Tråden för oss vars barn mognat för mat sent
Känner att det behövs en stöd- och tipstråd för oss vars barn inte gapar som fågelungar efter fast föda när de är 4-6 månader utan helst vill ha bröstmjölk, ersättning eller välling. Den här tråden passar också om du medvetet valt att vänta länge med smakisar.
Pressen att barn ska äta är enorm. BVC pratar om smakfönster och släkt och vänner undrar när barnet ska få äta "riktig mat". Folk häver ur sig att barnen aaaaaaldrig kommer äta fast föda om man inte börjar si eller så eller att de kommer bli kräsna. Själv börjar man lätt vackla oavsett ens barns viktkurva - "ALLA andra äter ju som hästar vid 6 månader!" - när ens barn inte visar minsta intresse för mat och motstår alla försök till att stoppa nåt i munnen på dem. Och har man en smal liten pinne, ja då är det lätt att helt bryta ihop och börja anklaga sig själv för att h*n inte äter.
Med den här tråden vill jag säga: Det ÄR ingen brådska med mat om inte barnet visar tydliga tecken på att vilja ha!
Nu kan ni börja vädra era funderingar, jag ska berätta om mina pojkar lite senare.