• solochsommar

Receptionsarbete

Receptionister

Vad måste man kunna för att arbeta i en reception ? Behöver man någon utbildning ? Hur hittar man en praktikplats lättast när man ingen vana har ?
    Är det stressigt ? Jag vill ha många svar. Lön ?

• Svar på tråden Receptionsarbete
  • Suedehead

Om du vill skaffa dig erfarenhet så kan du ju prova på friskis&svettis. De flesta föreningar har ideella värdar i receptionen. Du får ju inget betalt, men det ger ju erfarenhet och referenser, tills du får ett betalt receptionistjobb vill säga. Jag jobbar i en reception halvtid för att finansiera mina studier, det är kul ibland och jobbigt ibland. Jobbigast är att behöva vara trevlig mot människor som är otrevliga mot en själv... Eller om man har en dålig dag, eller om man är gravid och folkilsken...

• Duckan74

Du behöver ingen speciell utbildning utan de är internt på arbetsplatsen (det är min erfarenhet). Bra om du har data och telefonväxelvana, men även det lär du dig efterhand.
    Stressigt beror på var du jobbar, jag har varit med om både och. Lönen ligger runt 20-22000kr/mån vanligtvis men det kan också skilja sig från ställe till ställe.

• Anke

Receptionist jobb kan ofta vara kombinerat med allmänna kontorsgöra, så office-paketet är bra att kunna. men oftast behövs ingen mer utbildning än tex gymnasiet. 

jag har jobbat i reception några gånger och det är jätteroligt tycker jag jag gillar att jobba med service på det sättet, är mycket av en fixare. man kan få göra allt, från att boka flygbiljetter, fixa lunch, boka bord, skicka bud, möteslokaler osv. du kan få göra allt. 
    sen kan man alltid leta efter jobb på ställen som är intressanta, på tidningar, eller reklambyrå osv. det är himla skoj
    ¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090430¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
Svar på tråden Receptionsarbete