• Pallas

Tråden för oss vars barn mognat för mat sent

Känner att det behövs en stöd- och tipstråd för oss vars barn inte gapar som fågelungar efter fast föda när de är 4-6 månader utan helst vill ha bröstmjölk, ersättning eller välling. Den här tråden passar också om du medvetet valt att vänta länge med smakisar.

Pressen att barn ska äta är enorm. BVC pratar om smakfönster och släkt och vänner undrar när barnet ska få äta "riktig mat". Folk häver ur sig att barnen aaaaaaldrig kommer äta fast föda om man inte börjar si eller så eller att de kommer bli kräsna. Själv börjar man lätt vackla oavsett ens barns viktkurva - "ALLA andra äter ju som hästar vid 6 månader!" - när ens barn inte visar minsta intresse för mat och motstår alla försök till att stoppa nåt i munnen på dem. Och har man en smal liten pinne, ja då är det lätt att helt bryta ihop och börja anklaga sig själv för att h*n inte äter.

Med den här tråden vill jag säga: Det ÄR ingen brådska med mat om inte barnet visar tydliga tecken på att vilja ha!

Nu kan ni börja vädra era funderingar, jag ska berätta om mina pojkar lite senare.

• Svar på tråden Tråden för oss vars barn mognat för mat sent
  • Vitsippa

Ok, jag känner igen mig. Min son har aldrig varit jätteförtjust i "riktig" mat. Men jag har haft turen att ha ett bra BVC som har lugnat mig när jag har varit orolig för att han inte har ätit ordentligt. För visst blir man lite stressad av allt mattjat?

• melles mamma

melle började smaka fast föda när han var runt 10månader sedan dröjde det till runt 1,5 år innan han började äta sig lite mätt på mat nu är han två och äter som en häst han är RIKTIGT STOR i maten och älskar allt! snuttar tuut gör han fortfarande förstås

• LillaMy78

Känner igen mig jag å... Wilma är 7 mån och äter "bara" gröt och fruktpureer. Har testat potatis (blää, det får hon kväljningar utav...), olika pureer med både kött, potatis å grönsaker. Ena dagen får hon inte nog utav dessa andra dagen spyr hon nästan upp de 2-3 tsk hon får i sig... Har bestämt mig för att lägga detta på is ett tag...

• chrissy80

Jag hade gärna väntat med att introducera fast föda. Men min son blev inte mätt så jag var tvungen. Det enda som fanns att tillgå var ju sempers ersättning;babyplus men han förblev hungrig.

Han är väldigt aktiv, och motoriskt väldigt mogen för sin ålder. Hans energikonsumtion är enorm samtidigt som han har medfödd hög ämnesomsättning.

Visst är han även nyfiken på mat som med allt annat i tillvaron, men jag hade gärna väntat ett tag till innan jag började med smakis.

Denna kostförändring påbörjades när han var 3,5 mån.

• Fragglerock

Ja, min unge började halvbra med lite vanlig mat, men när tänderna började komma så har han vägrat. Det enda som går ned är lite Yosa yogurt. För honom är det timing det handlar om, man kan inte vara för trött, eller för nyvaken, man får inte vara för mätt, eller för hungrig! Snacka om minmala chanser att få till det! *hehe* Men han snuttar på så förnöjt så vi märker väl när det är dags för krubb igen.

• chrissy80

Sorry, märkte att jag hamnat i fel tråd!!

• midori

Ja, gud ha inte bråttom!!! Vi fick börja med mat tidigt då lilleman inte blev mätt av bara ersättningen och dessutom visade intresse för mat tidigt.
    Men det är väl jätteskönt om det dröjer! Det blir ju så mycket disk och kladd och spill
    Det kommer ju ändå menar jag.

• Mammis me Tindra

Min lilltjej vägrar att äta. Jag började med smakisar när hon var 4 mån, det har fortfarande inte gått framåt, hon är nu snart 9 mån.

• midori

Oj! Tråden var visst inte för mig heller... Sorry
    Jag var fräck och svarade ändå

• Flamma

Min mamma sa så här angående smakisar vid 4 månader: "Är det för din eller Melvins skull?"
    Hon menade på att vissa kanske ger smakisar tidigt för att det är roligt...? Jag vet inte, men jag tror jag ska försöka ta det i den takt som känns bra med Melvin.

Svar på tråden Tråden för oss vars barn mognat för mat sent