• rosalin

bebisens språk??

vet att jag såg på tv någon som knäckt bebisens språk. det har även varit trådar om det på fl, men nu hittar jag inga. jag skrev upp det då, men nu är lappen borta... nån som kommer ihåg hur det var?

neh var hungrig ocg typ owhe eller nått var trött, men sen då?

• Svar på tråden bebisens språk??
  • rosalin

haha, bara för att jag startade tråden hittade jag det

De 5 orden:

Neh ? Barnet är hungrigt. Ljudet framkallas när spädbarnet pressar tungan i gommen och sugreflexen aktiveras.

Owh ? Barnet är trött. Påminner om en ljudlig gäspning.

Heh ? Barnet har det obekvämt. Detta kan bero på att det kliar någonstans, att blöjan behöver bytas eller att det känner sig stressat.

Eairh ? Den här ljudreflexen orsakas av att barnet har en orolig mage.

Eh ? Barnet behöver rapa.

• Duckan74

Minsann, kan inte minnas att Siri sa nåt av de orden. Hon måste har varit väldigt nöjd som bebis!

• rosalin
    Duckan74 skrev 2009-04-23 10:07:17 följande:
    Minsann, kan inte minnas att Siri sa nåt av de orden. Hon måste har varit väldigt nöjd som bebis!
    här stämmer det väldigt bra, iaf hungrig, obekvämt och rapas
  • Duckan74

Kul grej att veta OM det skulle bli ett barn till nån gång.

• lia76

Hos mej stämde det på båda mina barn.
    Men skall till'ggas att de tbara stämmer i början när de är spädisar och innan de börjar jollra ordentligt

Stella och Ida
  • rosalin
    lia76 skrev 2009-04-23 15:53:33 följande:
    Hos mej stämde det på båda mina barn.Men skall till'ggas att de tbara stämmer i början när de är spädisar och innan de börjar jollra ordentligt
    misstänkte oxå att det skulle försvinna med tiden. men det är ju så himla smidigt att veta om det nu när de är små. det är ju lite lättare att åtgärda det som är fel om man vet vad som är fel
  • lia76
    rosalin skrev 2009-04-23 16:16:35 följande:
    misstänkte oxå att det skulle försvinna med tiden. men det är ju så himla smidigt att veta om det nu när de är små. det är ju lite lättare att åtgärda det som är fel om man vet vad som är fel
    absolut
    Och som jag skrev så stämde det otroligt bra på båda mina barn

Undra vilket språk de skulle utveckla om man satte en massa bebisar på en öde ö {#lang_emotions_undecided}
    Stella och Ida
  • Viktorsmamma

vad menas då när han säger  Dadada och dädädä och mmmm

Viktor 26/10-08
  • lia76
    Viktorsmamma skrev 2009-04-23 16:21:46 följande:
    vad menas då när han säger  Dadada och dädädä och mmmm
    men det är väl joller?

Som jag skrev
    Detta bebisspråk är bara de första månaderna, typ 3-4 första, innan de börjar med joller som dada, dädä, pa, mä osv...
    Då är det mer ord som de försöker lära sej
    Stella och Ida
  • Lequisha

Det är ju egentligen inget konstigt med det alls. Förstår inte de som inte "tror" på det. Det är helt vanliga ljudreflexer, precis som de flesta bebisar har sugreflex, fallreflex osv.
    Hunger orsakar en ljudreflex, magbesvär en annan osv.

Funkade klockrent på båda mina och det var häftigt att redan på bb kunna urskilja de olika behovens ljudreflexer

Svar på tråden bebisens språk??