• Anonym (orolig)

Farligt att snurra 1,5 åring för fort?? :-(

Igårkväll när jag skulle lägga sonen, som är 21 månader, gick det inte så bra. Jag hade hållt på i två timmar, var inte särskilt arg (lite kanske), men mest desperat att han skulle somna.
    Han fick ligga både i sängen och i famnen, så snurrade jag runt jättesnabbt flera varv med honom i famnen (tanken var att han skulle bli trött, inte att han skulle göra sig illa).
    Jag kände direkt när jag hade stannat att jag gått över gränsen, jag blev jätteyr och illamående själv, vad måste inte han ha blivit...
    Han såg ganska chockad ut och missnöjd.

Usch jag är så orolig att han ska ha tagit skada av den jättesnabba snurren....
    Vad tror ni?
    Kan hjärnan tagit skada?

• Svar på tråden Farligt att snurra 1,5 åring för fort?? :-(
  • Lady Dahmer

Varför snurrar man ett barn jättesnabbt för att det ska bli trött?

Jag får inte länka till min suveräna blogg
  • TBS

Inte farligt, men säkerligen väldigt obehagligt.
    Varför trodde du att han skulle bli trött om DU snurrade?

• Anonym (orolig)

Med båda barnen har jag vaggat dem i famnen och snurrat runt (sakta) för att de inte ska hinna fästa ögonen på något och det brukar gå bra, men den här gången gick det alldeles för fort.

• Fiamia

Jag garanterar att jag aldrig kommer göra det igen, jag har ju dåligt samvete fortfarande, men jag hade nattat i två timmar och gick över styr...

• Marma

Ok om jag fattar det rätt även fast snurra låter konstigt. Du går i princip runt i en cirkel fast med en punkt bara alltså för att han inte ska få fäste med blicken nånstans? O tror inte snurrandet i sig ger hjärnskador....oj, vad mina måste ha hjärnskador nu då, de snurrar minst 2ggr/dag så de blir yra Det e ju mest att han kanske blev som dig, yr o fattade inte vad som hände o i värsta fall ont i huvudet. brukar jag få i snurrgungor iallafall.

• Anonym (orolig)

Okej, ja det verkar ju som att skador får de bara om de skulle stöta mot huvet mot nåt, mitt i snurren...Hoppas det.
    Själv tyckte jag att jag mådde illa fortfarande, när jag vaknade i morse, men det kanske var för att jag var orolig...

• Marma

Anonym (orolig) skrev 2009-04-23 07:55:20 följande:

Okej, ja det verkar ju som att skador får de bara om de skulle stöta mot huvet mot nåt, mitt i snurren...Hoppas det.Själv tyckte jag att jag mådde illa fortfarande, när jag vaknade i morse, men det kanske var för att jag var orolig...
    De får inte ens skador då om det inte e hårt....mina barn slår sig konstant tycker jag sen de började gå o huvudet e ju oftast det som får ta smällarna. O det ska vara ganska hårda smällar innan hjärnan tar skada i princip. Kolla honom lite extra idag bara om du e osäker så han inte spyr eller verkar snurrig fortfarande. O tror du var orolig inat därför......om du e orolig under dagen oxå ring BVC o prata med dom om du tycker de e bra.
  • Anonym (orolig)

Han är glad och leker och är pigg. Så han verkar okej tycker jag.

• mormor 1965

Han är säkert helt ok, men det var lite dumt gjort kanske...
    Ibland tycker ju nog småbarn om att dansa runt runt. Dvs de snurrar runt själva, så att de blir helt yra, typ faller, men reser sig, skrattar och fortsätter, de små fåntrattarna

• gavagai

Jag skulle tro att det känns betydligt obehagligare för dig än för barnet. Barn har outvecklade balanssystem och blir inte yra lika lätt som vuxna. Det enda är väl om du snurrar så att barnets huvud slänger eller nacken sträcks ut eller att barnet stöter emot någonting. Den största risken är nog att du blir så yr att du tappar barnet, så det verkar ju lite onödigt, men jag tror absolut inte att den här gången var farlig.

Svar på tråden Farligt att snurra 1,5 åring för fort?? :-(