• Svarta katten

När är kroppen återställd efter förlossning?

Hej hopp!!

Har en son på 10 månader och funderar på när det skulle passa bäst att skaffa syskon om vi har turen att få ett.

Funderar både på när kroppen är återställd efter förra graviditeten och även när det "passar bäst" vad gäller sonen. Jag tänker då på ifall vissa perioder i utvecklingen är sämre att få syskon på typ trotsålder eller dylikt.

Nån som har några tankar/åsikter om detta?

• Svar på tråden När är kroppen återställd efter förlossning?
  • Nyfiken gul

enligt uppgift från vänta-barn-böcker o minnesanteckningar från föräldrautbildningen o mina näsvisa frågor på bb så tar det ungefär samma tid för kroppen att bli återställd som det tar att vänta barn... alltså ca 9 månader...

• Curlingmorsan

Vår dotter är oxå 10månader. Min kropp har säkert återhämtat sig, men INTE min mage. :) Jag vill gärna få bort den innan jag blir gravid igen så att det inte blir ännu värre efter nästa gång. ;)

Jag tror att alla resonerar olika om när det är bäst att skaffa"2:an". Vi resonerar så att vi inte vill ha för långt mellan barnen. Men inte heller för tätt. Jag hade nog kunnat tänka mig att börja försöka igen i jan/feb, så det blir ca 2 år mellan. Men jag mådde så fruktansvärt illa med Ebba och vi ska gifta oss i april. Så vi har bestämt oss för att vänta till efter bröllopet. Så förhoppningsvis tittar det ut en liten knodd till i jan/feb 2007 (Ebba är 2 år i okt-06).

• Teskedsmamman

I runda slängar ett år ungefär... det är olika från person till person...

Kroppen går inte med på en graviditet om den inte är redo för det, anser jag i alla fall, man blir gravid när kroppen säger att det är ok...

• mojkan

Ungefär 2 år sa min BM till mig. Hon menade att så lång tid tar det för kroppen att hämta sig och bli som den var innan graviditeten...

• Mammas pojke

Kroppen läker tydligen bäst under sommaren iaf vad jag läst

• Tussens mamma

väntar man 7-8 år med att skaffa barn igen så räknas man medicinskt som förstföderska igen... alltså tar det 7-8 år för kroppen att återhämta sig HELT!!! fnissar!!! läste det i nån läkarbok på skolan...
    livmodern tex...blir ju aldrig lika liten igen!!! så helt återhämtar man sig aldrig.

• mym

Hej!
    Här ser man juh en massa olika år och månader, När jag låg inne nu sist sa dom på Östra Sjukhuset i göteborg att det tar tre år för allting i kroppen att åter hämta sig..Då menade hon bröst, höfter, magen och allt annat som hörde där till..Men va vet ja alla säger juh olika..

Tussens mamma:Ne det har jag också hört att livmodern aldrig blir som den va innan man fick barn

Svar på tråden När är kroppen återställd efter förlossning?