det verkar komma i efterhand hos mig. Det är inte alls lika psykiskt stressande längre nu så jag blir frustrerade äver att det kommer nu när jag har det mycket bättre på jobbet.
  • sötäpplet

Låter bra att du fått det lugnare, och ja. stress kan få mensen att försvinna.

Försök att få ordning på rutiner i livet. Äta ordentligt och näringsriktigt på regelbunda tider. Sov ordentligt och se gärna till att du har tid till 10 timmars sömn på natten, inte bara 8.

Träna något litet och inte allt för ansträngande.

Prova också något som är lugnande t.ex. qui gong, meditation etc.

• Anonym (fundersam)

tack för alla tips!!

• Anonym (Been there)

Levde med en inre stress i ett dåligt ältenskap och hade ingen mens på drygt 20 år. Ett par månader efter jag skilt mig kom den tillbaka och nu är det sex år sedan jag skilde mig.

Svar på tråden Kan stress göra så att mensen försvinner?