• smilli vanilli

Min 3 1/2 åring har helt plötsligt börjat stamma!

Hej!

Jag har en 3 1/2 årig kille som helt plötsligt har börjat att stamma! Han var ganska sen med att börja prata tror jag? Det är först sen ett halvår tillbaka som han har börjat prata riktigt mycket med meningar och så. Men sen ett par dagar tillbaka så har han helt plötsligt börjat att stamma och det är inte bara när han är riktigt ivrig som han stammar, utan i stort sett varje gång han ska säga något! Jag försöker att inte stressa honom eller fylla i ord, utan väntar lugnt tills han har pratat klart och lossas som ingenting!

Är detta bara en period eller kan det hålla i sig för alltid?

Tacksam om någon har / är med om samma sak som vet!!

• Svar på tråden Min 3 1/2 åring har helt plötsligt börjat stamma!
  • Gubbas

Vad "skönt" att det inte bara är min son som gör så!! Han är också drygt 3 år och stammar titt som tätt. Det måste vara ngn period de är inne i för han har aldrig gjort så förut utan pratat jätte bra. Ska höra med BVC på onsdag, men jag har för mig att jag läst att det är typiskt beteende för en 3 åring.

• K S

Det är nog bara en period. Mina barn har gjort likadant och det gick över efter ett tag.
    Fortsätt som nu, ta det lugnt och vänta in honom.

Enligt min bvc-sköterska är det vanligt med stamperiod. Och jag hade det oxå när jag var liten

• syster mini

Mina gossar har också haft sådana perioder som gått över efter ett tag.

• fionis

Ingen fara...Min tjej gjorde likadant och på dagis sa det att det är jättevanligt..
    Det är när de tänker snabbare än vad munnen hänger med...;)
    Alltså en snabbtänkt liten kille ni har....
    På min tjej kom det bara över en dag och höll i sej några veckor för att sen sakta avta...Nu är det helt borta
    //Mia

• Jennie Brunflo

Ingen fara - det kan tillhöra språkutvecklingen.

Det är mycket som händer i kroppen och i psyket och eftersom de inte behärskar språket fullt ut så är det jättevanligt att det märks genom detta.
    En del stammar, andra säger öhhhh, en del börjar prata med 1-ordsmeningar igen, andra tar till teckenspråk.

Ingen fara på taket - det är helt normalt.

• kaksmulan

Vill bara få vara med att bekräfta det alla har skrivit. Det är totalt supernormalt. Ibland kan den här perioden vara upp till sex-sju års åldern men oftast går det över efter nått år. Ja, "stammningen" kommer och går under den här tiden. Vissa veckor är det bra men så kommer veckor då de knappt frår fram ett ord av vad de vill säga...

Jag tror att logopederna och talpedagogerna dessutom inte kallar det här för stammning utan upprepningsbesvär eller nått sånt.

• miss sara

kan vara så att han har bråttom att berätta så att han stammar, för så gjorde min vänninas son men en dag så bara försvann det... så det är säkert ingen fara ska du se

• FöräldrarnaStoltz

Vår son började stamma strax innan han blev 3 år och jag blev rädd. Vi kontaktade BVC och dom skickade en remiss till lasarettet men efter ca 1-2 månader var det borta. Så vi behövde aldrig gå till lasarettet. Men efter några månader började han stamma igen men nu är det helt borta. Dom sa till oss att det är rätt vanligt att dom börjar stamma i den åldern men att det säkert komma att försvinna och det gjorde det.
    Skönt.

• storcarro

min 4 åriga dotter började stamma för ca 6 månader sedan o jag blev så orolig så jag ringde till barnlogopeden så hon fick komma dit. men det var ingen fara det hör till åldern det är så mycket som händer i deras liv i den åldern.min dotter hakade sig på första ordet men nu sedan ett par månader tillbaka så har det försvunnit helt . vi håller ändå kontakt med hennes logoped så ring till barnlogopeden om du är orolig.De kan hjälpa dig

• storcarro

kaksmulan
    logopederna kallar det för utvecklingsstamning för det är just det är.

Svar på tråden Min 3 1/2 åring har helt plötsligt börjat stamma!