• Miracle09

Ligga på rygg efter v16?

Jag läste i fråga experten forumet. Där skriver experten att man inte bör ligga på rygg och träna efter v16 för att livmodern trycker på nåt och att det kan stoppa blodtillförseln eller nåt. Kommer inte ihåg exakt. Vet ni om det gäller att ligga på rygg i övrigt? tex sova på rygg, eller om man nu bara vill ligga för att sträcka ut ryggen. Eller är det bara vid träning?

• Svar på tråden Ligga på rygg efter v16?
  • Sencha

Du får sova på rygg så länge det funkar för dig

0401 & 0807
  • FrökenSuz

Är i vecka 34 och sover mycket på rygg. Du känner om det funkar eller inte.

• Minxy

När man ligger på rygg i slutet av graviditeten så kan tyngden av magen trycka mot kroppspulsådern, men OM det inträffar så känner du det eftersom du blir yr, darrig och mår illa och då kommer du automatiskt (i sömnen) rulla över till sidan eller så.

Sov på rygg så länge du vill och känner att det är bekvämt.

***S+M=L***
  • Miracle09

ok. Det var ju skönt att höra :)
    Fast jag kom på nu att jag inte skrev att experten sa att det stoppar blodtillförseln på fostret.

• Minxy
    Miracle09 skrev 2009-04-23 12:28:49 följande:
    ok. Det var ju skönt att höra :) Fast jag kom på nu att jag inte skrev att experten sa att det stoppar blodtillförseln på fostret.
    Blodtillförseln stryps till både dig och fostret och då rullar du automatiskt över till sidan.
    ***S+M=L***
  • Phlippan87

kan inte sova på något annat sätt än på rygg... mina bröst gör för ont annars.. så jag hoppas det inte ska bli några problem senare heller

• Miracle09

ok. Det låter bra. Fast jag brukar sova på sidan. Hoppas att jag kan fortsätta med det. Annars vänjer man väl sig vid annan position. Man får tänka på att allt är för den underbara människan man bär på :)

• Bondfia

Jag KAN bara sova på rygg, eftersom min ena äggstock är förstorad, så drar det/trycker på den om jag ligger på sidan. Jag höjde huvudändan på sängen så trycker det inte så.

• virreh2

Tänkte höra när man inte ska ligga på magen? Själv är jag i vecka 17 (16+4)

• Nekogirl
    virreh2 skrev 2009-04-23 13:42:50 följande:
    Tänkte höra när man inte ska ligga på magen? Själv är jag i vecka 17 (16+4)
    Undrar jag oxå. Lyckas alltid vakna liggandes på magen. e i vecka 16 (15+2)
  • lindalake

man ska inte ligga på magen när man tycker att det känns obekvämt/obehagligt.

• virreh2
    Nekogirl skrev 2009-04-23 17:57:55 följande:
    Undrar jag oxå. Lyckas alltid vakna liggandes på magen. e i vecka 16 (15+2)
    ja jag vaknar oxå av att jag ligger på magen =)
  • virreh2
    lindalake skrev 2009-04-23 18:04:19 följande:
    man ska inte ligga på magen när man tycker att det känns obekvämt/obehagligt.
    Jo det e sant.. =)
  • Nynne

Det verkar ju vara väldigt olika det där. Under förra graviditeten kunde jag sova på rygg hela tiden förutom de sista 3-4 veckorna. Den här graviditeten gör att jag inte ens kan köra bil aningens bakåtlutad för då känns det som om jag ska svimma.

Svar på tråden Ligga på rygg efter v16?